football360 logo

ادعای تازه درباره جنجال دیدار دورتموند و فرایبورگ؛ گل سوم باید مردود می‌شد!

28 مرداد 1401 ساعت 09:00
مدیر ارشد فدراسیون فوتبال آلمان اشتباه تاثیرگذار کمک داور ویدئویی را تایید کرد.
به گزارش فوتبال 360، دورتموند از چارچوب هفته دوم بوندس‌لیگا، میهمان فرایبورگ بود و درحالی که ابتدا از حریف عقب افتاد در نهایت موفق شد با 3 گل بازگشتی شیرین را تجربه کند و به همراه بایرن تنها تیم 6 امتیازی در پایان هفته دوم باشد.
درحالی که فرایبورگ نتوانست از موقعیت‌های پر شمارش در دقایق پایانی نیمه نخست و ابتدای نیمه دوم استفاده کند، این اشتباه مرگبار دروازه‌بان بود که تمرکز فرایبورگ را در بازه زمانی 15 دقیقه مانده به پایان دیدار گرفت و در این فاصله، دورتموند 3 گل وارد دروازه میزبان کرد. گل سوم دورتموند در شرایطی توسط ماریوس ولف به ثمر رسید که 2 بازیکن دورتموند در منطقه آفساید قرار داشتند و یکی از آن‌ها جلوی دید مستقیم دروازه‌بان را در این منطقه گرفته بود. ولف که به محض به ثمر رساندن گل، متوجه شد گلش امکان رد شدن دارد، ابتدا به داور نگاه کرد و سپس تصمیم به خوشحالی گرفت. گل پذیرفته شد و در نهایت دورتموند با نتیجه 3 بر یک پیروز یک دیدار سخت دیگر در ابتدای فصل شد.
جنجال بر سر گل سوم
دقیقه 88، شوت ولف از گوشه سمت راست محوطه جریمه در شرایطی به تور چسبید که یوسوفا موکوکو در منطقه آفساید هم جلوی دید دروازه‌بان را گرفته بود و هم با بدنش، مانع از حرکت آزادانه سنگربان پر اشتباه فرایبورگ شد. طبق قوانین، این گل باید مردود اعلام می‌شد و زمانی که داور مسابقه از تشخیص درست عاجز مانده، این وظیفه کمک‌های ویدئویی است که او را مطلع کرده و تصمیم درست را به اطلاعش برسانند.اما این اتفاق هم نیفتاد تا یکی از جنجالی‌ترین گل‌های فصل جاری بوندس‌لیگا در هفته دوم به ثمر برسد. فرایبورگی‌ها پس از پایان بازی معتقد بودند با پذیرفتن این گل، اندک شانس فرایبورگ برای بازگرداندن نتیجه بازی و کسب یک امتیاز خانگی  از دست رفته و آن‌ها به وضوح از عملکرد داوری ضربه خورده‌اند.
عملکرد داور اول، بد نبود
کمک داور ویدئویی اول این دیدار، گونتر پرل و دستیارش که موظف به بررسی خط آفساید در صحنه‌هاست، متهم ردیف اول این اتفاق هستند و نتوانستند با مشورت به موقع، عملکرد خوب داور اول دیدار، توبیاس ولتس را تا پیش از به ثمر رسیدن گل چهارم مسابقه در دقیقه 88 تکمیل کنند. یوخن دریس، مدیر ارشد پروژه کمک‌داور ویدئویی در فدراسیون فوتبال آلمان در مصاحبه با کیکر گفت: «در موقعیت آفساید، زمانی که دروازه‌بان توسط بازیکنان تیم حریف حرکتش تحت تاثیر قرار می‌گیرد، داور می‌تواند از 2 جنبه تصمیم بگیرد؛ آیا بازیکن مهاجم، در مسیر دید دروازه‌بان قرار گرفته و دید مستقیمش را مختل می‌کند؟ یا بازیکن مهاجم با حرکاتش، مسیر توپ را تغییر داده یا باعث می‌شود دروازه‌بان نتواند آزادانه حرکت کرده و در شرایط پایداری توپ را دریافت کند؟ در این زمان، باید داور تشخیص دهد  دروازه‌بان در صورت عدم وجود بازیکن حریف تا چه میزان شانس دریافت توپ را داشته است.  آیا مزاحمت بازیکن به اندازه‌ای بوده که شانس مسلم مهار توپ را از دروازه‌بان بگیرد؟»
قوانین، کاملاً قابل فهمیدن نیستند!
این مدیر ارشد فدراسیون ادامه داد: «پس از بازبینی چندین و چندباره صحنه در مقر بررسی عملکرد داوران به این نتیجه رسیدیم که داور در این میان، تقصیر خاصی نداشته و کمک داوران ویدئویی هم حضور بازیکن دورتموند را به انداره کافی مزاحمت‌ساز برای دروازه‌بان فرایبورگ تشخیص نداده‌اند. در این میان، تشخیص بر عهده داوران است اما عدم وجود قاطعیت در قوانین و  همچنین تشخیص بسیاری از صحنه‌های اصطلاحاً 50 به 50 را بر عهده داور گذاشتن، باعث می‌شود چنینی اتفاقاتی رخ دهد. از بعد قانونی اگر نگاه کنیم، می‌توان گفت بله! گل سوم دورتموند باید مردود اعلام می‌شد اما این اشتباه به‌گونه‌ای نبوده که داور دیدار را جریمه کنیم و امتیاز زیادی از آن‌ها در جدول امتیاز دهی به عملکرد داوران کسر کنیم. قوانین و شرایطشان در اینگونه صحنه‌ها، همیشه کاملاً قابل اثبات و درک نیستند. البته  مدت زمان زیادی هم باقی نمانده بود تا میزبان بازی را به تساوی بکشاند و می‌توان گفت این اشتباه تا به آن اندازه که هواداران فرایبورگ معتقدند، تاثیر گذار در جریان بازی نبوده است.»
باز هم پای فرایبورگ در میان است
فرایبورگ در حالی در دومین دیدار فصلش با اشتباه داوری مواجه شد که این تیم فصل گذشته هم در اواسط فوریه و دیدار مقابل ماینتس با اشتباه داوری 2 امتیاز را از دست داد و دنیز آیتکین، داور دیدار پس از آن اعلام کرد گروه کمک داوران ویدئویی فراموش کردند صحنه را بازبینی کرده و تصمیم درست را به قاضی میدان برای رد گل به خاطر «آفساید» اعلام کنند. آن‌ها در ابتدا، برخورد احتمالی توپ به دستان بازیکن حریف را بررسی کردند و در نهایت گل پذیرفته شد اما جالب اینجاست بازیکن در محوطه آفساید قرار داشته و اصلاً برخورد توپ به دستان مدنظر نبوده است!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری