football360 logo

تغییرات جدید در برنامه جام حذفی انگلیس؛ پایان بازی‌های تکراری

31 فروردین 1403 ساعت 10:494 نظر
مسابقات اصلی جام حذفی انگلیس از این به بعد به شکل تک‌بازی برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، قانون قدیمی تکرار مسابقات در جام حذفی انگلیس به آخر خط رسیده و از ابتدای فصل بعد، تساوی در هر یک از مراحل اصلی این رقابت‌ها به وقت‌های اضافه و ضربات پنالتی منجر می‌شود. این قانون در سال‌های اخیر برای مراحل پایانی جام حذفی اعمال نمی‌شد و حالا با توافق سازمان لیگ برتر و سازمان لیگ فوتبال انگلیس، جام حذفی از همان مرحله اول به شکل تک مسابقه برگزار می‌شود. 


سابقه این قانون به روزهایی برمی‌گشت که هنوز ضربات پنالتی برای تعیین برنده مسابقه معرفی نشده بود؛ نتیجه مساوی منجر به تکرار بازی در زمین حریف می‌شد و این روند تا وقتی یک تیم به برتری برسد، ادامه می‌یافت. برنده جدال آلوچارچ و آکسفورد سیتی در مرحله چهارم مقدماتی فصل ۷۲-۱۹۷۱ در ششمین مسابقه مشخص شد و مسابقه آرسنال و لیورپول در سال ۱۹۸۰، ۴ مسابقه به طول انجامید. فولام در سال ۱۹۷۵ برای صعود به فینال در ۱۲ دیدار حاضر شد و در نهایت با شکست مقابل وستهام به جام نرسید. در اوایل دهه ۹۰ و با معرفی ضربات پنالتی، مسابقات تکراری به ۲ دیدار محدود شد و در پایان مسابقه دوم، ضربات پنالتی تعیین‌کننده برنده بود. تراکم تقویم کار تیم‌های لیگ برتری برای رقابت در جام‌های موازی را دشوار کرده و با افزایش انتقادات در سال ۲۰۱۸ قانون بازی‌های تکراری برای مرحله پنجم از بین رفت. حالا و با توافق جدیدی که صدای باشگاه‌های حاضر در میانه هرم فوتبال را درآورده از مرحله اول جام حذفی به بعد هیچ مسابقه تکراری در کنار نخواهد بود و این قانون تنها به مراحل مقدماتی محدود می‌شود.  تصمیم با هدف برنامه‌ریزی آسان‌تر و جلوگیری از فشردگی بیش از حد تقویم گرفته شده است.


مطابق توافق ۶ ساله بین نهادهای بالادستی فوتبال انگلیس که دیروز توسط اتحادیه‌ فوتبال این کشور علنی شد، از ابتدای فصل ۲۵-۲۰۲۴ جام حذفی خبری از بازی‌های تکراری از دور اول (با حضور باشگاه‌های لیگ ۱ و لیگ ۲) به بعد نخواهد بود. همچنین فینال فصل ۲۵-۲۰۲۴ جام حذفی در شنبه قبل از هفته سی و هفتم رقابت‌های لیگ برتر انگلیس برگزار می‌شود. تقویم لیگ در روزهای جمعه و شنبه سفید می‌ماند تا توجه رسانه‌ای روی فینال جام حذفی متمرکز شود. فینال رقابت‌های این فصل ۲۵ می و ۶ روز بعد از هفته آخر لیگ در ورزشگاه ومبلی برگزار می‌شود. جز سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، تمام فینال‌های ۱۱ سال گذشته بعد از اتمام مسابقات لیگ برگزار شد. مطابق این توافق تعطیلات زمستانی کوتاه‌مدت لیگ برتر در ژانویه از تقویم حذف می‌شود تا آغاز هفته اول رقابت‌ها در اواسط ماه اوت ممکن باشد. مارک بولینگام، مدیر اجرایی اتحادیه فوتبال انگلیس، گفته: «تقویم جدید، حفظ و افزایش جادوی جام حذفی را تضمین می‌کند و در عین حال به کلیت ورزش انگلیسی کمک می‌کند. همچنین تعطیلات طولانی‌تر تابستانی به بازیکنان استراحت مورد نیاز آنها پیش از آغاز فصل را ارائه می‌کند.» 


سازمان لیگ برتر در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرده پاداش حمایتی خود از رده‌های پایین‌تر هرم فوتبال را ۳۳ میلیون پوند افزایش داده و به ۱۳۳ میلیون پوند در سال رسانده. قانون‌ تکرار مسابقات، مورد حمایت باشگاه‌های سطح پایین‌تر بود چون ۴۰ تا ۵۵ هزار پوند درآمد (در مراحل سوم و چهارم جام حذفی) نصیب این تیم‌ها می‌کرد. هزینه‌های بلیت‌فروشی این مسابقات به شکل یکسان بین ۲ باشگاه تقسیم می‌شد. بخشی از تاریخ پرشگفتی و میراث جذاب جام حذفی انگلیس به مسابقات تکراری اختصاص داشت. از برتری تیم آماتور هرفورد مقابل نیوکاسل در زمستان ۱۹۷۲ تا بازگشت طوفانی منچسترسیتی و برتری ۴ بر ۳ مقابل تاتنهام در سال ۲۰۰۴. از گل استثنایی رایان گیگز و خوشحالی به یادماندنی بازیکن ولزی در مقابل آرسنال در مرحله نیمه نهایی فصل ۹۹-۱۹۹۸ تا داربی کلاسیک مرسی‌ساید در زمستان ۱۹۹۱ که به تساوی ۴ بر ۴ (و پیروزی اورتون در بازی تکراری دوم) ختم و به استعفای کنی دالگلیش به دلیل فشار کار منجر شد. حالا در حالی که صدای اعتراض باشگاه‌های کوچک‌تر بلند است، یک گام هرچند کوچک برای کاهش فشردگی تقویم مسابقات فوتبال انگلیس برداشته شده. این عامل مسلماً در ناکامی غم‌انگیز این هفته نمایندگان فوتبال این کشور در تورنمنت‌های اروپایی بی‌تأثیر نبود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری