football360 logo

فن‌خال در اوج پختگی؛ لاله‌های نارنجی شکست‌ناپذیر شده‌اند

05 مهر 1401 ساعت 19:1137 نظر
تیم ملی هلند از زمان روی کار آمدن سرمربی کنونی‌اش نباخته است.

به گزارش فوتبال 360، سرزمین گل‌ها با نفوذ زیبایی ذاتی‌اش به فوتبال هلند تا حد ممکن به تاریخ این ورزش زیبایی بخشیده است. لاله‌های نارنجی سبک فوتبال زیبا ارائه، ستاره‌هایی با نمایش‌های زیبا و درخشان را معرفی کرده‌اند و روزها و شب‌های جذابی را هم به تاریخ فوتبال دنیا افزوده‌اند. شاید حق نایب قهرمان 3 دوره جام جهانی دستکم از جام‌های جهانی حداقل یک قهرمانی باشد. به نظر می‌رسد لویی فن‌خال در با تجربه‌ترین فرم ممکن خودش پا به میدان هدایت تیم ملی هلند گذاشته تا با تکیه بر دانش و تجربه فردی و بهره بردن از تعدد بازیکنان آماده فعلی، این حق را برای فوتبال هلند از بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی دنیا بگیرد. فن‌خال از زمان روی کار آمدنش در نیمکت تیم ملی هلند هنوز طعم باخت را نچشیده است.

15 مسابقه درخشان؛ خط و نشان برای قطر

سرمربی هلندی مطرح فوتبال دنیا کارش را در دوره جدید مربیگری تیم ملی با هدایت هلند در مقابل نروژ در مقدماتی جام جهانی قطر شروع کرد. دوره جدید با یک تساوی مایوس‌کننده در برابر یاران هالند شروع شد اما فن‌خال و شاگردانش در ادامه کار این ناامیدی را کاملا محو کردند. آن‌ها در 4 مسابقه بعدی، ضمن بردن تمام بازی‌ها 17 بار دروازه رقبا را باز کردند تا آقای سرمربی نشان دهد برای باخت به نیمکت تیم ملی نیامده است. هلند از زمان نشستن فن‌خال روی نیمکت در 15 مسابقه با هدایت این مربی 71 ساله، هرگز در مقابل هیچ رقیبی شکست نخورده است. کار فن‌خال وقتی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که بدانیم تیم او در این مدت با بلژیک، آلمان و لهستان هم مواجه شده و نه تنها شکست نخورده بلکه در هر 15 مسابقه موفق به گشودن دروازه رقبا شده است. هلند در این بازه فقط در 4 مسابقه کمتر از 2 گل به ثمر رسانده و در لیگ ملت‌های اروپا نیز با درخشش مثال‌زدنی صدرنشین گروهش نام دارد. به نظر می‌رسد لاله‌های نارنجی فوتبال اروپا به شکلی جدی برای حضور درخشان در قطر فکر می‌کنند و با نمایش‌های فوق‌العاده در حال خط و نشان کشیدن برای رقبای بزرگ خود هستند. 

نقطه ضعف؛ دفاعی برای بهتر شدن

با حضور ستاره‌ای مانند ویرجیل فن‌دایک در کنار ماتیاس دلیخت و در اختیار داشتن 2 تن از گران‌قیمت‌ترین مدافعان کنونی فوتبال دنیا، تیم فن‌خال در 15 مسابقه فقط 6 بار موفق به ثبت کلین‌شیت شده است. شاخص‌ترین رقبایی که نتوانسته‌اند دروازه هلند را باز کنند، لهستان و بلژیک هستند. نکته حائز اهمیت در این باره به بسامد کم‌تر گلزنی در روزهای کلین‌شیت مقابل بزرگان مربوط می‌شود و این موضوع حکایت از افت نسبی آمار گلزنی شاگردان فن‌خال برای حفظ دروازه در مقابل رقبای مدعی دارد. یقینا این خط دفاع تا اینجا هم عملکرد بدی نداشته اما سرمربی تیم ملی هلند با توجه به سابقه دور و درازش در دنیای مربیگری و سن 71 سالگی حتما پیش از دیگران به ضعف دفاع تیمی‌اش پی برده باشد و حتما برای پوشش این ضعف برنامه‌های خودش را هم دارد. یاران فن‌دایک از ابتدای کار فن‌خال با ترکیب هجومی و رو به جلوی 3-3-4 پا به میادین می‌گذاشتند و این چیدمان تیم هلند را برای رسیدن به دروازه رقبا، بدون توجه چندانی به خوردن گل هدایت می‌کرد اما مرد هلندی نیمکت با تکیه بر تجربه خودش فهمید باید سازماندهی دفاعی ویژه‌ای را هم برای رویارویی با بزرگان فوتبال دنیا داشته باشد. تیم او در بازی‌های اخیر با سیستم 2-1-4-3 به میادین می‌آید و از هافبک‌های دفاعی برای اداره جریان تدافعی بهره می‌برد. با این وجود هلند و فن‌خال اگر می‌خواهند دست خالی از قطر بازنگردند، باید این ضعف را پوشش دهند و دفاع تیمی بهتری را ارائه کنند.

آرزوی بزرگ؛ فینالی برای برنده شدن

هلندی‌ها در جام جهانی 1974 با حضور کاپیتان بزرگشان یوهان کرایف برای اولین بار به فینال رسیدند اما کرایف هم موفق نشد قهرمانی جهان را به مردم کشورش هدیه دهد و زور آلمان مجهز به گرد مولر، بکن‌بائر و سپ مایر به تیم دوست داشتنی رینوس میشل چربید. جاه‌طلبی مردمان سرزمین گل‌ها به اینجا ختم نشد و آنها 4 سال بعد هم فینال دیگری را تجربه کردند که از بخت بد باید مقابل آرژانتینی قرار می‌گرفتند که در خانه خودش فقط و فقط محکوم به قهرمانی در جهان بود. آلبی سلسته دومین ناکامی هلندی‌ها در فینال را در عصر پیش از مارادونا رقم زد تا هلند پس از 2 دهه تلاش باز هم تیمی مدعی قهرمانی را به جام جهانی 1998 فرانسه بفرستد. این بار هم یک غول بزرگ از امریکای لاتین همراه با رونالدو نازاریو و ریوالدو آماده بود که حتی فرصت شرکت در فینال پس از 20 سال را هم از هلند بگیرد. تیم دنیس برکمپ، مارک اورمارس، برادران دی‌بوئر و ادگار داویدز هم موفق به ایستادن بر قله فوتبال جهان نشد. برت فن‌مارویک پس از 12 سال باز هم مردمان کشورش را برای یک جاه‌طلبی دیگر آماده کرد و تیم تا دندان مسلح هلند در جام جهانی 2010 نیز با عزم رسیدن به آرزوی دیرینه فوتبال کشورش تا فینال با قدرت پیش رفت. بخت بد باز هم دست از سر لاله‌های نارنجی بر نداشت و آن‌ها را با قدرتمندترین اسپانیای تاریخ مواجه کرد تا هلند در شکست در فینال جام جهانی هت‌تریک کرده باشد. اگر از علاقه‌مندان به فوتبال در این کشور بپرسید چه آرزویی دارند احتمالا خواهند گفت، فقط یک فینال جام جهانی بدون طعم شکست! فن‌خال برای تحقق آرزوی بزرگ مردمان کشورش رقبای بزرگی را در پیش دارد اما فرم کنونی تیم او از آمادگی هلند برای رویارویی با هر قدرتی و رسیدن به چهارمین فینال جام جهانی حکایت دارد. تیم کنونی هلند حسرت مردان بزرگی مانند رینوس میشل، یوهان کرایف، دنیس برکمپ، روبین فن‌پرسی و دیگر ستاره‌های قدیمی و ناکام در فتح قله جهان را با تمام سنگینی‌اش به دوش می‌کشد و برای پایان دادن به این حسرت طولانی تلاش می‌کند.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری