football360 logo

سقوط آزاد بعد از تاریخ‌سازی؛ مرثیه بر شگفتی‌سازان آسیایی!

09 خرداد 1401 ساعت 08:563 نظر
پدیده مشهد ششمین تیم شگفتی‌ساز فوتبال ایران قرار گرفت که بعد از کسب سهمیه آسیایی در مسیر نزولی گام برداشته و به لیگ یک سقوط کرده است.

به گزارش فوتبال 360، تکلیف دومین تیم سقوط کننده لیگ بیست‌ویکم شب گذشته در ورزشگاه آزادی مشخص شد و تیم فوتبال پدیده مشهد با قبول شکست مقابل پرسپولیس تهران در فاصله یک هفته مانده به پایان فصل به رقابت‌های لیگ دسته اول سقوط کرد.

پدیده مشهد در شرایطی به لیگ یک رفت که از ابتدای فصل در قعر جدول قرار داشت اما ناکامی رقبا در کسب نتایج لازم و عملکرد نسبتا قابل‌قبول شاگردان سیدعباسی در نیم‌فصل دوم، تیم مشهدی را تا یک هفته مانده به اتمام لیگ بیست‌ویکم امیدوار نگه داشت اما سرانجام عنابی‌پوشان بعد از 8 سال حضور در سطح اول فوتبال ایران به لیگ دسته اول سقوط کردند.

چهار تیم شهرستانی و دو نماینده از استان تهران سابقه شگفتی‌سازی در لیگ برتر ایران و رسیدن به سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را دارند که با سقوط پدیده به لیگ یک، حالا هر 6 تیم یا در لیگ دسته اول حضور دارند یا چون تیم صبای قم و نفت تهران اثری از آن‌ها در فوتبال ایران نیست و پله پله پایین‌تر رفته و به مرز انحلال رسیدند.

در این گزارش سرنوشت 6 تیم آسیایی فوتبال ایران که در حال حاضر جایی در جمع ترین‌های لیگ برتر ندارند را بررسی می‌کنیم:

از پدیده آسیایی تا پدیده سقوط کرده؛ از یحیی تا یحیی!

تیم پدیده مشهد 8 سال پر فراز و نشیب را در سطح اول فوتبال ایران گذراند. قرمزپوشان پدیده از همان فصل نخست در سودای شگفتی‌سازی در لیگ برتر ایران بودند و در همان فصل اول در لیگ چهاردهم توانستند در پایان هفته ششم عنوان بهترین تیم لیگ را به دست بیاورند.

پدیده رفته رفته جایگاه خود در لیگ برتر ایران را تثبیت کرد و آن‌ها در لیگ هجدهم توانستند با هدایت یحیی گل‌محمدی تاریخ‌ساز شوند و ضمن کسب بهترین رتبه تاریخ استان خراسان رضوی در لیگ برتر، جواز حضور پدیده مشهد در لیگ قهرمانان آسیا صادر شد و آن‌ها در مرحله پلی‌آف توانستند از سد دو رقیب بحرینی و قطری عبور کنند و به مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا صعود کردند تا شگفتی‌شان تکمیل شود.

عنابی‌پوشان مشهدی پیش از شروع لیگ بیستم، با 4 شکست به کار خود در لیگ قهرمانان آسیا پایان دادند و با توجه به مشکلات مالکیتی پیش‌آمده در لیگ بیستم هدف‌گذاری‌شان بقا در لیگ برتر بود که در نهایت با هدایت مهدی رحمتی رتبه نهم جدول نصیب تیم پدیده شد. از همان ابتدای لیگ بیست و یکم مشکلات مالکیتی تیم پدیده بیشتر و بیشتر شد و اختلاف مدیران استانی با مسئولان باشگاه عیان شده و ثمره این اختلافات، قعرنشینی پدیده از هفته دوم لیگ برتر تا هفته پایانی بود و آن‌ها شب گذشته با شکست مقابل پرسپولیس با هدایت یحیی گل‌محمدی به لیگ یک سقوط‌شان قطعی شد.

پدیده مشهد که توانست به عنوان اولین تیم خراسانی سهمیه آسیایی را کسب کند، 3 سال بعد از کسب سهمیه آسیایی در مسیری قرار گرفت که پیش‌تر در مشهد پیام خراسان، ابومسلم و سیاهجامگان آن را طی کرده بودند و هواداران مشهدی با توجه به سرنوشت آن تیم‌ها، امید چندانی به بازگشت دوباره پدیده به لیگ برتر ندارند!

صبای قم؛ تیمی شبیه به یک رویا

نماینده تاریخ‌ساز استان تهران که در هبه‌ای جنجالی به استان قم رفت، در طول 9 سال حضورش در لیگ برتر با نام «صبای قم» روزهای متفاوتی را پشت سر گذاشت. تیم «صباباتری تهران» که بعد از انتقال به قم با نام «صبای قم» در لیگ برتر شرکت می‌کرد، همواره تلاش داشت تا بتواند در میانه‌های جدول رده‌بندی لیگ برتر جایگاه خود را تثبیت کند.

صبا در لیگ یازدهم توانست بهترین رتبه خود در تاریخ لیگ برتر را کسب کند و با ایستادن بر جایگاه چهارم جدول، آن‌ها سهمیه پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا را به دست آوردند. اما در پلی‌آف مغلوب الشباب امارات شدند و نتوانستند به مرحله گروهی صعود کنند.

صبای قم بعد از کسب سهمیه آسیایی، در لیگ برتر ایران سیر نزولی به خود گرفت و آن‌ها 5 سال بعد از کسب سهمیه، در پایان لیگ شانزدهم به لیگ دسته اول سقوط کردند. بلافاصله بعد از سقوط به لیگ یک، آن‌ها سقوط به لیگ دو را تجربه کردند و عدم تمایل مسئولان استانی به حمایت از صبای قم باعث شد تا این تیم منحل شود!

نفت تهران؛ تاریخ‌سازی که به تاریخ پیوست!

تنها تیم وابسته به وزارت نفت که سهمیه آن به استان تهران اختصاص یافت و عمر حضورش در سطح اول فوتبال ایران به یک دهه نرسید. نفتی‌ها از همان سال اول حضورشان در لیگ برتر که در لیگ دهم رقم خورد، به دنبال شگفتی‌سازی بودند و در لیگ سیزدهم و چهاردهم با هدایت یحیی گل‌محمدی و علیرضا منصوریان اوج‌گیری آن‌ها رخ داد. کسب دو مقام سومی در لیگ برتر ایران دستاورد مهم نفتی‌ها در لیگ سیزدهم و چهاردهم بود.

نفت تهران با هدایت علیرضا منصوریان در لیگ قهرمانان آسیا حضور یافت و آن‌ها با شگفتی‌سازی در جمع 8 تیم برتر آسیا قرار گرفتند که دستاوردی بی‌سابقه برای تیم‌های تهرانی به جز استقلال، پرسپولیس و پاس بود. همگان از شکل‌گیری قطبی تازه در فوتبال تهران صحبت می‌کردند و قهرمانی نفت تهران در لیگ شانزدهم در جام حذفی بر ادعا صحه گذاشت اما در لیگ هفدهم، خیلی زود نفت مسیر عقب‌گرد را در پیش گرفت و به عنوان تیم پانزدهم جدول راهی لیگ یک شد!

نفتی‌ها با مشکلات عدیده مالکیتی مواجه بودند و این مسئله باعث شد تا در لیگ یک، نفت تهران بدون حضور در رقابت‌ها از جدول مسابقات کنار گذاشته شود و به لیگ دسته سوم سقوط کردند. بعد از سقوط به لیگ دسته سوم، کسی به دنبال احیای این تیم شگفتی‌ساز در استان تهران نبود تا سرنوشتی تلخ برای یکی از قهرمانان جام حذفی فوتبال ایران و یکی از بهترین نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا به ثبت برسد.

استقلال خوزستان؛ لستر ایران خیلی زود پنجر شد

آبی‌پوشان اهوازی که به عنوان جانشین استقلال اهواز در فوتبال ایران قد علم کردند، خیلی زود توانستند نام خود را با درخشش در سطح اول فوتبال ایران بر سر زبان‌ها بیندازند. تیم استقلال خوزستان که بعد از صعود به لیگ برتر برای نخستین‌بار در لیگ سیزدهم حضور یافت، در سودای شگفتی‌سازی بود اما آن‌ها دو فصل نخست حضورشان در لیگ برتر را با هدف بقا در لیگ گذراندند.

استقلالی‌ها در لیگ پانزدهم عملکردی فوق‌العاده را از خود با هدایت عبدالله ویسی به جا گذاشتند و در کمال ناباوری و در شرایطی که کسی پیش از شروع لیگ پانزدهم تصورش را هم نمی‌کرد، قهرمانی لیگ برتر نصیب آبی‌های اهواز شد تا آن‌ها سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را هم مستقیماً به دست آورند.

ویسی از جمع آبی‌پوشان جدا شد اما شگفتی‌سازی استقلال خوزستان ادامه داشت و آن‌ها در اولین تجربه آسیایی‌شان با هدایت سیروس پورموسوی موفق شدند به جمع 16 تیم برتر رقابت‌ها صعود کنند. اما بلندپروازی‌های استقلال خوزستان در سطح اول فوتبال ایران خیلی زود به پایان رسید، در شرایطی که آبی‌های اهوازی در لیگ پانزدهم قهرمان شده بودند، در پایان لیگ هجدهم به لیگ یک بازگشتند و بعد از سه سال هنوز نتوانسته‌اند به سطح اول فوتبال ایران بازگردند.

استقلال خوزستان برخلاف صبای قم و نفت تهران، در مسیر انحلال قرار نگرفته و آبی‌پوشان امیدوارند در فصل آینده لیگ یک بتوانند به سطح اول فوتبال ایران بازگردند و شگفتی‌سازی‌های خود را تکرار کنند.

سایپا تهران؛ از آسیا تا آخرین نفس‌ها در لیگ یک!

سایپا یکی از تیم‌های ریشه‌دار و قدیمی فوتبال ایران به شمار می‌رود که بعد از دو دهه حضور در سطح اول فوتبال ایران، نارنجی‌پوشان به لیگ دسته اول سقوط کردند. خودروسازان در دوران حضورشان در لیگ برتر، یکی از تیم‌های معمولی اما شگفتی‌ساز فوتبال ایران برشمرده می‌شوند و تجربه یک قهرمانی در لیگ برتر و 2 حضور در لیگ قهرمانان آسیا به خوبی عملکرد درخشان نارنجی‌پوشان را نشان می‌دهد.

نارنجی‌پوشان سایپا بعد از قهرمانی در لیگ برتر با هدایت علی دایی که خود در ترکیب خودروسازان به میدان هم می‌رفت، در لیگ قهرمانان آسیا توانستند نمایشی فوق‌العاده از خود به جای بگذارند و در شرایطی که از هر گروه یک تیم به مرحله حذفی صعود می‌کرد، سایپایی‌ها توانستند خود را به مرحله یک چهارم نهایی برسانند اما در آن مرحله مغلوب بنیادکار ازبکستان شدند و نتوانستند به شگفتی‌سازی خود در فوتبال ایران ادامه بدهند.

سایپایی‌ها 2 بار توانستند تجربه حضور در آسیا را کسب کنند، همزمان با هفدهمین دوره لیگ برتر ایران، خودروسازان با هدایت علی دایی در پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا 2019 شرکت کردند که شکست مقابل الریان قطر به رویاپردازی شاگردان دایی در فوتبال آسیا پایان داد. این شکست خود زمینه سیر نزولی سایپا در فوتبال ایران شد و بعد از چند فصل ناکامی پیاپی، سرانجام در لیگ بیستم سایپا به لیگ دسته اول سقوط کرد.

نارنجی‌پوشان در فصل جاری لیگ یک در جمع تیم‌های فانوس به دست قرار دارند و خطر سقوط به لیگ دو سایپا را تهدید می‌کند و اگر سقوط شاگردان درخشان به لیگ دو حتمی شود، دور از انتظار نیست که سرنوشت صبای قم و نفت تهران برای دیگر نماینده استان تهران هم رقم بخورد و سایپا نیز که یکی از باشگاه‌های بازیکن‌ساز در فوتبال ایران برشمرده می‌شود در مسیر انحلال و نابودی گام بردارد.

مس کرمان؛ امیدوار به تکرار شگفتی‌سازی

نماینده استان کرمان در میان تیم‌هایی که از آن اسم برده شد، تنها تیمی است که به نوعی امیدها را به بازگشت دوباره تیم‌های کم نام و نشان و شگفتی‌ساز در فوتبال ایران زنده نگه داشته است. مس در طول حضور 8 ساله خود در لیگ برتر ایران، فراز و فرود زیادی را در لیگ تجربه کرد، از حضور در رتبه سوم جدول و صعود به لیگ قهرمانان آسیا تا سقوط به لیگ یک.

مسی‌ها در تنها فصل حضورشان در لیگ قهرمانان آسیا موفق شدند از مرحله گروهی صعود کنند اما در مرحله حذفی و در دوئل تمام ایرانی مقابل ذوب‌آهن اصفهان، شاگردان پرویز مظلومی مغلوب شدند تا بعد از حضور در جمع 16 تیم برتر قاره، از گردونه رقابت‌ها کنار بروند.

نارنجی‌پوشان مس بعد از سقوط به لیگ یک، همواره در تلاش برای بازگشت به لیگ برتر بودند و برای خود سرنوشتی متفاوت از دیگر تیم‌های شگفتی‌ساز فوتبال ایران رقم زدند. بعد از 8 سال چشم‌انتظاری هواداران فوتبال در استان کرمان، صعود مس به لیگ برتر قطعی شد تا مسی‌ها با انگیزه شگفتی‌سازی دوباره در فوتبال ایران در بیست و دومین دوره لیگ برتر حضور پیدا کنند.

پاس تهران و فولاد خوزستان دیگر تیم‌هایی به شمار می‌روند که ظرف چند سال مسیر حضور آسیا تا سقوط را طی کردند، حضور این تیم‌ها در آسیا باتوجه شرایط آن روزهایشان اما یک شگفتی محسوب نمی‌شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری