football360 logo

اتفاق ویژه در لیگ؛ دروازه‌بان‌هایی که طراحی می‌کنند

۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۳۶9 نظر
حامد لک در بازی مس رفسنجان مقابل هوادار پایه‌ساز گل برتری تیمش شد.

به گزارش فوتبال 360، دروازه‌بان خوب این روزها تعریف متفاوتی با گذشته دارد. پیش از این خوب، به دروازه‌بانی اطلاق می‌شد که مانع باز شدن دروازه‌اش شود و این تک وظیفه را به خوبی انجام بدهد. حالا اما شماره یک‌ها علاوه بر ایستادگی مقابل حملات حریف باید حتی در حملات تیم خودشان هم مشارکت داشته باشند! این وظایف اضافه را مربیانی امثال پپ گواردیولا به دروازه‌بان‌ها تحمیل کرده‌اند.

در واقع بعد از آنکه گواردیولا در 3 سال حضورش در بایرن، به توان بسیار بالای مانوئل نویر دروازه بان تیم پی برد، از او خواست در فوتبال تک‌ضرب مونیخی‌ها مشارکت کند. نویر آنقدر در بازی پا با توپ مهارت و توانمندی داشت که پپ، دو، سه بار در مصاحبه‌هایش گفت به فکر استفاده از این بازیکن، در پستی غیر از دروازه‌بانی افتاده است. برهمین اساس، یواخیم لو، سرمربی پیشین تیم ملی آلمان، از این «الگوی خوب» در تیمش بهره گرفت تا جایی که نویر، در جام جهانی ۲۰۱۴ هم بازی‌سازی می کرد و  هم به عنوان مدافع آخر، تکل می‌زد.

در فوتبال ایران هم مربیانی مانند یحیی گل‌محمدی که از این سبک فوتبال کپی‌برداری می‌کنند، به سراغ دروازه‌بان‌های این‌چنینی رفتند. حالا روز‌به‌روز این وظیفه در میان دروازه‌بان‌ها بیشتر گسترش پیدا می‌کند. در این فصل علیرضا بیرانوند در پرسپولیس در غیاب بازیکنان بازی‌ساز عقب زمین به تنهایی این وظیفه را انجام داد. فاکتوری که در مورد این دروازه‌بان به اندازه کلین‌شیت‌هایش جلب توجه کرد، پاس‌های رو به جلویش بود که هر کدام می‌‌تواند طراح یکی از حملات تیمش باشد. به غیر از بیرانوند، 3 پاس منجر به گل از دروازه‌بان‌های لیگ تا هفته ششم شاهد بوده‌ایم.

پیام نیازمند که یک پاس گل را به نام خودش ثبت کرده است تا نامش را در میان معدود دروازه‌بانان پاسور تاریخ فوتبال لیگ برتر ثبت کند. محسن فروزان هم در بازی با مس کرمان به زیبایی پایه‌گذار گل اول تیمش شد. دروازه‌بان با تجربه گل‌گهر در لحظات پایانی نیمه اول که تیمش با یک گل از مس کرمان عقب بود، پس از دریافت پاس رو به عقب مرتضی تبریزی که از میانه میدان داده شد، با یک اِستپ خوب و نگاه دقیق، توپ را ۸۰ متر دورتر به پشت مدافعان مس رفسنجان فرستاد تا محمد خدابنده‌لو وارد محوطه جریمه شود و پاس گل اول گل‌گهر را به تبریزی بدهد.

حامد لک این هفته در دقیقه ۵۷ دیدار مقابل هوادار پس از اینکه پرش بلند و خروج موفقی روی توپ ارسالی از جناح چپ داشت، با دید مناسب سریع بازی را به جریان انداخت و توپ را به رامتین سلیمان‌زاده رساند. این بازیکن  با یک پاس در عمق تماشایی و رو به جلو توانست محمدحسین کریم‌زاده را در موقعیت عالی قرار بدهد و گل دوم مس رفسنجان که گل برتری این تیم بود به‌ثمر رسید. این فصل نسبت به فصول گذشته موارد بیشتری از بازی‌سازی و شروع خوب دروازه‌‌بان‌ها دیده می‌شود که خبر خوبی برای مربیان محسوب می‌شود.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری