football360 logo

چرا مارتینس با ۲ کارت زرد اخراج نشد؟/ تعجب جهانی از قانون شنیده‌ نشده

31 فروردین 1403 ساعت 00:1543 نظر
دروازه‌بان استون‌ویلا با وجود دریافت ۲ اخطار در زمین ماند و تیمش را به مرحله بعد فرستاد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، برتری دراماتیک استون‌ویلا در مقابل لیل در مرحله یک چهارم نهایی رقابت‌های لیگ کنفرانس اروپا، یک اتفاق نادر را در خود داشت. امیلیانو مارتینس که در طول مسابقه یک بار اخطار گرفته بود در حین شلیک ضربات پنالتی آخر مسابقه به دلیل تحریک هواداران حریف، کارت زرد دوم را گرفت. بازیکنان لیل منتظر اخراج او از زمین مسابقه شدند اما مارتینس با اشاره داور در زمین ماند. تماشاگران به خیال اینکه داور تصمیم اولیه خود را تغییر داده به او اعتراض کردند اما آنچه امکان باقی ماندن مارتینس در جریان مسابقه را به وجود آورد، یک قانون کمتر شنیده شده فوتبال است.


سنگربان تیم ملی آرژانتین با ۲ مهار در ضربات پنالتی آخر مسابقه بار دیگر قلب فرانسوی‌ها را شکست‌. او بعد از واکنش در مقابل نخستین پنالتی لیل که توسط نبیل بن‌طالب شلیک شد، به دلیل تحریک و دعوت تماشاگران میزبان به سکوت دومین کارت زرد خود را دریافت کرد. ایوان کروزلیاک با وجود ثبت اخطار دوم، اجازه داد مارتینس در زمین مسابقه باقی بماند. این اتفاق تعجب بازیکنان حریف، تماشاگران و حتی گزارشگران شبکه‌های مطرح را در پی داشت.


بر اساس یکی از قوانین فوتبال که مطابق دستورالعمل‌های یوفا لازم‌الاجراست، کارت‌های زرد بازیکنان به محض آغاز ضربات پنالتی پاک می‌شود و دریافت کارت زرد دوم بعد از سوت پایان ۱۲۰ دقیقه به اخراج بازیکنان نمی‌انجامد. در قسمتی از کتاب قوانین هیئت بین‌المللی فوتبال، موسوم به IFAB به عنوان عهده‌دار قانون‌گذاری فوتبال، آمده: «ضربات پنالتی بعد از پایان مسابقه شلیک می‌شوند و جز در موارد ذکر شده، قوانین عادی فوتبال در آن اعمال می‌شود. بازیکن اخراج شده در طول مسابقه، قادر به ایفای نقش در ضربات پنالتی آخر مسابقه نیست اما تذکر‌ها و اخطارها در طول مسابقه به بازیکنان و مسئولان تیم‌ها با پایان ۱۲۰ دقیقه در ضربات پنالتی مورد محاسبه قرار نمی‌گیرد.» مارتینس در زمین باقی ماند و با مهار یک پنالتی دیگر استون‌ویلا را به مرحله نیمه‌نهایی لیگ اروپا فرستاد. شاگردان اونای امری در مرحله بعد به مصاف برنده جدال المپیاکوس و فنرباغچه می‌روند. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری