football360 logo

با وجود VAR، پنالتی واضح آلمان سوخت؛ صحنه مشکوک، باز هم در فینال ومبلی!

10 مرداد 1401 ساعت 19:1313 نظر
56 سال پس از اشتباه در فینال جام‌جهانی 1966 ژرمن‌ها باز هم مقابل انگلیس در ومبلی از داوری متضرر شدند.
به گزارش فوتبال 360، عصر یکشنبه، دیدار فینال جام ملت‌های زنان اروپا به میزبانی استادیوم ومبلی لندن برگزار شد و درحالی که انگلیس با حداقل اختلاف موفق شد در اوقات اضافی آلمان را شکست دهد، یک اشتباه داوری به ضرر آلمان‌ها همه‌چیز را تحت تاثیر قرار داد.
آلمان که به مراتب شانس کم‌تری از انگلیس برای فتح جام داشت، به محض آغاز دیدار به خوبی از پس مهار فشار جوی استادیوم برآمد و درحالی که بازیکنان «دی‌ناتسیونال‌الف» تنها 8 دقیقه پیش از آغاز دیدار با خبر مصدومیت الکساندرا پوپ، کاپیتان و بهترین گلزن تیم در حین گرم کردن و جایگزینیِ غیرمنتظره لیا شولر مواجه شده بودند، حتی در آمار هجومی پس از پایان دیدار هم دست بالا را داشتند اما به آمار برتر و بازیِ چشم‌نوازتر، جام قهرمانی را اهدا نخواهند کرد.
حسرت، باز هم سهمِ ژرمن‌ها شد
روز دوشنبه، جامعه آلمان یکی از غمگین‌ترین روزهای تاریخش را تجربه کرد؛ غمی که چند نسل قبل‌تر در سال 1966 تجربه‌اش کرده بودند. غمی که پس از گذشت یک شبانه روز از شکست مقابل انگلیس، هنوز هم بر دوش مردم سنگینی کرده و میلیون‌ها نفر با بانوانِ تیم ملی‌شان همدردی کرده‌اند. جامعه آلمان به همراه تیم ملی بانوانش، یک شبانه روز است که دلشکسته، غصه از دست رفتنِ جام نهم را می‌خورد اما آنچه که از همه بیشتر خشم عمومی را برانگیخته، یک سرقتِ آشکار مقابل چشمانِ میلیون‌ها بیننده بود. رسانه‌های آلمانی اشتباه عجیب داوری در نیمه نخست به ضرر آلمان را بررسی کرده‌اند.
کسب اولین افتخار، باز هم زیر سایه ناداوری
به هر حال، انگلیس برای اولین مرتبه در تاریخ قهرمان اروپا شد و این افتخار، یکی از به یاد ماندنی‌ترین روزهای تاریخ انگلیس را رقم زد؛ روزی که جلوتر از تیم مردان، حدود یک سال پس از شکست سه‌شیرها مقابل ایتالیا در ومبلی، این «شیرزنان» بودند که جام اروپا را برای اولین مرتبه در خانه نگه داشتند و گلِ «الا تون» که به زیبایی هرچه تمام‌تر به ثمر رسید، توسط 87 هزار و 192 نفر از نزدیک دیده شد. جمعیت حاضر در استادیوم ومبلی، نه‌تنها رکورد جام‌ملت‌های اروپای بانوان که مربوط به دیدار ابتدایی انگلیس در الدترافورد بود را شکست، بلکه رکورد پر تماشاگرترین دیدار تاریخ جام ملت‌های مردان را هم جابه‌جا کرد. پیش از این، رکورد پرتماشاگرترین دیدار تاریخ جام‌ملت‌های اروپا، مربوط به دیدار فینال تورنمنت 1964 در استادیوم سانتیاگو برنابئو بین اسپانیا و اتحاد جماهیر شوروی (حضور 79115 نفر) بود.


دفاع همه‌جانبه، حتی با دست!
لیا ویلیامسون، کاپیتان انگلیس که در نهایت مقابل این جمعیت و میلیون‌ها نفر از مقابل تلویزیون جام را بالای سر برد، نه‌تنها یکی از بهترین بازیکنان دیدار فینال بود، بلکه دقیقه 25، در راس یکی از بحث‌برانگیزترین صحنه‌های این دیدار قرار گرفت. روی کرنر ارسالی از جانب بازیکنان آلمان، زمانی که بازی هنوز بدون گل دنبال می‌شد، توپ سرگردان در محوطه جریمه انگلیس در میان شلوغی مقابل دروازه به طور واضح به دستان کاپیتان انگلیس که یکی از 5 بازیکن انگلیسیِ حاضر روی خط دروازه بودند، برخورد کرد و سپس در اختیار سنگربان این تیم قرار گرفت. با وجود کمک داور ویدیویی اما هیچ پنالتی به سود آلمان اعلام نشد و در نهایت پس از بازی، بررسی تصویر ثبت شده توسط عکاسان و تصاویر تلویزیونی، نشان داد آن صحنه می‌توانست به وضوح ژرمن‌ها را صاحب یک ضربه پنالتی کند.
پنالتی بود؟ پنالتی نبود!
داور اوکراینی دیدار پس از این صحنه سیگنال‌هایی را دریافت کرد که 2 داور حاضر در اتاق VAR  درحال بررسی صحنه هستند و پس از چند ثانیه، پائولو والری (44 ساله از ایتالیا) و پل فن بوکل (46 ساله از هلند) به کاترینا مونزول اعلام کردند: «پنالتی نبود!» تصاویر به دست آمده از آن صحنه و اظهار نظر کارشناسان داوری اما به‌ گونه دیگری است. در همین رابطه، کارشناس داوری کشور آلمان، تورستن کینهوفر گفت: «برای من، این صحنه کاملاً خطاست و جای هیچ تخفیفی ندارد. دست بازیکن انگلیس نه تنها در حالت طبیعی بدن نیست بلکه آرنج دست بالاتر از شانه قرار گرفته و بسیار عجیب است که چنینی صحنه‌ای حتی با وجود بازبینی صحنه توسط کمک داوران، پنالتی اعلام نشده باشد».


سکوتِ خبرساز گروه داوری
سرمربی آلمان که تیمش یک قدم تا تاریخ‌سازی فاصله داشت، در مصاحبه پس از بازی گفت: «بدون شک، آن صحنه خطای هند بود. تصاویر کاملاً واضح هستند. من حتی نمی‌دانم کمک داوران ویدئویی آن صحنه را کاملاً بازبینی کردند یا نه! در مکالمات خصوصی داور با کمک‌ داوران، فعلاً هیچ چیز مشخص نمی‌شود و کسانی که این مسئولیت را دارند، امیدوارم از عمد اشتباهی نکرده باشند. به هرحال اتفاقی است که افتاده و ما نمی‌خواهیم بهانه‌جو باشیم. نمی‌توان با قاطعیت گفت سرنوشت دیدار را آن صحنه تعیین می‌کرد اما به هر حال تاثیر زیادی داشت». خبرنگار بیلد پس از پایان بازی، درحالی که صحنه را به داور اوکراینی دیدار نشان داد، او شانه‌هایش را به نشانه تاسف و عذرخواهی بالا انداخت و بدون گفتن حتی یک کلمه، میکسدزون را ترک کرد. این پایان کار نبود و خبرنگار آلمانی زمانی که به زبان ایتالیایی بابت این صحنه از کمک داور ویدئویی درخواست پاسخ کرد، با این پاسخ مواجه شد: «متاسفم! من اجازه ندارم چیزی بگویم.»
حاشیه داوری، جدایی‌ناپذیر از فینال‌های ومبلی
ظاهراً اگر آلمان و انگلیس، از چارچوب مسابقه فینال در استادیوم ومبلی مقابل یکدیگر صف‌آرایی کنند، این دیدار خالی از حواشی داوری نخواهد بود؛ حتی اگر پای کمک داور ویدئویی در میان باشد. این اشتباه عجیبِ داور اوکراینی، یادآور دیگر صحنه بحث‌برانگیز دیدارهای آلمان و انگلیس در طول تاریخ است. 56 سال پیش، فینال جام‌جهانی 1966 که تنها قهرمانی تاریخ سه‌شیرها در تاریخ جام‌جهانی را به ارمغان آورد، صحنه‌ای کم‌وبیش مشابه داشت. آلمان در هشتمین دوره از جام‌جهانی درحالی که با گذر از سد اسپانیا، اروگوئه و اتحاد جماهیر شوروی راهی دیدار فینال شده بود در آخرین گام مقابل میزبان در استادیوم ومبلی صف‌آرایی کرد و به لطف گل ثانیه پایانی و تساوی بخش آلمان، بازی با نتیجه تساوی 2 بر 2 به وقت‌های اضافی رفت. 10 دقیقه از وقت اضافه نخست گذشته بود که جف هرست، با یک شوت سرکش دیرک افقی دروازه آلمان را به لرزه درآورد و نگاه کمک داور آذربایجانی‌الاصل دیدار، «توفیق بهراموف» به توپ برگشتی، یکی از جنجالی‌ترین تصمیمات تاریخ جام‌جهانی را به ثبت رساند.


قهرمان ملی، به بهای سوزاندن رویای یک ملت
توپ با فاصله از روی خط دروازه فرود آمده بود و درحالی که وولفگانگ ویبر توپ را به کرنر فرستاده و داور اول دیدار از کشور سوئیس هم در ابتدا کرنر اعلام کرده بود، کمک داور اهل شوروی نظرش را تغییر داد تا یکی از جنجالی‌ترین گل‌های تاریخ جام‌جهانی به ثمر برسد. البته جف هرست چند دقیقه بعد گل چهارم را نیز وارد دروازه ژرمن‌ها کرد تا حرف و حدیثی باقی نماند و توفیق بهراموف نیز تبدیل به یک قهرمان ملی در کشورش شد؛ به حدی که پس از استقلال آذربایجان، نام استادیوم ملی این کشور را به افتخار «بهراموف» از «لنین» به نام او تغییر دادند اما هنوز هم بسیاری معتقدند آن اعلام گلِ اشتباه، اگر هم به خاطر حذف شوروی به دست آلمان در نیمه‌نهایی یا میزبانی انگلیس از این دیدار و نگاه ویژه‌ترِ کمک داور به تیم میزبان نبوده باشد، تاثیر زیادی در شکست آلمان و حتی دریافت گل چهارم داشته است. به هر حال در آن سال‌ها که نه پخش زنده تلویزیونی به صورت رنگی در کار بوده و نه کمک داور ویدئویی، پیشامد اینگ ونه اتفاقات بدیهی به نظر می‌رسید اما در فینال جام‌ملت‌های اروپا در سال 2022 درحالی که انواع و اقسام امکانات تکنولوژیک در اختیار داوران است، دیگر اشتباهات داوری جزئی از بازی نیست! حتی اگر داور اول دیدار، به سبب حمایت اتحادیه اروپا از مقاومت هم‌وطنانش، از کشور اوکراین برای این دیدار انتخاب شود!

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری