football360 logo

به استقبال شناخت آخرین هم‌گروه؛ ولز یا اوکراین؟ سرنوشت در کاردیف رقم می‌خورد

15 خرداد 1401 ساعت 13:005 نظر
تکلیف آخرین سهمیه اروپا در جام جهانی 2022، امشب تعیین می‌شود.

به گزارش فوتبال 360 و به نقل از بی‌بی‌سی، فینال پلی‌آف جام جهانی 2022 در مسیر A، امشب میان تیم‌های ولز و اوکراین برگزار خواهد شد. این مسابقه از ساعت 20:30 و در ورزشگاه شهر کاردیف آغاز خواهد شد تا ضمن مشخص کردن آخرین تیم راه‌یافته از اروپا به جام جهانی، تکلیف آخرین تیم حاضر در گروه B در کنار انگلیس، آمریکا و ایران نیز روشن شود.

اوکراین که پس از برتری 3 بر یک برابر اسکاتلند در همپدن پارک راهی این فینال شده، به دنبال بردی دیگر برای کسب سهمیه جام جهانی و تاباندن رنگ امید به ملت جنگ زده‌اش در داخل مرزهای کشور است. در سمت مقابل اما ولزی قرار دارد که با وجود دو حضور موفقیت‌آمیز در یورو، همچنان در حسرت صعود به اولین جام جهانی از 1958 به این سو بوده و حالا، نمی‌خواهد این فرصت رویایی را از دست بدهد.

گرت بیل، کاپیتان تیم ملی ولز، روز شنبه و در صحبت‌هایش در مورد این بازی گفت:

«بازی بزرگ و مهمی است. کسی نمی‌تواند آن را انکار کند. تنها در یک جام جهانی به میدان رفته‌ایم. این سنگ بزرگی است که باید از مقابل خود برداریم تا به هدف‌مان برسیم و بابت آن، انگیزه بالایی هم داریم. نسبت به وضعیت اسفبار این روزهای اوکراین آگاهیم. قلب ما با کودکان، خانواده‌ها و تمام مردم اوکراین است. از این که در این مدت این شرایط را دیده‌ایم و نتوانسته‌ایم کار زیادی انجام دهیم، احساس خوبی نداریم؛ با این حال، فردا یک مسابقه فوتبال در پیش داریم و می‌خواهیم در آن برنده شویم».

ولز 64 سال است که در جام جهانی بازی نکرده، انتظاری که تنها برای کشورهایی نظیر اندونزی و کوبا طولانی‌تر بوده است. پس از آخرین حضور در جام جهانی 1958، تاریخ فوتبال ولز با نرسیدن‌های لحظه آخری آمیخته شده است. از اسکاتلند (1977 و 1985) تا رومانی (1993)، ولز سابقه حضور در این «آستانه»ها را داشته اما همیشه در آخرین گام کم آورده است. اما حالا، دوران متفاوتی فرا رسیده است. ما با نسل طلایی ولز روبه‌روئیم که زیر بار فشار این گذشته، کمر خم نکرده‌اند.

راب پیج، سرمربی تیم ملی ولز، نیز در خصوص این بازی می‌گوید:

«برای این کشور مسابقه بزرگی است. هیجان و هیاهویی که در این اطراف وجود دارد، نشان می‌دهد فرصتی باورنکردنی برای خود خلق کرده‌ایم. کار کردن با این گروه فوق‌العاده از بازیکنان برایم لذت‌بخش است. وقتی چنین کیفیتی را دررختکن دارید، پس می‌توانید با خیال راحت به آن‌ها اطمینان کنید».

این مسابقه قرار بود 2 ماه قبل برگزار شود اما حمله روسیه به اوکراین، همه برنامه‌ها را به هم ریخت. همه از انتظار طولانی‌مدت ولز صحبت می‌کنند، اما اوکراین نیز با انگیزه حضور در دومین جام جهانی در تاریخ فوتبالش (پس از 2006) پای به این مسابقه می‌گذارد. البته با پس زمینه جنگ درون مرزها، این بازی اهمیتی فراتر از فوتبال برای اوکراین دارد.

بازی چهارشنبه شب اوکراین برابر اسکاتلند، نخستین بازی این تیم پس از حدود 7 ماه بود، اما آن‌ها با شجاعتی مثال‌زدنی و البته تلفیق تکنیک و نقشه‌های تهاجمی مناسب، اسکاتلندی‌ها را در همپدن‌پارک غافلگیر کردند. صحبت‌های آلکساندر پتراکوف (سرمربی) پس از این مسابقه، و البته صحبت‌های اشک‌آلود آلکساندر زینچنکو قبل از آن، نشان می‌داد به ثمر نشستن تلاش‌های این تیم چه معنایی برای آن‌ها داشته است.

پتراکوف در صحبت‌های روز شنبه‌اش گفت:

«تیم ما نامه‌ای برای سربازان نوشته و پرچمی از جنگ دریافت کرده که قول‌ داده‌ایم آن را در رختکن قرار دهیم. شرایط سختی در اوکراین حاکم است، به گونه‌ای که همه توانایی تماشای این مسابقه را ندارند. اما تلاش می‌کنیم با حفظ تمرکز، بازی خوبی ارائه دهیم».

اوکراین در بازی گلاسکو، از حمایت 3500 هوادار بهره برد. افزون بر این تعداد، 100 پناهجوی اوکراینی که بلیط رایگان بازی را از اتحادیه فوتبال ولز دریافت کرده‌اند، نیز در ورزشگاه کاردیف حاضر خواهند شد. 

پیج که در بازی مقابل لهستان (لیگ ملت‌ها) به شمار زیادی از بازیکنان اصلی‌اش استراحت داده بود، تیمی کامل را در اختیار دارد و احتمالا، از ترکیبی مشابه با ترکیب برتری 2 بر یک مقابل اتریش (بازی نیمه‌نهایی پلی‌آف در ماه مارس) استفاده خواهد کرد؛ به این ترتیب گرت بیل (زننده هر دو گل آن مسابقه) و آرون رمزی، شاخص‌ترین چهره‌های ترکیب اصلی ولز در مسابقه امشب خواهند بود. در سمت مقابل نیز پتراکوف می‌تواند از همه بازیکنانش استفاده کند؛ هرچند، احتمالا مهم‌ترین مسئله او آماده نگه داشتن کاپیتان آندری یارمولنکو، روسلان مالینوفسکی، آلکساندر زینچنکو و آرتم یارمچوک خواهد بود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری