football360 logo

شب داغ لیگ ملت‌های اروپا؛ نبرد بدون برنده دشمنان قدیمی، پایان تلخ مجارهای جادویی

05 مهر 1401 ساعت 13:0622 نظر
فلیک باز هم از پس ساوت‌گیت برنیامد و مجارستان درگام آخر مقابل قهرمان اروپا کم آورد.

به گزارش فوتبال 360، «خون، رنج، اشک، عرق»عنوان صحبت‌هایی بود که وینستون چرچیل، نخست‌وزیر بریتاینا در زمان جنگ جهانی دوم برای مقابله با آلمان نازی به مردمش داد و از آن زمان تاکنون در هر عرصه دیگری هم که یک طرف ماجرا آلمانی‌ها باشند و طرف دیگر انگلیسی‌ها، هم‌وطنان چرچیل حتی اگر از واژه خون در این عصر چشم‌پوشی کنند، رنج، اشک و عرق را از خاطر نمی‌برند و برای استیلا بر ژرمن‌های قاره سبز به کلمات نخست وزیر سابقاشان متوسل می‌شوند. انگلیسی‌ها در بدترین روزهای فوتبالی و پس از حذف از رده اول لیگ ملت‌ها و سقوط به رده دوم این مسابقات و همچنین بعد از 2 شکست تحقیر آمیز در مقابل مجارستان، باز هم در برابر آلمانی‌ها با الهام از دوران جنگ جهانی ایستادگی کردند و اگر چه در میدان بر پا شده میان تیم‌های فوتبال 2 تیم خبری از خون و اشک نبود اما شاگردان ساوت‌گیت با رنج و عرق بار دیگر نشان دادند خاک بریتانیا به آلمان جایی برای بر افراشتن پرچم نمی‌دهد. مصاف انگلیس و آلمان برنده نداشت.

آلمان؛ انگیزه با چاشنی کیفیت

تیم هانسی فلیک سرخورده از شکست در مقابل یک رقیب با زمینه سیاسی میان کشورها یعنی مجارستان، به میدان رقیب دیگری باز هم با زمینه سیاسی پا گذاشت. این بار صحبت از اتحاد یا مواضع مخالف نبود، بلکه صحبت از جنگ بود و شکست! شاید آلمانی‌ها دیگر هیتلر را دوست نداشته باشند اما فراموش نمی‌کنند ایستادگی در برابر ارتش نازی آلمان را انگلیس به تمام مردمان اروپا آموخته بود و در واقع بریتانیا اولین خاکی به شمار می‌رود که هیتلر و سربازانش در آن به پیروزی نرسیدند و مجبور به عقب‌نشینی شدند. این شکست رقابت‌های فوتبال 2 تیم را همواره پر حرارت و سرشار از حساسیت کرده و انگلیس و آلمان این سال‌ها زیر پرچم صلح و بدون جنگ و خونریزی در میدان مستطیل سبز از خجالت یکدیگر در می‌آیند. رنگ و بوی فوتبالی این ماجراها از فینال جام جهانی 1966 شروع شد. جایی که فوتبال برای اولین و آخرین بار به خانه‌اش برگشت و انگلیس تنها قهرمانی جهانش را در حضور جمع بزرگی از اساطیر پیش چشم آلمانی رقم زد که از بکن‌بائر بهره می‌برد. این منازعات فوتبالی همچنان ادامه دارد و با وجود شکست انگلیس در میادین متعدد مقابل آلمان، هنوز هم ژرمن‌ها داغ نرسیدن به قهرمانی جهان را مقابل کشوری که داغ شکست در جنگ را هم به آن‌ها تحمیل کرده بود به دوش می‌کشند. آلمان باز هم از یک جدال فوتبالی سیاسی با تساوی بیرون آمد تا هانسی فلیک لب به ستایش از ساوت‌گیت باز کند و در مقابل تمام منتقدانش بایستد و او را یک مربی بزرگ خطاب نماید. آلمان با کیفیت فلیک در خانه انگلیس با وجود برتری در آغاز مسابقه درست مثل دوران جنگ جهانی در ادامه کار ناکام بود و بازگشت انگلیس به بازی بار دیگر خاطرات آلمانی‌ها در بریتانیا را تلخ کرد.

انگلیس؛ انگیزه و فقط انگیزه

آن‌ها در ابتدا نه در مرزهایشان بلکه در لندن با بمباران هوایی نازی‌ها مواجه شدند. بمبارانی که به توصیف یکی از شاهدان عینی ماجرا این گونه رقم خورد؛ «خیابان‌ها موج می‌زدند و من دیدم آن کودک لندنی را که با اشک راه بازگشت به خانه را گم کرده بود». این ابتدای هولناک اما راه به جایی نبرد و انگلیسی‌ها تبدیل به نماد ایستادگی در مقابل هیتلر شدند. ضمن این که نتیجه نبرد هم در نهایت به سود مردمان کشور وینستون چرچیل بود. زمین مسابقه شب گذشته هم روایت تقریبا مشابهی را ارائه کرد. آلمان با 2 گل در ابتدای نیمه دوم مسابقه زمین انگلیس را بمبارن کرد. انگلیسی‌ها که از شکست در مقابل مجارستان هم سرخورده و مایوس بودند، شاید این 2 گل را به منزله همان خیابان‌های در حال موج زدن می‌دیدند و شاید پسر انگلیسی حاضر در ورزشگاه هم مجددا اشک در برابر حملات آلمانی‌ها را تجربه کرد. با این وجود، روحیه بازگشت تیم ساوت‌گیت به کمک آن‌ها آمد و انگلیس ظرف 13 دقیقه کار را با 3 گل به سود خودش تغییر داد. اگر چه رقیب در دقایق پایانی به وسیله کای هاورتز اجازه نداد پایان این مسابقه مانند پایان جنگ 2 کشور در دوره جنگ جهانی دوم به نفع بریتانیایی‌ها تمام شود اما تا همین اندازه هم برای مرور خاطرات قرن گذشته در میادین نبرد برای انگلیسی‌ها کافی بود. ساوت‌گیت با تمام انتقاداتی که شامل حالش می‌شد، سربلند از میدان بیرون آمد و دستکم تا مدتی جایگاهش را روی نیمکت سه‌شیرها مهر و موم کرد.

13 سال شکست‌ناپذیری انگلیس

دیدار شب گذشته 2 تیم سال‌های نباختن انگلیس مقابل آلمان در مسابقات غیردوستانه را به 13 رسانده و هری کین و یارانش اجازه ندادند خاطره تلخ جام جهانی 2010 برای مردمشان تکرار شود. ضمن این که گلزن اول تیم ملی انگلیس اکنون با 4 گل زده بالاتر از تمام گلزنان تاریخ این مسابقه به تنهایی صدرنشین است و برای رسیدن به این صدرنشینی به ضربه پنالتی دقیقه 83 بازی آخر احتیاج داشت. البته در زمینه شکست‌ناپذیری آلمانی‌ها رکورد بهتری دارند و پس از باخت در فینال 1966 تا 34 سال هرگز در رقابت‌های رسمی اجازه برتری به رقیب سنتی خود را ندادند. ممکن است جام جهانی قطر باز هم میدانی را معرفی کند که یک سوی آن ژرمن‌های مدعی و سوی دیگرش سه‌شیرهای با انگیزه باشند و اگر این گونه شود، باز هم مجبوریم برای توصیف این نبرد سنتی فوتبال اروپا، پای هیتلر، چرچیل، جنگ جهانی، رقابت اقتصادی 2 کشور در عصر حاضر و تمام منازعات فرهنگی، سیاسی، تاریخی و فوتبالی 2 کشور را به میدان فوتبالی آن‌ها باز کنیم. عاشقان قدیمی فوتبال چنین جدالی را برای قطر آرزو می‌کنند. آن‌ها می‌دانند فوتبال و جام جهانی با رقابت بین انگلیس و آلمان تحت هر شرایطی دیدنی‌تر خواهد بود.

ایتالیا، همان قاتل همیشگی 

در دیگر بازی مهم شب گذشته لیگ ملت‌های اروپا، مجارستان که برای حسن‌‌ختام باشکوه شگفتی‌سازی‌هایش نیاز به یک تساوی خانگی مقابل ایتالیا داشت، مغلوب کم‌تجربگی خودش و دستان دونارومای مهارناپذیر شد و در نهایت در هر نیمه یک گل خورد تا با شکست 2 بر صفر به قهرمان اروپا اجازه دهد به جمع هلند و فرانسه در نیمه‌نهایی لیگ ملت‌های اروپا راه یابد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری