football360 logo

آنچه در 20 درصد ابتدایی فصل گذشت؛ خوب‌ها و بدهای لیگ برتر را بشناسید

23 شهریور 1401 ساعت 11:3439 نظر
6 هفته از فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گذشت و تا به اینجای کار برخی از تیم‌ها فراتر از حد انتظار بودند و بعضی دیگر نمایشی کم‌فروغ داشته‌اند و در این بین تیم‌هایی هم عملکردی متوسط از خود بروز داده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، یک‌پنجم از بیست‌ودومین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران گذشت و حالا با اولین وقفه در این فصل مواجه شدیم. 47 بازی در بازه‌ی زمانی 30 روزه به انجام رسید و دراین تعداد بازی شاهد رد‌وبدل شدن 83 گل بوده‌ایم که میانگین آن عدد نازل 1.76 است. 

تا به اینجای کار پرسپولیس با 14 امتیاز در صدر جدول جای گرفته و ملوان با یک بازی کمتر 2 امتیازی است و در قعر جدول قرار دارد. در ادامه با عملکرد کلی 16 تیم حاضر در این مسابقات همراه باشید.

پرسپولیس

سرخپوشان تهرانی در 2 هفته ابتدایی نه گلی زدند و نه بردی را به‌دست آوردند. از هفته سوم و با اتمام محرومیت یحیی، بردهای سریالی پرسپولیس آغاز شد. آن‌ها چهار بازی متوالی را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا نگرانی‌های ابتدای فصل برطرف شود. یورگن لوکادیا، خرید بزرگ تیم پایتخت‌نشین 4 گل در این چهار هفته وارد دروازه رقبا کرد تا هم در صدر جدول گلزنان قرار بگیرد و هم به تیمش کمک کند تا رتبه نخست لیگ را به خود اختصاص دهد.

گل‌گهر

یکی از پنج تیم بدون باخت لیگ، گل‌گهر سیرجان است. تیمی که در سومین فصل سرمربیگری امیر قلعه‌نویی شروعی خوب در لیگ داشته و توانسته با 3 برد و 3 تساوی در رده دوم قرار بگیرد. تیم سیرجانی در این فصل نمایش تماشاگرپسندانه‌ای را ارائه داده است. آن‌ها هم خوب گل زده‌اند و هم گل زیاد گل خورده‌اند. البته تیم قلعه‌نویی در 2 هفته اخیر به ثبات رسید و موفق شد با 2 برد یک بر صفر، سه تساوی قبلی  را جبران کند.

استقلال

تیم ریکاردو سا پینتو با باخت شروع کرد و با برد به تعطیلات رفت. نمایش آبی‌ها تا به اینجای کار همین سیر را طی کرده است. عملکرد آن‌ها در 6 هفته ابتدایی با نگرانی زیاد آغاز شد، با همین نگرانی ادامه پیدا کرد ولی پیروزی مقابل نساجی که با ارائه یک فوتبال تهاجمی همراه شد، باعث شد تا امیدها به تیم تحت هدایت مرد پرتغالی و پرهیاهو بیشتر شود. استقلال تا به اینجای کار 11 امتیاز را جمع‌آوری کرده و نسبت به نمایش تیم فصل قبل با هدایت فرهاد مجیدی که فاتح لیگ شد؛ فقط یک امتیاز کمتر به‌دست آورده است.

سپاهان

امیدها نسبت به سپاهانِ ژوزه مورایس زیاد بود. برد آن‌ها در هفته اول مقابل استقلالی که در تمام هفته‌های لیگ بیست‌ویکم با شکست مواجه نشده بود، باعث شد تا اشتیاق نسبت به تماشای تیم مورایس بیشتر شود. با این وجود هر چه جلوتر رفتیم مشخص شد که سپاهان برای تبدیل شدن به یک تیم مدعی و هماهنگ نیاز به زمان بیشتری دارد. آن‌ها از 2 هفته ابتدایی، 6 امتیاز به‌دست آوردند و در چهار هفته بعدی تنها 3 امتیاز نصیب‌شان شد. باخت لحظه‌آخری مقابل فولاد در اصفهان، نقطه‌ی تاریک طلایی‌پوشان در این فصل بود.

فولاد


لقب رابین‌هود برازنده تیم جواد نکونام است. تیمی که از تقابل با پرسپولیس در تهران، سپاهان در اصفهان و تراکتور در اهواز 7 امتیاز گرفت ولی در 2 بازی مقابل صنعت‌نفت آبادان و مس رفسنجان در خانه تنها به 2 امتیاز اکتفا کرد. آن‌ها حالا با یک بازی کمتر در رده‌ی پنجم جدول رده‌بندی جای گرفته‌اند. سرخ‌پوشان اهوازی فقط 2 گل خورده در این فصل داشته و از این حیث به اتفاق پرسپولیس و مس رفسنجان بهترین نمایش را داشته‌اند. البته که فقط 4 گل زده در 6 هفته برای این تیم با ستاره‌های پرشماری که دارد عدد کمی به‌حساب می‌آید.

تراکتور

شروعی ناامیدکننده و پایانی دلپذیر. این خلاصه‌ی عملکرد شاگردان قربان بردیف بود. تراکتور در 4 هفته نخست هیچ بردی نداشت. آن‌ها بازی‌های خود را یک در میان باختند و به تساوی قناعت کردند. تا اینکه هفته پنجم از راه رسید. پیروزی 2 بر صفر مقابل آلومینیوم در اراک و برتری یک بر صفر مقابل صنعت‌نفت، ورق را برگرداند و شور را به پرشورها هدیه داد. آن‌ها پای تیمی که شایسته‌اش بود ایستادند و مزد این حمایت، حضور مجدد تبریزی‌ها در جمع بالانشینان بود. این عملکرد قابل قبول زیر سایه پاس‌های ریکاردو آلوز و گل‌های لحظه‌آخری رضا اسدی به‌دست آمده است؛ نفر اول 4 پاس گل داده و دومی 3 گل به‌ثمر رسانده است.

مس رفسنجان

محمد ربیعی در رقابت با مهدی تارتار کم آورد و نهایتا در هفته ششم تصمیم گرفت تا به نتیجه‌ای به غیر از تساوی برسد. آن‌ها پس از 5 تساوی در 5 هفته نخست سرانجام در هفته ششم به اولین پیروزی نائل شدند. البته که این شروع‌های ضعیف، تازگی ندارد و مس در 2 فصل قبلی هم با مربی جوان خود خیلی سخت به اولین پیروزی در جریان بازی رسید. آن‌ها در هفته ششم با نتیجه 2 بر یک از سد هوادار گذشتند و به امتیاز 8 رسیدند. مس در این 6 هفته، 3 گل زده و 2 گل دریافت کرده است؛ پنج گل در 540 دقیقه!

نفت مسجدسلیمان

انتظار می‌رفت که نفت مسجدسلیمان با یارگیری خوبی که در ابتدای فصل داشت و همچنین ماندن رضا مهاجری روی نیمکت، بتواند در لیگ بیست‌ودوم نمایشی امیدوارکننده داشته باشد و جزو فانوس‌به‌دست‌ها نباشد. نفت اگر با همین فرمول هر 3 هفته، 4 امتیاز به کار خود ادامه دهد، می‌تواند بدون هیچ مشکلی در لیگ بماند و رتبه‌ای آبرومندانه را در میانه بالایی جدول کسب کند. در این 6 هفته پیمان رنجبری، سامان نریمان‌جهان و رضا دهقانی عملکرد بسیار خوبی داشته‌اند. رنجبری با 3 گل، دومین گلزن برتر لیگ است.

پیکان

جوان‌ترین تیم لیگ بیست‌ودوم روندی همانند لیگ بیست‌ویکم را در پیش گرفته است. مجموعه‌ای سخت‌گیر و پرتلاش که اگر هم شکست بخورد، حریفش را آزار می‌دهد. آن‌ها در 6 هفته ابتدایی موفق به متوقف کردن استقلال شدند؛ نفت را در مسجدسلیمان از پیش رو برداشتند و البته 2 باخت تلخ را مقابل 2 تیم کرمانی به نام مس کرمان و گل‌گهر سیرجان را متحمل شدند تا حالا با 8 امتیاز در رده نهم جدول رده‌بندی جای داشته باشند.

ذوب‌آهن

احتمالا عجیب‌ترین تیم لیگ بیست‌ودوم تا به اینجا؛ یکی از پنج تیم بدون شکست و یکی از 2 تیم بدون برد لیگ تا به اینجای کار. با ذوب‌آهنی سروکار داریم که نه اعتقادی به برد دارد و نه میلی به شکست. شاگردان مهدی تارتار در این مدت با رقبای سرسخت و قدرتمندی چون پرسپولیس، تراکتور و سپاهان بازی کرده‌اند و رقیب را در رسیدن به پیروزی ناکام گذاشته‌اند. 3 بازی گاندوها در این فصل گلی نداشته و 3 مسابقه دیگر با نتیجه 1-1 تمام شده است تا همه چیز پیرامون این تیم در 2 عدد صفر و یک خلاصه شود. نمایش حبیب فرعباسی در درون دروازه‌ی ذوب تا به اینجای کار فراتر از حد انتظار بوده است.

نساجی

بعد از نفت مسجدسلیمان، بیشترین گل در بازی‌های نساجی و مس کرمان رد و بدل شده است. حمید مطهری در اولین فصل سرمربیگری خود با نساجی وارد مسابقات شده است. یک برد، 3 تساوی و 2 باخت ماحصل کار این تیم تا به اینجای فصل بوده است. قائمشهری‌ها به فوتبال رو به جلو علاقه دارند و همین میل و اشتیاق به انجام دادنِ بازیِ باز باعث شده تا در مقابل تیم‌های مدعی با شکست مواجه شوند. هر 2 باخت نماینده قائمشهر در لیگ بیست‌و‌دوم مقابل سپاهان و استقلال در بیرون از خانه رقم خورده است. باید به مطهری و تیمش زمان داد اما آیا این صبر و تحمل در مازندران وجود خواهد داشت؟

مس کرمان

به جایگاه مس کرمان دقت نکنید. آن‌ها با هدایت فرزاد حسین‌خانی فراتر از حد انتظار ظاهر شده‌اند. تیمی با دل و جرات که تا به اینجای فصل توانسته تیم‌های مدعی را حسابی اذیت کند. نقطه ضعف مس در این فصل بازی‌های بیرون از خانه بوده است؛ 3 بازی و 3 شکست. در سوی مقابل نقطه قوت نارنجی‌پوشان بازی‌های خانگی است؛ 3 بازی، یک برد و 2 تساوی. با ادامه‌ی این روند مسی‌ها می‌توانند به دستاوردی بزرگ‌تر از بقا فکر کنند.

هوادار

شروعی درخشان با غلبه بر آلومینیوم اراک در اراک و سپس انجام دادن بازی‌هایی شدیدا واکنش‌گرا و رو به عقب که ماحصل آن شد 3 باخت و 2 تساوی. تیم تحت هدایت ساکت الهامی، تنها تیمی است که در لیگ بیست‌ودوم به مس رفسنجان باخته است. آن‌ها تنها برد صنعت‌نفت تا به اینجای کار را هم رقم زده‌اند و بیشترین گل دریافتی از پرسپولیس در یک مسابقه را هم به نام خود زده‌اند. باید دید مانند فصل قبل، هوادار در ادامه اوج خواهد گرفت یا خیر. 

آلومینیوم

توقع بیشتری از تیم مهدی رحمتی می‌رفت. آن‌ها که فصل قبل توانسته بودند در جام حذفی نمایش فوق‌العاده‌ای داشته باشند و در لیگ هم نگاه‌ها را به سمت خود جلب کنند، در لیگ بیست‌ودوم تبدیل به تیمی شده‌اند که در خانه به هیچ تیمی نه نمی‌گویند و از 9 امتیاز خانگی، صفر امتیاز دشت کرده‌اند. البته که ایرالکو در بازی‌های بیرون از خانه نه گلی خورده و نه باختی را متحمل شده است. تنها برد این تیم هم در آبادان مقابل صنعت‌نفت به‌دست آمد.

صنعت نفت آبادان

با از دست رفتن چند ستاره و بسته شدن لحظه آخری، توقع می‌رفت که صنعت‌نفت عملکرد خوبی حداقل در ابتدای فصل نداشته باشد. تیم تحت هدایت رضا پرکاس با توجه به یک بازی عقب افتاده ملوان، با قبول 4 شکست، بیشترین باخت را در لیگ بیست‌ودوم داشته است. آن‌ها در 3 بازی اخیر خود امتیازی به دست نیاورده‌اند و وضعیتی نگران‌کننده دارند. هر 4 امتیاز دشت شده توسط این تیم در بیرون از خانه به‌دست آمده است.

ملوان

یکی از 2 تیم بدون برد لیگ تا به اینجای کار ملوان بندرانزلی بوده است. تیم جوان مازیار زارع در برخی از پست‌ها بازیکنان خوبی دارد. نفراتی چون پدرام قاضی‌پور، مسعود زائر کاظمینی و سجاد بازگیر نمایشی قابل توجه تا به اینجای کار داشته‌اند اما بی‌تجربگی کادرفنی و مجموعه‌ی تیم باعث شده تا ملوانان با یک بازی کمتر در قعر جدول جای داشته باشند. با توجه به حمایت همه‌جانبه انزلی‌چی‌ها از کادرفنی و بازیکنان و جو مثبتی که در شهر وجود دارد می‌توان به از راه رسیدن روزهای بهتر برای قوهای سپید امیدوار بود. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری