football360 logo

هفتۀ هفتم لیگ برتر انگلیس به روایت آمار؛ شب‌های شیرین آرسنال، سیتی و تاتنهام

28 شهریور 1401 ساعت 12:022 نظر
هفته سپری شده لیگ برتر انگلیس با اتفاقات جالبی همراه شد.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، هفتۀ جدید لیگ برتر جمعه‌‌شب با گلزنی جیکوب رمزی برای استون‌ویلا و پیروزی این تیم مقابل ساوتهمپتون آغاز شد. فولام در دیداری پرگل با برتری ۳ بر ۲ در خانۀ ناتینگام فارست به سومین برد در ۵ مسابقۀ اخیر رسید. منچسترسیتی تیم  10 نفرۀ ولورهمپتون را با ۳ گل شکست داد و دیدار نیوکاسل در مقابل بورنموث با تساوی به پایان رسید.

جذاب‌ترین مسابقهٔ هفته با درخشش سون هیونگ مین و برتری ۶ بر ۲ تاتنهام مقابل تیم نگون‌بخت لستر همراه شد و شاگردان میکل آرتتا در آرسنال بعد از شکست مقابل منچستریونایتد با برتری قاطع ۳ گله در خانۀ برنتفورد به فرم خوب خود بازگشتند. آخرین مسابقۀ این هفته با برتری یک بر صفر اورتون در مقابل وستهام به پایان رسید تا شاگردان لمپارد از مرز منطقۀ سقوط خارج شوند. به دلیل تشریفات انتظامی و امنیتی مراسم سلطنتی و خاکسپاری ملکۀ فقید انگلیس، ۳ مسابقۀ این هفته به تعویق افتاد؛ از جمله دیدار حساس چلسی و لیورپول در استمفوردبریج و مسابقۀ سنتی مشهور به «دربی رزها» بین منچستریونایتد و لیدز.

هت‌تریک سون در فستیوال فوتبال

عصر شنبه در مهیج‌ترین مسابقۀ این هفتۀ فوتبال اروپا، شاگردان آنتونیو کونته با ۶ گل لسترسیتی را در هم کوبیدند تا خاطرهٔ شکست تلخ مقابل اسپورتینگ لیسبون در وسط هفته به فراموشی سپرده شود. نیمۀ نخست با تساوی ۲ بر ۲ به پایان رسید اما هت‌تریک سون هیونگ مین که از دقیقۀ ۵۹ وارد زمین شده‌ بود در عرض ۱۳ دقیقه نسخهٔ تیم برندان راجرز را پیچید؛ آن هم در حالی که او از ۱۹ شوت اول خود در این فصل به گل نرسیده‌ بود. سون هیونگ مین با عبور از فن‌نیستلروی با ۹۶ گل به سی‌وپنجمین گلزن برتر تاریخ لیگ تبدیل شد. سون به اولین بازیکن تاریخ تاتنهام تبدیل شد که به عنوان بازیکن تعویضی در لیگ هت‌تریک می‌کند. از «هت‌تریک کامل» نای‌اسمیت به‌عنوان بازیکن تعویضی اورتون، مقابل چلسی که آخرین نمونۀ این اتفاق در کل لیگ بود، ۷ سال می‌گذشت. این چهارمین هت‌تریک بازیکنان تاتنهام مقابل لستر بود؛ بیش‌تر از هر تیم دیگر در مقابل هر رقیب دیگر. تاتنهام با ۱۷ امتیاز از ۷ مسابقه به بهترین شروع تاریخ خود در لیگ رسید؛ بهتر از هر فصل دیگر و فقط برابر با فصل ۱۷-۲۰۱۶ که با نایب‌قهرمانی این تیم پشت سر شاگردان کونته در چلسی به اتمام رسید. لستر با ۲۲ گل رکورد بیش‌ترین گل خورده تا این مقطع فصل در تاریخ لیگ را از آن خود کرد. مدیسون در چنین تیمی به رکورد تحسین‌برانگیز تأثیر مستقیم روی ۲۴ گل از ابتدای فصل گذشته رسید؛ بهتر از هر بازیکن انگلیسی دیگر در این مدت و فقط کم‌تر از هری کین (۳۲). کین تاکنون ۱۸ گل در لیگ مقابل لستر به ثمر رسانده؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر مقابل هر تیم دیگر در تاریخ لیگ و فقط کم‌تر از آلن شیرر مقابل لیدز (۲۰). لستر با ثبت بدترین شروع تاریخ خود (یک امتیاز از ۷ مسابقه) به کف جدول چسبید تا راجرز در آستانۀ اخراج قرار بگیرد.

بازگشت به صدر با ۳ گل و ۳ امتیاز

برتری ۳ بر صفر در خانۀ برنتفورد، توپچی‌ها را از شوک شکست مقابل یونایتد بیرون آورد تا آرسنال با گل‌های ساکا، ژسوس و ویرا به صدر برسد. باکایو ساکا به رکورد تأثیر مستقیم روی ۳۶ گل (۱۸ گل و ۱۸ پاس‌گل) رسید؛ بیش‌تر از هر بازیکن زیر ۲۱ سال دیگر در تاریخ آرسنال و فقط کم‌تر از سسک فابرگاس (۶۳). فابیو ویرا به نخستین بازیکن تاریخ تیم تبدیل شد که در نخستین مسابقۀ خود با پیراهن آرسنال از بیرون محوطه گل می‌زند. اتان نوانری با حضور در این مسابقه با شکستن رکورد هاروی الیوت (۱۶)، با ۱۵ سال و ۱۸۰ روز به جوان‌ترین بازیکن تاریخ لیگ برتر تبدیل شد. ویلیام سالیبا با سومین شوت خود دومین گل فصلش را به ثمر رساند. ساکا برای اولین بار در یک مسابقه ۲ پاس‌گل داد. ژاکا برای اولین بار در ۵ فصل اخیر به رکورد ۳ پاس‌گل در یک فصل رسید؛ در حالی‌ که هنوز ۳۱ مسابقه از لیگ باقی‌ مانده. در هیچ یک از ۵۰ مسابقه‌ای که گابریل ژسوس موفق به گلزنی شده، تیمش نباخته. تنها جیمز میلنر (۵۴) آمار بهتری دارد. از ۱۲ گل اخیر آرسنال در لیگ هیچ‌کدام با پای راست به ثمر نرسیده (۱۰ گل با پای چپ و ۲ گل آخر با ضربۀ سر). آرسنال تاکنون در لیگ برتر مقابل ۴۹ تیم مختلف صف‌آرایی کرده و در خانۀ ۴۸ تیم به پیروزی رسیده؛ تنها برادفورد در دورۀ کوتاه حضورش در لیگ رکورد صددرصدی توپچی‌ها را کاهش داد.

سه رقمی شدن غول‌ نروژی

ارلینگ هالند به رکورد صددرصد گل با پیراهن دورتموند و منچسترسیتی رسید؛ از زمستان ۲۰۲۰ تا تابستان ۲۰۲۲؛ صد گل در ۹۹ مسابقه. او به تنها بازیکن تاریخ لیگ تبدیل شد که در هر ۴ مسابقۀ خارج‌ از خانۀ اول خود موفق به گلزنی می‌شود. درحالی که تنها ۳ بازیکن (پاپیس سیسه، میک کویین و دیگو کاستا) در تاریخ لیگ برتر موفق به ثبت ۱۱ گل در ۱۰ مسابقۀ اول خود شده‌اند، هالند در عرض ۷ مسابقه به رکورد ۱۱ گل زده رسید! تعداد گل‌های او با آمار تیمو ورنر در لیگ برتر (۱۱ گل در ۵۶ مسابقه) برابر شد. کوین دی‌بروینه در سال تقویمی ۲۰۲۲ در ورزشگاه خانگی ولورهمپتون روی ۵ گل تأثیر مستقیم گذاشته؛ بیش‌تر از هر بازیکن دیگر؛ حتی بازیکنان ولورهمپتون! او همچنین به رکورد فوق‌العادۀ تأثیر روی ۱۵۰ گل (۵۸ گل و ۹۲ پاس‌گل) در عرض ۲۱۷ مسابقه رسید. رکورد شکست‌ناپذیری شاگردان گواردیولا به ۲۲ بازی متوالی رسید؛ چهارمین روند طولانی و فقط ۷ بازی کم‌تر از منچستریونایتد رکورددار (۲۹ مسابقه). ۱۰ بازیکن پرتغالی در ترکیب 2 تیم حضور داشتند که رکورد تاریخ فوتبال انگلیس برای بازیکنان اهل یک کشور خارجی خاص در یک مسابقه را شکست‌.

نفس راحت لمپارد و جرارد قبل از تعطیلات ملی

2 پیروزی میلی‌متری خانگی، استون‌ویلا و اورتون را موقتاً از بحران خارج کرد و به فاصلۀ ۳ امتیازی منطقۀ سقوط رساند. نیل موپی برای نخستین بار از بهمن‌ماه سال پیش موفق به گلزنی شد؛ او در این مدت ۱۳ ساعت در زمین حضور داشت و ۲۶ شوت ناموفق شلیک کرده‌ بود. اورتون تاکنون ۲۸ بار در لیگ مقابل وستهام به برد رسیده و ۸۹ گل مقابل این تیم به ثمر رسانده؛ بیش‌تر از هر حریف دیگری در تاریخ لیگ برتر. استون‌ویلا در کل سال ۲۰۲۲ تنها ۴ بار در خانه به پیروزی رسیده که ۲ برد در مقابل ساوتهمپتون به دست آمده. هر ۹ گل آخری که ناتینگام دریافت کرده در نیمۀ دوم به ثمر رسیده. شاگردان مارکو سیلوا در فولام با ۱۱ امتیاز از ۷ مسابقه رکورد بهترین شروع تیم در تاریخ لیگ برتر را تکرار کردند.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری