football360 logo

صلاح هنوز هم خطرناک است؛ فرعون در مسیری جدید

01 مهر 1401 ساعت 22:5610 نظر
یکی از دلایل افت آمار گلزنی صلاح، نقش جدیدش در ترکیب تحت هدایت کلوپ است.
به گزارش فوتبال 360، لیورپول در فصل جدید، نشانی از یک مدعی عنوان قهرمانی نداشته است. شاگردان کلوپ با کسب نیمی از امتیازات ممکن در لیگ برتر، به رتبه هشتم تکیه زده‌اند و در هفته نخست لیگ قهرمانان اروپا مقابل ناپولی تحقیر شدند.
پیش از آغاز فصل جاری، محمد صلاح در 6 دیدار ابتدایی لیگ برتر، هر فصل حداقل روی 5 گل تاثیرگذار بود. در فصل نخست حضورش در آنفیلد، صلاح در 6 هفته ابتدایی لیگ، 4 گل زد و 2 پاس گل ارسال کرد. به ثمر رساندن 3 گل و ازسال 2 پاس گل، ثمره 6 دیدار ابتدایی صلاح در فصل 19-2018 بود و سومین فصل حضور ستاره مصری شاهد 4 گل و 3 پاس گل در 6 هفته ابتدایی لیگ بود. او 6 گل در هفته‌های نخست فصل 21-2020 به ثمر رساند و ثمره حضور صلاح در 6 دیدار ابتدایی فصل گذشته 5 گل و ارسال 3 پاس گل بود.
امیدوار به پایان سریع‌تر شرایط بحرانی
در فصل جاری اما صلاح تا پایان هفته ششم، رکوردی بهتر از ارسال 2 پاس گل و به ثمر رساندن 2 گل از خود برجای نگذاشته و بنابراین پر واضح است که چگونه شاگردان کلوپ، تحت هدایت او، ضعیف‌ترین آغاز تاریخشان در رقابت‌ها را تجربه می‌کنند. تیمِ کلوپ خسته‌تر از پیاده کردن سبک مورد نظر او در فصول قبل است و جای خالی سادیو مانه به شدت حس می‌شود. فن‌دایک آن مدافع نفوذ ناپذیر نیست و در یک جمله، حالِ لیورپول خوش نیست. صلاح در اوضاع نابه‌سامان، به ظاهر شرایط خوبی را پشت سر نمی‌گذارد. او در تابستان، قراردادش را با قرمزها تمدید کرد و تبدیل به گران‌قیمت‌ترین بازیکن تاریخ لیورپول از حیث دریافت دستمزد شد و اهالی آنفیلد امیدوار بودند باتوجه به تمدید قرارداد کلوپ، تیمشان فعلاً در جمع مدعیان باقی بماند اما تا به این جای کار، شرایط این گونه نیست. لیورپول در جدول پایین‌تر از تمامی رقیبان سنتی موسوم به «تاپ سیکس» قرار گرفته و برایتون و فولام شرایط بهتری در جدول نسبت به قرمزهای آنفیلد دارند.
نونیز وارد می‌شود
ورود داروین نونیز به آنفیلد، حکایت از تغییر شیوه بازی شاگردان کلوپ داشت. مهاجم 23 ساله، اولین مهاجم نوک تخصصی بود که یورگن کلوپ پس از 7 سال حضور روی نیمکت این تیم، برای اولین بار از سال 2015 به خدمت گرفت. قرمزهای مرسی‌ساید باید خودشان را با حضور نونیز وفق می‌دادند و این در شرایطی بود که سادیو مانه راهی بایرن شد. وینگر سنگالی یکی از نمادهای لیورپول تحت هدایت کلوپ بود و در طول 6 فصل حضور در پست‌های متفاوتی به میدان رفت. با خروج سادیو مانه، افت فیرمینیو و به میدان رفتن ژوتا و نونیز در خط حمله، فشاری بیش از اندازه معمول برای تغذیه مهاجمان بر دوش محمد صلاح قرار گرفت. بنابراین چندان دور از انتظار نبود که برنده 3 بار کفش طلای لیگ برتر انگلیس در طول 540 دقیقه به میدان رفتن در طول این فصل، تنها روی 4 گل تاثیر مستقیم داشته باشد.
کاهش امید گل، محدودیت اختیار شوت‌زنی
صلاح فصل جاری، «نقشه بازی» گسترده‌تری دارد؛ حتی اگر کلوپ این نکته را پس از تساوی مقابل اورتون انکار کند. این وظیفه، به مرور از ابتدای فصل 20-2019 به ستاره مصری محول شد و ظاهراً فصل جاری قرار است به اوج برسد. اختیارات شوت‌زنی مو صلاح نسبت به فصول قبل به وضوح کاهش یافته است. میانگین شوت‌های صلاح در فصل گذشته به ازای 90 دقیقه، 4.5 بود که در فصل جاری، این عدد از 2.8 تجاوز نمی‌کند. بنابراین، «امید گل» بازیکن بدون در نظر گرفتن ضربات پنالتی از 0.66 به 0.43 کاهش چشمگیری داشته است. به عبارت دیگر، لیورپول تحت هدایت تاکتیسین آلمانی، دیگر روی محمد صلاح به عنوان یک بازیکن گلزنِ محض حساب باز نمی‌کند. او فصل جاری، نقشی بیش‌تر بازیساز محور در اختیار گرفته است. دلیلِ آن هم حضور بازیکنی تشنه گلزنی و تمام‌کننده سیری‌ناپذیر به نام داروین نونیز است.
«کلوپ‌بال»، نیازمند زمان
هواداران لیورپول باید از این پس، آرایش تیمشان حول محور صلاح را به دست فراموشی سپرده و در سیستم جدید کلوپ به تماشای داروین نونیز در مرکز توجه عادت کنند. صلاح وظیفه دارد فضا را برای گلزنی ژوتا، لوئیس دیاس و نونیز مهیا کند. صلاح با حضور همزمان فیرمینیو و مانه، یک گلزن بالفطره بود و حالا باید به نقش جدیدش در ترکیب تیم عادت کند. از بدشانسیِ او، ژوتا مصدوم شد و همزمان نونیز، حکم محرومیت دریافت کرد تا بازی درخشان صلاح در نقش جدیدش، چندان به چشم نیاید. پایان مصدومیت‌های سایر بازیکنان، صلاح را دوباره به روزهای خوب باز خواهد گرداند و او را از همیشه درخشان‌تر، در نقشی جدید خواهیم دید. در «کلوپ‌بالِ» مدرن، نونیز همان صلاح است، دیاس نقش مانه را بر عهده گرفته و صلاح، فیرمینیوی جدید است. بنابراین، انتظار به ثمر رساندن گل‌های فراوان در فصل جاری از صلاح، کاری به مراتب بیهوده است و باید گفت صلاح هنوز هم بازیکن تاثیرگذار و خطرناکی است اما در نقشی جدید؛ نقشی که به مراتب، چشمگیرتر هم خواهد شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری