football360 logo

ولز 1-0 اوکراین؛ 4 آذر در الریان، منتظر بیل و دوستان!

15 خرداد 1401 ساعت 21:2244 نظر
ولز با برتری مقابل اوکراین، به جام جهانی 2022 راه یافت و هم‌گروه تیم ملی شد.

به گزارش فوتبال 360، بازی فینال پلی‌آف جام جهانی 2022 از مسیر A یوفا، بعد از ظهر یکشنبه میان ولز و اوکراین در ورزشگاه شهر کاردیف برگزار شد و در نهایت این ولز بود که با برتری یک بر صفر، به جام جهانی 2022 راه یافت و هم‌گروه ایران شد.

ولز که پس از برتری مقابل اتریش در ماه مارس برای حدود 40 روز منتظر این مسابقه مانده، به دنبال اولین صعود به جام جهانی پس از 64 سال بود (1958). در سمت مقابل نیز اوکراینی قرار داشت که با وجود تمام مشکلات داخلی، 4 روز قبل و در گلاسکو جهان را با برتری 3 بر یک مقابل اسکاتلند حیرت‌زده کرده و راهی فینال پلی‌آف شده بود. آن‌ها که در طول 7 ماه گذشته مسابقه‌ای را تجربه نکرده بودند، به دنبال تجربه دومین جام جهانی، پس از 2006 آلمان، بودند.

همان‌گونه که انتظار می‌رفت، راب پیج تغییرات زیادی را نسبت به بازی چهارشنبه برابر لهستان (لیگ ملت‌ها) در ترکیب تیمش ایجاد کرده و تنها مور و جیمز را در ترکیب اصلی نگه داشته بود. گرت بیل به عنوان کاپیتان به بازی بازگشته، رمزی و آلن کمربند خط میانی را محکم کرده بودند و وین هنسی درون دروازه ولز ایستاده بود تا صد و دومین بازی ملی خود را تجربه کند. در سمت مقابل آلکساندر پتراکوف به ترکیب اصلی تیمی که اسکاتلند را در همپدن پارک شکست داده، وفادار ماند و همان 11 نفر را در کاردیف روانه میدان کرد.

بازی می‌توانست با یک غافلگیری بزرگ برای ولز آغاز شود. آلکساندر زینچنکو که برای زدن ضربه آزاد از فاصله 25 یاردی پشت توپ ایستاده بود، در میان ناهماهنگی مدافعین توپ را وارد دروازه کرد اما آنتونیو متئو لاهوز به علت آن که هنوز اجازه ضربه زدن را نداده بود، این گل را مردود اعلام کرد. 

اوکراین در ادامه بازی توسط مالینوفسکی (4)، یارمچوک (11) و زینچنکو (29) به موقعیت‌های حساسی رسید اما برخلاف جریان مسابقه، این ولز بود که در دقیقه 34 و با درخشش ستاره‌اش، به گل نخست رسید.


گرت بیل که برای ارسال یک ضربه آزاد پشت توپ قرار گرفته بود، آن را روی دروازه ارسال کرد. این توپ در میانه راه پس از ضربه سر آندری یارمولنکو تغییر مسیر داد و وارد دروازه بوشکان شد تا بازی یک بر صفر شود. این می‌توانست پنجمین گل گرت بیل در مسیر مقدماتی جام جهانی 2022 لقب گیرد تا آمار درخشان او (5 گل و 3 پاس گل) به اثرگذاری در هر 61 دقیقه برسد؛ هرچند، این گل در نهایت به نام آندری یارمولنکو ثبت شد تا ولز با گل به خودی کاپیتان حریف پیش افتاده باشد. 

اوکراین می‌توانست در دقیقه 41 به یک ضربه پنالتی برسد اما داور و VAR، از کنار برخورد آلن و یارمولنکو گذشتند تا صحنه‌ای بحث برانگیز در ورزشگاه کاردیف رخ دهد. نیمه اول این مسابقه با همان گل به خودی یارمولنکو، با برتری ولز به پایان رسید.

اولین موقعیت نیمه دوم در دقیقه 49 و با ضربه کم دقت آرون رمزی برای ولز از دست رفت و در ادامه (دقیقه 56) این هنسی بود که روی ضربه سیگانکوف، وادار به انجام واکنش با پای خود شد. یارمچوک روی ریباند این ضربه و در حالی که فاصله‌ای با خط دروازه نداشت، توپ را بیرون زد. 

ولز در دقیقه 76 با ضربات جانسون و بیل به دو موقعیت پیاپی دست یافت و دو دقیقه بعد، این بن دیویس بود که در محوطه مقابل، مانع گلزنی آندری یارمولنکو از داخل محوطه جریمه شد. وین هنسی که در نیمه دوم به ناجی بزرگ ولز تبدیل شده بود، دقیقه 84 ضربه سر آرتم دووبیک روی ارسالی از سمت چپ را با کف دست چپ دفع کرد تا زیباترین واکنش خود را برای نجات تیمش خلق کند.

لاهوز برای نیمه دوم این مسابقه 5 دقیقه وقت اضافه اعلام کرد و یارمولنکو که پس از گل به خودی نیمه اول به دنبال فرصتی برای جبران بود، یکی از آخرین فرصت‌های تیمش را با شوتی محکم در دومین دقیقه وقت‌های اضافه از دست داد.

این مسابقه در نهایت با برتری یک بر صفر ولز به پایان رسید تا شاگردان راب پیج به انتظار 64 ساله کشورشان پایان داده و راهی جام جهانی شوند. ولز با این طلسم‌شکنی، رکورد بیشترین وقفه میان تجربه دو جام جهانی را که پیش‌تر در اختیار مصر و نروژ (56 سال) بود، شکست. حالا باید دید رایان گیگز، سرمربی حقیقی تیم ملی ولز، می‌تواند با پایان یافتن مشکلات حقوقی‌اش در قطر روی نیمکت اژدها بنشیند یا خیر.


به این ترتیب ولز به عنوان آخرین نماینده اروپا، در گروه B جام جهانی 2022 در کنار ایران، انگلیس و آمریکا قرار گرفت. مسابقه دو تیم ایران و ولز در روز دوم مرحله گروهی، روز جمعه 4 آذر و از ساعت 13:30 در ورزشگاه احمد بن‌علی الریان برگزار خواهد شد. تیم ملی پیش از این، تنها یک بار در مقابل ولز قرار گرفته (آوریل 1978) که این مسابقه با برتری یک بر صفر ولز به پایان رسیده است.

اوکراین که پیش‌تر با شکست در 4 پلی‌آف مقابل کرواسی (1997)، آلمان (2001)، یونان (2009) و فرانسه (2013) از راه‌یابی به جام جهانی بازمانده بود، برای پنجمین بار اسیر مسابقه پلی‌آف شد. اعضای تیم اوکراین که برای شاد کردن دل ملت داغدیده‌شان هم‌قسم شده بودند، در آخرین گام کم آوردند تا رویای دومین جام جهانی، برای 4 سال دیگر به تاخیر بیفتد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری