football360 logo

بررسی عملکرد تیم‌های سری آ در نقل‌وانتقالات تابستانی؛ رقص گرگ‌ها در قلب «کولوسئوم»

11 شهریور 1401 ساعت 23:436 نظر
بر خلاف تصور، رم تحت هدایت ژوزه مورینیو بیش از آن که برای خرید هزینه کند، از فروش بازیکن سود کرد!
به گزارش فوتبال 360، رم پس از قهرمانی در کنفرانس لیگ اروپا، حس و حال عجیبی به خیابان‌های پایتخت ایتالیا داد و در نقل‌وانتقلات فصل جاری هم عملکرد درخشان مدیران جالوروسی با جذب بازیکنان آزادی چون پائولو دیبالا، آندره‌آ بلوتی، نمانیا ماتیچ و انتقال قرضی واینالدوم از پاریس، پیش از آغاز هفته پنجم سری آ و پس از بسته شدن پنجره نقل‌وانتقالاتی تابستان، آن‌ها را در صدر جدول سطح اول فوتبال ایتالیا قرار داده است.
در پنجره‌ای که گذشت، تیم‌های ایتالیایی روزها و ساعت‌های شلوغی را پشت سر گذاشتند؛ از ناپولی که اکثر ستاره‌هایش را از دست داد و برخی را به فروش رساند و یوونتوس که تیم تحت هدایت الگری را با درنظر گرفتن سودآوری مالی، برای جبران عملکرد فاجعه‌بار فصل گذشته تقویت کرد تا 2 تیم همشهری اینتر و میلان که با احتیاط، ضمن حفظ اسکلت فصل گذشته تیمشان، بازیکنان جدیدی را هم بدون سر و صدای زیاد رسانه‌ای جذب کردند!
چوب حراج میلان به ستاره‌های گران‌قیمت
در نقل‌وانتقالات تابستانی، مدافع عنوان قهرمانی بازیکن سرشناسی را به فروش نرساند و در عوض، بازیکنان تاثیرگذار فصل گذشته از جمله فرانک کسیه (بارسلونا)، سامو کاستیخو (والنسیا) و السیو رومانیولی (لاتسیو) را به صورت آزاد از دست داد. در پنجره‌ای که گذشت، گران‌قیمت‌ترین فروش میلان، ینس پترهاوگه به مقصد اینتراخت فرانکفورت با انتقالی به ارزش 10 میلیون یورو بود و لئو دوارچه هم  دیگر فروش میلان به قیمت 2 میلیون یورو و به مقصد ایستانبول باشاک‌شهیر بود. فرانک ساجو (کرمونزه) و الساندرو پلیتزاری (پسکارا)، دیگر فروش‌های میلان بودند که مبلغ انتقالشان مجموعاً به یک میلیون یورو می‌رسید.
از طرف مقابل روسونری، شارل دکتلار، هافبک هجومی آینده‌دار بلژیکی را به عنوان گران‌قیمت‌ترین خرید فصل جاری به ارزش 32 میلیون یورو از کلوب بروخه به خدمت گرفت و مالیک تیا (7 میلیون یورو از شالکه)، جونیور مسیاس (4.5 میلیون یورو از کروتونه) و الساندرو فلورنزی (2.7 میلیون یورو از رم)، دیگر خریدهای قرمز و مشکی پوشان میلان بودند که این گونه فعالیت، باعث شد مدافع عنوان قهرمانی، بیش از 48 میلیون یورو برای خرید بازیکن هزینه کند و تراز مالی (35- میلیون یورو) را به ثبت برساند.
اینتر، شانه‌به‌شانه رقیب همشهری
اینتر که فصل گذشته در هفته پایانی نتوانست از عنوان قهرمانی خود دفاع کند و باتوجه به اشتباه رادو، سنگربان ذخیره‌اش جام را به اردوگاه رقیب همشهری فرستاد در نقل‌وانتقالات تابستانی عملکرد قابل قبولی داشت. ماروتا بدون در اختیار داشتن بودجه هنگفت، موفق شد ترکیب تحت هدایت سیمونه اینزاگی را نسبتاً تقویت کند و بازگشت قرضی روملو لوکاکو به جوزپه‌مه‌آتزا در کنار خرید رایگان هنریک مخیتاریان و آندره اونانا، خلاصه عملکرد قابل قبول مدیر نرآتزوری بود. اینتر صرفاً خواکین کورئا را به قیمت 23 میلیون یورو خرید و 4 بازیکن دیگر از جمله لوکاکو (چلسی)، کریستین اصلانی (امپولی)، فرانچسکو آچربی (لاتسیو) و رائول بلانووا (کالیاری) را به صورت قرضی در اختیار گرفت که مجموع هزینه انتقال قرضی بازیکنان مورد اشاره، از 15 میلیون یورو تجاوز نکرد.
از طرف مقابل اما اینتر همچون میلان، شاهد کوچ دسته‌جمعی برخی ستاره‌های نامدار و صدالبته نه‌چندان مورد نیازش به صورت آزاد بود. اینتر در پنجره اخیر، فقط 2 بازیکن به ارزش مجموعاً 8 میلیون یورو به فروش رساند و در برابر هزینه 38 میلیون یورویی برای خرید بازیکن، آرتور ویدال، الکسیس سانچس و ایوان پریشیچ را به صورت آزاد از دست داد و استفانو سنسی و رادو بازیکنانی بودند که به صورت قرضی از جمع افعی‌ها جدا شدند. قرارداد قرضی خواکین کورئا و فلیپه کایسدو هم  تمدید نشد. در مجموع، اینتر هم تراز مالی (30- میلیون یورویی) را در نقل‌وانتقالات تابستانی به ثبت رساند.
ناپولی، یوونتوس و رم، تنها مدعیان با تراز مالی مثبت
ناپولی (تراز مالی 12.9+ میلیون یورو) که فصل گذشته تا هفته‌های پایانی یکی از مدعیان فتح اسکودتو بود، در نقل‌وانتقالات تابستانی کالیدو کولیبالی (38 میلیون یورو به چلسی)، فابیان رویز (23 میلیون یورو به پاریس) و آرکادیوش میلیک (8 میلیون یورو به مارسی) را به همراه 2 بازیکن دیگر (مجموع انتقال به ارزش 8 میلیون یورو) به فروش رساند و لورنتسو اینسینیه، داویده اوسپینا و دریس مرتنس را هم به صورت آزاد از دست داد. از طرف مقابل، پارتنوپی، کیم مین جائه (18 میلیون یورو از فنرباغچه)، آندره زامبو انگیسا (15 میلیون یورو از فولام)، ماتیاس اولیورا (11 میلیون یورو از ختافه)، کاخویچا کوواراتسکیلیا (10 میلیون یورو از دینامو گرجستان) و لئو اوستیگارد (5 میلیون یورو از برایتون) را به خدمت گرفت که مبلغ هزینه شده برای 5 بازیکن ورودی، از مبلغ فروش کولیبالی و فابیان رویز کمتر بود.
یوونتوس (تراز مالی 3.75 میلیون یورو) عملکرد مدیریتی قابل قبولی در نقل‌وانتقالات تابستانی داشت. بیانکونری ضمن این که با پرداخت 40 میلیون یورو، قرارداد 2 ساله قرضی فدریکو کیزا را دائمی کردند، گلیسون برمر را با پرداخت 41 میلیون یورو از تورینو، فیلیپ کاستیچ را با 12 میلیون یورو از اینتراخت فرانکفورت و آندره‌آ کامبیاسو را با 8.5 میلیون یورو از جنوا به خدمت گرفتند. ضمن اینکه خرید پل پوگبا و آنخل دی‌ماریا به صورت آزاد بود و آرکادیوش میلیک و لئاندرو پاردس  به صورت قرضی فصل آینده را تحت هدایت الگری توپ خواهند زد.
بانوی پیر اما یکی از گران‌قیمت‌ترین فروش‌های نقل‌وانتقالات تابستانی را با انتقال ماتیاس دلیخت به ارزش پایه 67 میلیون یورو (قابل افزایش تا 80 میلیون یورو) به بایرن‌مونیخ رقم زد. مریح دمیرال (20 میلیون یورو به آتالانتا)، جیاکومو فریونی (3.5 میلیون یورو به ام‌ال‌اس) و رولاندو ماندراگورا (8 میلیون یورو به فیورنتینا)، دیگر فروش‌های یوونتوس بودند و به علاوه خروج قرضی آرتور ملو (لیورپول با دریافت 4.5 میلیون یورو) و دنیس زکریا (چلسی با دریافت 3 میلیون یورو)، فدریکو برناردسکی، جورجیو کیلینی، پائولو دیبالا، داگلاس کاستا و آرون رمزی به صورت آزاد استادیوم آلیانتس تورین را ترک کردند. ضمن این که مدت زمان حضور قرضی آلوارو موراتا در این تیم نیز به پایان رسید و به اتلتیکو بازگشت.
حق با آقای خاص بود!
رم اما بدون شک، پیروز نقل‌وانتقالات تابستانی در فوتبال ایتالیا بود. تیمی که تحت هدایت مورینیو، ستارگان تاثیرگذاری را به خدمت گرفت اما برای استخدام آن‌ها، تنها 8.5 میلیون یورو هزینه کرد. پس از به خدمت گرفتن پائولو دیبالا و جورجینیو واینالدوم، برخی طرفداران فوتبال و کارشناسان، رم را به بر هم زدن نظم اقتصادی بازار نقل‌وانتقالات متهم کردند و در پاسخ، سرمربی پرتغالی اعلام کرد در بازار تابستانی، رم یکی از کم‌خرج‌ترین تیم‌های فوتبال ایتالیا بوده و حالا با پایان مهلت پنجره تابستانی، بررسی نقل‌وانتقالات سری آ نشان می‌دهد گرگ‌ها با اختلافی فاحش نسبت به سایر تیم‌ها، مثبت‌ترین تراز مالی (41.3+ میلیون یورو) را از خود برجای گذاشته و تنها تیم‌های سامپدوریا، اسپتزیا و لچه کم‌تر از رم برای خرید بازیکنان جدید هزینه صرف کرده‌اند. این درحالی است که هزینه تیمی چون آتالانتا که فصل جاری در هیچ رقابت بین‌المللی حاضر نیست، حدود 12 برابر بیش‌تر از رم بوده است و حالا تا پیش از آغاز هفته پنجم سری آ، آتالانتا و رم تنها تیم‌های 10 امتیازی در صدر جدول هستند.
جیالوروسی این فصل پائولو دیبالا، نمانیا ماتیچ، جورجینیو واینالدوم (قرضی)، آندره‌آ بلوتی و میله سویلار را رایگان به پایتخت کشاند و تنها زکی جلیک را به قیمت 7 میلیون یورو از لیل به خدمت گرفت. این درحالی است که محبوب‌های پایتخت بالغ بر 50 میلیون یورو درآمد از فروش بازیکنانی چون چنگیز اوندر، پائو لوپس، جوردن ورتو، رابین اولسن، الساندرو فلورنزی، آمادو دیاوارا و فلیکس آفنا ژیان به دست آوردند. لاتسیو به عنوان دیگر تیم پایتخت‌نشین که فصل گذشته در جمع 6 تیم بالای جدول جای گرفت در برابر36 میلیون یورو درآمد از فروش بازیکن، بالغ بر 40 میلیون یورو بازیکن خرید و دیگر تیمی بود که تراز مالی منفی را ثبت کرد. تراز مالی تیم‌های فیورنتینا، تورینو، ساسولو، اودینزه، بولونیا، امپولی و سامپدوریا هم تا پایان نقل‌وانتقالات مثبت باقی ماند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری