football360 logo

لوشامپیونه در پایان فصل 2022-2021؛ خداحافظی با پرافتخارهای نوستالژیک

01 خرداد 1401 ساعت 11:47
از آن جایی که پاری‌سن‌ژرمن طبق عادت زودهنگام قهرمان لوشامپیونه شد، رقابت در هفته آخر منحصر به کسب سهمیه و فرار از سقوط بود.

به گزارش فوتبال 360، فصل 2022-2021 لوشامپیونه در حالی با قهرمانی زودهنگام پاری‌سن‌ژرمن و رسیدن این تیم در صدر جدول پرافتخارترین تیم فرانسه به سن‌اتین به پایان رسید که تنها صاحب قبلی این عنوان درست در فصل شریک شدن پاری‌سن‌ژرمن با آن‌ها، تنها توانست از سقوط مستقیم جلوگیری کند و برای ماندن دست به دامن پلی‌آف شده است! 

سهمیه‌های اروپایی

علاوه بر پاری‌سن‌ژرمن که برای هشتمین‌بار در یک دهه اخیر قهرمان شد، مارسی به عنوان نایب‌قهرمان جواز صعود به لیگ قهرمانان به‌دست آورد. موناکو هم باید یک مرحله پلی‌آف را برای رسیدن به مرحله گروهی این جام پشت سر بگذارد. رن به لیگ اروپا و نیس به لیگ کنفرانس راه یافتند.در پایین جدول اما داستان اصلی شکل گرفت.

خداحافظی با قهرمان سابق 

قدیمی‌ترها فصل تاریخی 1999-1998 لوشامپیونه را به یاد دارند؛ جایی که بوردو و مارسی در کورس قهرمانی بودند و بوردو با برتری یک امتیازی نسبت به رقیب راهی جدال هفته پایانی مقابل پاری‌سن‌ژرمن شد. بله، آن زمان وقتی بوردو و پاری‌سن‌ژرمن در هفته آخر به مصاف هم می‌رفتند، بازی برای بوردوی در کورس قهرمانی مهم بود، نه برای پاری‌سن‌ژرمن عمدتا میانه جدولی! در آن هفته تاریخی، مارسی در صدمین سال تاسیسش عطش پایان طلسم 6 ساله و اولین قهرمانی از زمان فتح اروپا و سقوط اجباری به دسته پایین‌تر به دلیل ارتشا را داشت و با بردن رقیب کار خودش را انجام داد. کافی بود پاری‌سن‌ژرمن به عنوان دشمن دیرینه مارسی به بوردو اجازه برتری ندهد؛ اتفاقی که در نهایت ناباوری تا دقیقه 90 رخ داده بود تا این که پاسکال فیندونو، مهم‌ترین اقدام دوران حرفه‌ای خودش را انجام داد و گل قهرمانی بوردو را زد. ولودروم، ورزشگاه مارسی یخ زد. مارسی در لوشامپیونه قهرمان نشد و هفته بعد در سرمای مسکو، فینال جام یوفا را هم به پارما واگذار کرد. بوردو قهرمان شد و سال‌ها افتان و خیزان در لیگ ماند. آن‌ها سال 2009 به سلطه 7 ساله لیون بر لیگ خاتمه دادند و لوشامپیونه را بردند. در ادامه اما درخشش خاصی نداشتند. بحران‌های مالی تیم را روز به روز ضعیف‌تر کرد و سرانجام این فصل به عنوان تیم آخر لیگ سقوط کردند تا برای اولین بار از فصل 1994-1993 در لیگ یک حضور نداشته باشند.در این سفر تلخ، متز، تیمی که در فصل 1998-1997 تنها به خاطر تفاضل گل کم‌تر جام قهرمانی لوشامپیونه را به لانس واگذار کرد، اطلسی‌ها را همراهی می‌کند. سن‌اتین، نایب‌قهرمان سابق جام باشگاه‌های اروپا هم تنها از طریق پلی‌آف می‌تواند به ماندن امیدوار باشد. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری