football360 logo

پایان زودهنگام خریدهای ناموفق فصل پیش؛ میهمان‌های موقتی

26 تیر 1401 ساعت 10:3832 نظر
جدایی علیرضا ابراهیمی از پرسپولیس، قدم بعدی برای تصفیه خریدهای ناموفق فصل پیش این تیم بود.

به گزارش فوتبال 360، پرسپولیسی‌ها این روزها، شرایطی متفاوت با تابستان گذشته را تجربه می‌کنند. خریدهای بزرگی انجام داده‌اند و آماده استقبال، از یک مهاجم خارجی هستند. همزمان، بازیکنان مازاد این تیم هم جدا می‌شوند. رامین رضاییان، اخیرا به سپاهان پیوسته و علیرضا ابراهیمی هم با نساجی قرارداد بست. مرور خریدهای فصل پیش پرسپولیس، نشان می‌دهد نقل و انتقالات ضعیف نقش پررنگی در از دست دادن قهرمانی آن‌ها داشته است.

بازدهی صفر

علیرضا ابراهیمی و رضا دهقانی، خریدهای ابتدایی پرسپولیس در لیگ بیست و یکم بودند. ابراهیمی قرار بود جانشین محمدحسین کنعانی‌زادگان شود و دهقانی، پدیده تازه این تیم باشد. همین دو خرید، آینه‌ای از نقل و انتقالات فصل پیش پرسپولیس محسوب می‌شوند. دهقانی قبل از شروع فصل، از پرسپولیس جدا شد و یکی از عجیب‌ترین نقل و انتقالات لیگ لقب گرفت. ابراهیمی هم هیچوقت، مدافع مورد اعتماد یحیی گل‌محمدی نبود. او تا هفته بیست و ششم، حتی یک بازی در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار نداشت. 4 هفته پایانی و با قطعی شدن قهرمانی استقلال، گل‌محمدی به ابراهیمی فرصت بازی داد. ابراهیمی هم در پایان فصل، پرسپولیس را ترک کرد و به نساجی رفت.

پر سروصدا و بی‌فایده

انتقال رضا اسدی به پرسپولیس، بمب نقل و انتقالاتی آن‌ها بود. خریدی که باید جای احمد نوراللهی را پر می‌کرد و حضورش، تنها موفقیت بزرگ مدیران باشگاه محسوب می‌شد. اسدی و پرسپولیس، مدت‌ها بر سر رقم و زمان قراراداد مذاکره کردند و در نهایت، باشگاه مجبور شد به همه خواسته‌های اسدی جواب مثبت دهد. پرسپولیسی‌ها احتمالا حالا خوشحال هستند که شرط قرارداد یک ساله اسدی را پذیرفتند. اسدی در پرسپولیس، عملکردی ناامید کننده داشت. او بعد از نتایج بد پرسپولیس در هفته‌های ابتدایی، نیمکت نشین شد و جایگاهش در ترکیب اصلی این تیم را از دست داد. گل‌محمدی 17 هفته پیاپی، اسدی را روی نیمکت نشاند. اسدی در یک مقطع کوتاه، دوباره به ترکیب پرسپولیس برگشت اما این دوره هم زیاد طولانی نشد. پرسپولیسی‌ها بلافاصله پس از پایان فصل، سراغ خرید جانشین برای او رفتند و ناکام ماندند. همین موضوع، احتمال ماندن اسدی در پرسپولیس را افزایش داد اما دوباره مذاکرات آن‌ها، گره خورد و باشگاه این بار، دلیلی برای پذیرش شروط اسدی نداشت. اسدی احتمالا فصل بعد پیراهن تراکتور را می‌پوشد.

فاجعه خارجی‌ها

در لیست خریدهای بد پرسپولیس، طبق معمول خارجی‌ها صدرنشین هستند. پرسپولیس در ابتدای لیگ بیست و یکم، از خرید بازیکنان خارجی محروم بود. همزمان استقلال و سپاهان، رقبای این تیم بازیکنان باکیفیتی جذب کردند و همین موضوع صدای اعتراض پرسپولیسی را بالا برد. زمانی که پرسپولیس امیدوار به پایان محرومیتش برای خرید بازیکنان خارجی شد، انتخاب‌های عجیبی انجام داد. وحدت هنانوف و منوچهر صفروف، دو خرید جوان پرسپولیس از استقلال تاجیکستان بودند. آن‌ها مدت‌ها، برای بازی صبر کردند و پس از حضور در زمین هم، عملکردی ضعیف داشتند. صفروف، با وجود مشکل پرسپولیس در پست دفاع راست فقط دو بازی برای این تیم انجام داد. هنانوف، مقطعی تبدیل به مدافع محبوب گل‌محمدی شد و پس از چند بازی پر فراز و نشیب، با نمایشی فاجعه‌بار مقابل آلومینیوم، عامل اصلی حذف پرسپولیس از جام حذفی بود. پرسپولیسی‌ها نیم فصل هم برای حل مشکل خط حمله شرزود تمیروف ازبکستانی را خریدند. مهاجمی که از هر جای زمین شوت می‌زد و در طول نیم فصل دوم، فقط یکی از شوت‌هایش گل شدند. پرسپولیس علاقه‌ای به نگه داشتن هیچکدام از خارجی‌های ناموفقش ندارد و هیچ تیمی هم، حاضر نیست آن‌ها را به خدمت بگیرد. موضوعی که با توجه به داشتن قرارداد، شاید آن‌ها را فصل بعد هم در این تیم حفظ کند.

خریدهایی برای نیمکت

در بین خریدهای ضعیف پرسپولیس، حامد پاکدل و احمد گوهری، شرایط بهتری داشتند. پاکدل قرار بود جای شهریار مغانلو را در پرسپولیس پر کند. او برای این کار، موفق نبود اما در زمان‌هایی که به زمین رفت، عملکردی نسبتا تاثیرگذار داشت. زدن 5 گل برای او، بین سایر مهاجمان پرسپولیس آماری قابل قبول محسوب می‌شد. گل‌محمدی فصل بعد، نمی‌خواهد روی پاکدل به عنوان مهاجم اصلی تیمش حساب کند و با این حال، او به عنوان مهاجم ذخیره در این تیم باقی می‌ماند. احمد گوهری هم زمانی جانشین بوژیدار رادوشوویچ شد که حامد لک، دروازه‌بان اصلی پرسپولیس پراشتباه بود. پرسپولیسی‌ها امیدوار بودند گوهری، بتواند به صورت موقت جای لک را بگیرد. چند بازی نه چندان خوب، خیلی زود نشان داد گوهری نمی‌تواند به نفر اول پرسپولیس درون دروازه تبدیل شود. با توجه به خرید علیرضا بیرانوند، گوهری فصل بعد هم به عنوان دروازه‌بان ذخیره در پرسپولیس می‌ماند.

روزنه امید

لیست طولانی نقل و انتقالات ناکام پرسپولیس در فصل گذشته، دو خرید نسبتا خوب هم داشت. هر چند هیچکدام از آن‌ها، نتوانستند تحولی در شرایط تیم‌شان ایجاد کنند. رامین رضاییان، خرید بزرگ پرسپولیس در نیم فصل بود. او در مدت کوتاهی، توانست 4 پاس گل برای پرسپولیس بدهد و بحران دفاع راست این تیم را تمام کند. حاشیه‌های رضاییان اما، مثل همیشه جلوتر از خود او بودند. همین حاشیه‌ها هم باعث شد پرونده حضور رضاییان در پرسپولیس، در پایان فصل بسته شود. علی نعمتی را می‌توان امیدوار کننده‌ترین خرید پرسپولیس دانست. نعمتی در آنالیز متریکا، با نمره 7.11 سومین بازیکن برتر پرسپولیس بود. نیم فصل دوم، در این تیم تاثیرگذارتر شد و دروازه استقلال، سپاهان، پیکان و پدیده را باز کرد. او فصل بعد هم در پرسپولیس باقی مانده تا با مرتضی پورعلی‌گنجی و گیورگی گولسیانی، برای بازی در ترکیب اصلی رقابت کند.


نستوه بزرگی


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری