football360 logo

ستاره سرخ، عجیب‌ترین قهرمان تاریخ؛ شبی که آتش میلان در جهنم ولودروم خاموش شد!

01 اردیبهشت 1403 ساعت 00:416 نظر
مرحله یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا 91-1990، عجیب‌ترین شب تاریخ این تورنمنت را به خود دید.
به گزارش فوتبال 360، مارسی پس از غلبه بر بنفیکا در ضربات پنالتی، به نیمه‌نهایی لیگ اروپا صعود کرده و میلان از تجربه این مرحله پس از قبول شکست مقابل رم 10 نفره، عاجز ماند. ۲ تیمی که اگرچه سرنوشتشان در این دوره مسابقات لیگ اروپا، متفاوت از یکدیگر بود اما انگار میلیون‌ها سال با سال‌های پرافتخار تاریخشان فاصله دارند!
لیگ قهرمانان اروپا در فصل 91-1990 را شاید بتوان عجیب‌ترین تورنمنت تاریخ در سطح باشگاهی فوتبال اروپا عنوان داد. ستاره سرخ بلگراد در دیدار فینال از سد مارسی گذشت و بسیاری هنوز هم آن دیدار را کسل‌کننده‌ترین فینال تاریخ مسابقات به حساب می‌آورند.
فریاد زیر آب
 از ابرقدرت‌های وقت فوتبال اروپا جز ناکامی چیزی باقی نمانده بود و تیم اهل یوگسلاوی تنها جام تاریخش در بالاترین سطح برگزاری فوتبال اروپا را به خانه برد تا در اوج افتخار، شاهد فروپاشی فوتبال در سطح ملی باشد. تنها چند ماه پس از نخستین قهرمانی تیم اهل یوگسلاوی در فوتبال اروپا، آتش جنگ از بالکان چیزی جز خاکستر باقی نگذاشت و تیم ملی فوتبال این کشور در قامت یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی یورو 1992، طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد از رقابت‌ها کنار گذاشته شد.
استادیوم سن نیکولا شهر باری در ایتالیا میزبان دیدار فینال لیگ قهرمانان آن فصل نام گرفت. پیش‌بینی می‌شد میلان، قهرمان ۲ دوره قبلی بار دیگر فینالیست شده و جام را در خانه نگه دارد اما ۲ تیمی به فینال رسیدند که تا به حال سابقه فینالیست شدن را نداشتند.
تجربه نخستین فینال تاریخ
آن فصل برای دومین بار در تاریخ یک تیم از شرق اروپا موفق به فتح جام قهرمانی شد و پیش‌تر تنها استوا بخارست رومانی در سال 1986 جام را بالای سر برد. قدرت‌های انگلیسی هم همزمان با آغاز مسابقات، محرومیت 5 ساله‌ از بابت حضور در مسابقات اروپایی پس از فاجعه تراژیک هیسل را پشت سر گذاشته و در این مسابقات حاضر بودند اما لیورپول که محرومیتش یک سال بیشتر بود، به‌عنوان قهرمان انگلیس حق حضور در مسابقات را نداشت.
میلان در ۲ فصل قبل عنوان قهرمانی را به نام خود زد و امید به هت‌تریک قهرمانی در این مسابقات داشت. این تیم در مسیر کسب قهرمانی پنجم در طول تاریخش، مسابقات را با صعودی راحت به لطف تنبیه انضباطی آژاکس، قهرمان هلند آغاز کرد و بدون انجام بازی به جمع 16 تیم برتر مسابقات رسید.
به جهنم ولودروم خوش آمدید!
روسونری، کلوب بروخه را در مرحله یک‌هشتم نهایی از دور مسابقات کنار زدند و حریف مارسی در مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی مسابقات شدند اما در شرایطی که بازی دور رفت دو تیم با نتیجه یک بر یک مساوی و گلزنی گولیت برای میلان و ژان پیر پاپن برای مارسی به اتمام رسیده بود در بازی برگشت در استادیوم ولودروم دقیقه 75، کریس وادل گل برتری مارسی را به دروازه میلان شلیک کرد و در فاصله 15 دقیقه مانده به پایان دیدار، آتش بازی هواداران مارسی آغاز شد.
همزمان امنیت بازیکنان تیم میهمان به خطر افتاده بود و  میلان حاضر به ادامه مسابقه نشد تا یوفا حکم انضباطی برتری ۳ بر صفر  مارسی را اعلام کند. با این حکم، مارسی جلوتر از قهرمان 2 دوره گذشته به نیمه‌نهایی صعود کرد و در شرایطی که اسپارتاک مسکو از سد رئال مادرید گذشته بود در مرحله نیمه نهایی نماینده شوروی را از پیش رو برداشت تا به فینال برسد.
فینال به لطف جریمه‌های انضباطی
حریف مارسی در دیدار فینال، تیمی نبود جز ستاره سرخ بلگراد. تیم شرقی اگر چه نسل طلایی را در اختیار داشت اما همان شب انصراف میلان از ادامه بازی و صعود مارسی به نیمه‌نهایی، ستاره سرخ هم به سبب انصراف دینامو درسدن از ادامه بازی پس از اهدای نتیجه ۳ بر صفر  انضباطی به نیمه‌نهایی رسید تا پس از غلبه بر بایرن‌مونیخ، به فینال رفته و نخستین قهرمانی تاریخش را جشن بگیرد.
آن فصل ۲حکم تنبیه انضباطی رقبای مارسی و ستاره سرخ بلگراد در مرحله یک‌چهارم نهایی، سرنوشت تورنمنت را رقم زد و ۲ تیم به نیمه‌نهایی و سپس فینال رسیدند تا پس از کسل‌کننده‌ترین 90 دقیقه تاریخ فینال‌های جام،  ستاره سرخ جام را به میزبانی استادیوم باری در ایتالیا بالای سر برده و شانس هت‌تریک قهرمانی را از آن میلان رویایی بگیرد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری