football360 logo

رم 1-0 فاینورد؛ مورینیو، رم را با جام بردن آشتی داد!

05 خرداد 1401 ساعت 00:397 نظر
رم با پیروزی مقابل رقیب هلندی، به اولین قهرمانی‌اش در رقابتی اروپایی رسید.

به گزارش فوتبال 360، فینال اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا چهارشنبه شب میان تیم‌های رم و فاینورد برگزار شد و در پایان، این شاگردان ژوزه مورینیو در تیم رم بودند که با تک گل نیکولو زانیولو فاتح این عنوان لقب گرفتند.

فینال اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا در ورزشگاه ایر آلبانیا (آرنا کومبتاره) تیرانا آلبانی برگزار می‌شد؛ ورزشگاهی که گنجایش کمتر از 22 هزار تماشاگر را دارد تا پس از ورزشگاه 14 هزار نفری لیلکولا تالین (استونی، میزبان سوپرجام اروپا 2018)، یکی از کوچک‌ترین ورزشگاه‌هایی باشد که از فینالی اروپایی میزبانی می‌کند. در اقدامی جالب، رم شرایط تماشای بازی برای 45 هزار هوادار خود در ورزشگاه المپیکو را فراهم کرد و در سمت مقابل نیز، فاینورد ورزشگاه دی‌کوئیپ را برای 48 هزار هوادارش آماده کرد.


رم با حضور در تیرانا، حضور در سومین فینال اروپایی خود را تجربه می‌کرد، آن هم در حالی که تجربه تلخ شکست در دو فینال قبلی، انگیزه بالایی به جالوروسی داده بود (مقابل لیورپول در جام باشگاه‌های اروپا 1984 و مقابل اینتر در جام یوفا 1991). در سمت مقابل و در حالی که کمتر کسی انتظارش را دارد، فاینوردی قرار گرفته بود که پیش از این، در 3 فینال اروپایی گوناگون به میدان رفته و هر 3 را با پیروزی پشت سر گذاشته بود، جام باشگاه‌های اروپا 1970 و جام یوفا 1974 و 2002؛ فاینور پس از آژاکس (لیگ اروپا 2017) نخستین تیم هلندی است که راهی فینالی اروپایی شده و جالب آن که آژاکس نیز در آن، با نتیجه 2 بر صفر مغلوب منچستریونایتد تحت هدایت ژوزه مورینیو شده بود.


هر دو تیم نسبت به بازی برگشت نیمه نهایی، با یک تغییر پای به مسابقه فینال گذاشته بودند. در ترکیب رم هنریک مخیتاریان جایگزین سرجیو اولیویرا شده بود تا حضورش در کنار کریس اسمالینگ، وجه تشابه جالبی با فینال لیگ اروپا 2017 ایجاد کند (مخیتاریان در آن فینال گلزنی هم کرده بود). در سمت مقابل جاستین بیلو، دروازه‌بان فاینورد پس از 6 بازی غیبت و با نیمکت نشین کردن مارسیانو، به ترکیب اصلی بازگشته بود تا با توجه به نیمکت نشینی ینس تورنسترا، بازی را با بازوبند کاپیتانی آغاز کند. تقابل سیریل دسرز (10) و تامی آبراهام (9)، برترین گلزنان این فصل لیگ کنفرانس، در پیشانی خط حمله دو تیم نیز از نکات جذاب این فینال بود. 

بازی با میدان‌داری تیم هلندی آغاز شد و رم تا دقیقه 15 و حرکت نصفه و نیمه پلگرینی، نتوانسته بود اثر خاصی بر مسابقه بگذارد. دقیقه 16، هنریک مخیتاریان به علت مصدومیت بر روی زمین افتاد تا با ورود سرجیو اولیویرا به جای ستاره ارمنی، ترکیب رم به همان شب نیمه نهایی مقابل لستر بازگردد.


رم در دقیقه 32 به گل اول رسید. ارسال بلند مانچینی در محوطه جریمه و پس از اشتباه محاسباتی ترائونر در زدن ضربه سر، به نیکولو زانیولو رسید. کنترل سینه زانیولو توپ را از بدن او جدا کرد، با این حال او توانست زودتر از مدافع و دروازه‌بان حریف خود را به توپ رسانده و با ضربه نوک پا دروازه حریف را باز کند. عکس‌العمل جالب مورینیو پس از این گل، که در کمال خونسردی به دنبال آرام‌کردن نیمکت نشینان بود، مهم‌ترین صحنه شکار شده پس از این گل بود. 


قبل از رسیدن به فینال، رم در 8 بازی این فصل لیگ کنفرانس گل اول را به ثمر رسانده که 6 بازی را با پیروزی به پایان رسانده بود. زانیولو نیز با 22 سال و 327 روز سن پس از آلساندرو دل‌پیرو (فینال UCL 1998) به جوان‌ترین گلزن ایتالیایی فینال‌های اروپایی تبدیل شد. این مسابقه در نیمه اول با همین برتری یک بر صفر جالوروسی به پایان رسید.


بازی در نیمه دوم با نمایش طوفانی فاینورد آغاز شد و آن‌ها در همان دقیقه 48، در صحنه‌ای مشکوک ادعای پنالتی کردند؛ هرچند VAR برخورد توپ به کریستانته را خطای هند تشخیص نداد. دقیقه 50 نیز این پاتریسیو بود که با واکنشی استثنایی اجازه گلزنی را از مالاسیا گرفت. فاینورد در 15 دقیقه آغازین نیمه دوم، مالکیتی 75.4 درصدی بر توپ و میدان داشت.

در میان موقعیت‌سازی‌های فاینورد، رم نیز در معدود موقعیت‌هایش روی دروازه فاینورد خطرساز ظاهر می‌شد. دقیقه 73، ورتو توپ برگشتی از روی کرنر را از گوشه محوطه با شلیکی محکم به سمت دروازه روانه کرد که بیلو به سختی آن را دور کرد. در دقایق 81 و 82 نیز به ترتیب، دسرز و سینیسترا موقعیت‌های خوبی را برای گلزنی از دست دادند.


دقیقه 88 و در آخرین فرصت تعویض آرنه اشلات، علیرضا جهانبخش به عنوان یکی از دو بازیکن تازه‌وارد به جای مالاسیا به زمین آمد تا به اولین بازیکن ایرانی تاریخ تبدیل شود که در یک فینال اروپایی به میدان رفته است (علی دایی در فینال لیگ قهرمانان 1999، روی نیمکت نشسته بود). 


آخرین موقعیت فاینورد در دقیقه 2+90 توسط دسرز از دست رفت تا این مسابقه در نهایت با برتری یک بر صفر رم به پایان رسیده و «لا لوپا» قهرمان اولین دوره لیگ کنفرانس اروپا (22-2021) لقب گیرد. این، اولین جام اروپایی تاریخ باشگاه رم و نخستین جام این باشگاه پس از 14 سال محسوب می‌شد (قهرمانی کوپا ایتالیا فصل 08-2007). 


ژوزه مورینیو که با رم، پنجمین حضور در فینالی اروپایی با سومین تیم گوناگون را تجربه می‌کرد، پنجمین فینال را نیز با پیروزی پشت سر گذاشت (چهارمین فینال، بدون دریافت گل) تا پس از ادو لاتک و جیووانی تراپاتونی، به سومین سرمربی تبدیل شود که در 3 رقابت گوناگون باشگاهی اروپا به قهرمانی می‌رسد (تراپاتونی و لاتک، در جام برندگان جام اروپا قهرمان شده بودند و مورینیو در لیگ کنفرانس).


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری