football360 logo

جست‌وجو برای پیدا کردن ترکیب پرسپولیس؛ در ذهن «یحیی» چه می‌گذرد؟

31 تیر 1401 ساعت 10:4755 نظر
با وجود مصدومیت چند بازیکن شناخته شده پرسپولیس و امکان جذب بازیکنان جدید، می‌توان نشانه‌ها و ابهاماتی را درباره ترکیب سرخپوشان تهرانی در فصل جدید پیدا کرد که دانستن آن‌ها خالی از لطف نیست.

به گزارش فوتبال 360، بازی‌های دوستانه و خصوصا دیدارهای تدارکاتیِ پیش‌فصل محلی برای آزمون و خطا، ایجاد تغییرهای گوناگون و تست کردن برنامه‌های متفاوت است. تیم یحیی گل‌محمدی هم از این قاعده مستثنی نیست و آن‌ها در این روزها ضمن برگزاری بازی‌های دوستانه به‌دنبال این هستند تا به ترکیب و‌آرایش اصلی خود برسند.

سرخپوشان تهرانی پس از یک بازی درون‌تیمی جدی و سپس برتری 2 بر صفر مقابل پیکان در سومین دیدار دوستانه خود به دیدار نساجی رفتند و در مسابقه‌ای که چهار نیمه‌ی 25 دقیقه‌ای به طول انجامید، 2 تیم به تساوی 3-3 رضایت دادند. یحیی در این مسابقه امکان استفاده از کمال کامیابی‌نیا، مهدی ترابی، حامد پاکدل و وحید امیری را نداشت و هنوز خریدهای دیگری برای این تیم در راه خواهند بود؛ ولی می‌شد از بازی با نساجی به نشانه‌هایی از پرسپولیسِ فصل جدید دست یافت.

خطی یا دایموند؟

ترکیب 2-4-4 خطی، آرایش محبوب یحیی گل‌محمدی به‌شمار می‌رود. در این سیستم 2 هافبک دفاعی ایفای نقش می‌کنند و 2 هافبک دیگر متمایل به چپ و راست انجام وظیفه خواهند کرد. در این روش خبری از بازیکن پست شماره 10 و یا هافبک تهاجمی نیست. پرسپولیس در این فصل اما با کمبود هافبک مرکزی مواجه است. کمال مصدوم بود و میلاد سرلک تنها گزینه تخصصی به‌حساب می‌آمد. همین مساله باعث شد تا یحیی به پشتوانه حضور بازیکنی چون سروش رفیعی که توانایی بازی در پست هافبک تهاجمی را دارد، به آرایش 2-4-4 دایموند مقابل نساجی روی بیاورد. 

سرلک تنها هافبک دفاعی بود و رفیعی جلوی این بازیکن انجام وظیفه کرد. در 2 سمت چپ و راست هم محمد عمری و سعید صادقی ایفای نقش کردند. صادقی در سمت راست توانسته نمایش خوبی داشته باشد؛ او مقابل نساجی هم پاس گل داد. عمری اما جایگاهش کاملا در خطر است و احتمالا در این سمت باید منتظر حضور مهدی ترابی باشیم که فعلا به خاطر مصدومیت در دسترس نیست. امید عالیشاه هم دیگر گزینه‌ی سرشناس این پست است.

یک احتمال بسیار ضعیف هم وجود دارد و آن هم استفاده یحیی از سیستم 1-3-2-4 است. آرایشی که او سابقه استفاده از آن را در دوران مربیگری‌اش دارد و با توجه به کمبود مهاجم و البته حضور هافبک‌ها و وینگرهای تهاجمیِ پرتعداد استفاده از آن عجیب نخواهد بود. با این وجود او هنوز به این روش در یک بازی جدی روی نیاورده است.

مساله‌ دفاع چپ

همچنان زمان دقیق بازگشت وحید امیری به میادین مشخص نیست اما چیزی که فعلا می‌توان با قطعیت درباره این بازیکن گفت این است که امیری به شروعِ لیگ نمی‌رسد و پرسپولیس حداقل در چند هفته ابتدایی باید سمت چپ خط دفاعی خود را به فرد دیگری بسپارد. در بازی با نساجی و در ترکیب ابتدایی محمدمهدی احمدی، بازیکن جدید و جوان و پرتلاش سرخپوشان در این پست به بازی گرفته شد. احمدی تنها گزینه‌ی حال حاضر یحیی در این پست نیست و علی نعمتی هم ممکن است در این سمت به کار گرفته شود.

نعمتی در پدیده سابقه بازی در سمت چپ را دارد و زیر نظر یحیی هم در این پست به بازی گرفته شده است. او نسبت به احمدی در کارهای تدافعی مهره‌ی کارآمدتری به حساب می‌آید اما در سوی دیگر احمدی می‌تواند بازیکنی بهتر و پرسودتر در زمین حریف و به هنگام حملات باشد. باید دید یحیی در این سمت چه تصمیمی را اتخاذ می‌کند اما به نظر می‌رسد تیم حریفِ پرسپولیس و کیفیت فنی آن تیم ممکن است در گزینه‌ای که یحیی انتخاب می‌کند تاثیر فراوانی داشته باشد. شاید اگر میلاد زکی‌پور و یا امید نورافکن به خدمت گرفته می‌شدند حالا دغدغه‌ای در این سمت وجود نداشت.

ماجرای پیچیده‌ خط حمله

این پست شاید اصلی‌ترین نگرانی پرسپولیس و هوادارانش باشد. آن‌ها فصل قبل هم از این قضیه ضربه خوردند و حالا هم با این مشکل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. پروسه جذب کاسیانو فرسایشی شده و حالا اصلا ممکن است این بازیکن باتوجه به شروطی که گذاشته و مصدومیتی که مواجه‌اش شده، انتقالش منتفی شود. با این‌حال  پرسپولیس به شدت در پی جذب چهارمین بازیکن خارجی خود خواهد بود. بازیکنی که قطعا یک مهاجم است.

در بازی با نساجی زوج شرزود تمیروف و مهدی عبدی مورد استفاده قرار گرفت. هر 2 بازیکن موفق به گلزنی شدند و مهاجم ازبکستانی به تنها بازیکن تیم یحیی تبدیل شد که هم مقابل پیکان و هم برابر نساجی موفق به گلزنی شده است. علی‌ای‌حال شانس عبدی برای قرار گرفتن در ترکیب اصلی بیشتر است.

برای خط حمله پرسپولیس چند فرضیه پیش روی ما وجود دارد؛ در صورت جذب یک مهاجم خارجی، یحیی می‌تواند با خیال راحت از 2 مهاجم بهره ببرد و در این صورت عبدی نسبت به پاکدل و تمیروف بخت بیشتری برای حضور در ارنج اصلی را دارد. فرضیه بعدی این است که یک بازیکن چندپسته مثل ترابی و یا حتی سیامک نعمتی که سابقه بازی در خط حمله را دارند، در این فصل و در خط حمله در صورت لزوم مورد استفاده قرار بگیرند. احتمال دیگر هم همان استفاده از تک مهاجم است. اتفاقی که به نسبت دیگر فرضیات مطرح شده بعید به نظر می‌رسد.

یحیی از ابتدای فصل نقل‌وانتقالات تاکید ویژه‌ای روی جذب 2 مهاجم خارجی داشته. در صورتی که مسئولان باشگاه پرسپولیس بتوانند 2 مهاجم خارجی جذب کنند، تمیروف از لیست پرسپولیس کنار گذاشته می‌شود و آن موقع عبدی هم باید برای رسیدن به ترکیب اصلی تلاش زیادی کند و احتمالا فصل را از روی نیمکت آغاز خواهد کرد. تا شروع لیگ بیست‌ودوم حدود 3 هفته باقی‌مانده است. پرسپولیس باید به اردوی ترکیه برود و در این اردو و پس از بازگشت بازیکنان مصدوم و جذب بازیکن و یا بازیکن‌های جدید مشخص می‌شود یحیی دقیقا چه سیستمی را برای فصل جدید استفاده خواهد کرد. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری