football360 logo

به استقبال نبرد حساس پرتغال - اسپانیا؛ قسمت سرنوشت‌ساز سریال تساوی‌ها

05 مهر 1401 ساعت 14:0412 نظر
2 قدرت فوتبال اروپا در پی کسب اولین پیروزی در دیدارهای متقابل پس از 10 سال هستند.
به گزارش فوتبال 360، جدال سلسائوی اروپا با لاروخا از آن دسته رقابت‌هایی است که به دفعات زیاد دوستداران فوتبال را میهمان خودش می‌کند. همسایه‌های جنوبی قاره سبز زیاد به دیدار یکدیگر می‌روند؛ دیداری که همواره عرصه تقابل ستاره‌های بزرگ مستطیل سبز است. این رفت و آمد همسایگی در جنوب اورپا بارها شاهد رضایت هر 2 تیم به تساوی بوده و سریال تساوی‌های اسپانیا و پرتغال با بازی رفت تیم‌ها در لیگ ملت‌های اروپا به سال چهارم انتشارش رسیده است. با این وجود شرایط 2 تیم در جدول گروه اول لیگ ملت‌ها حساسیت کار را برای رسیدن به صدر این جدول در روز پایانی به جایی رسانده که ممکن است این بار هیچ یک از 2 طرف داستان به تساوی راضی نباشند و برای برتری به میدان بیایند. البته پرتغال می‌تواند با تساوی هم به خواسته‌اش برسد اما حتما انگیزه اسپانیا برای برد در دیدار پیش‌رو، انگیزه‌های متقابلی را هم برای حریف نامدارش مطرح خواهد کرد.
اسپانیا؛ در صدد قدرت‌نمایی
حدود یک دهه از بهترین اسپانیایی که در تاریخ فوتبال می‌شناختیم، عبور کرده‌ایم. آن‌ها دیگر مدعی اول بردن تمام عناوین ممکن نیستند. با این حال لوئیس انریکه در تلاش برای ساختن تیم دیگری است که باز هم بتواند به بهترین اسپانیای تاریخ ملقب شود. او شاگردان جوان متعددی دارد که در کنار با تجربه‌های تیم ملی ترکیب خوب و کاملی را تشکیل می‌دهند. تیم انریکه تا پیش از مسابقه مقابل سوئیس در سال جدید میلادی طعم شکست را نچشیده بود و حالا ترس آن‌ها از باختن هم ریخته است. باخت مقابل سوئیس از یک سو اعتماد به نفس ماتادورها را نشانه گرفت و از سوی دیگر باعث شد آن‌ها با تمرکز بیش‌تر و بدون نگرانی از خراب شدن فرم شکست ناپذیرشان در سال 2022 پا به مسابقه مقابل پرتغال مدعی بگذارند. شاید اگر شکست بازی قبل در کارنامه اسپانیا ثبت نمی‌شد، رقابت مقابل پرتغال برای حفظ روند بدون باخت، با ملاحظات و محافظه‌ کاری زیادی همراه بود اما وضعیت جدول، شکست بازی قبل و حساسیت تقابل با یکی از بزرگان قاره سبز، ملاحظات و محافظه‌کاری‌ها را برای انریکه و شاگردانش حذف کرده و آن‌ها برای ارائه قدرت جدید و پیش نمایش مقتدرانه در آستانه جام جهانی 2022 قطر از بازی مقابل یاران رونالدو فقط پیروزی می‌خواهند.
پرتغال؛ با رونالدو یا بدون رونالدو
این روزها سوال اصلی هواداران فوتبال در بندر جنوبی اروپا این است که آیا باید هنوز هم به فوق‌ستاره و ابر قهرمانشان متکی باشند و یا زمان عبور از کریستیانو رونالدو فرا رسیده است. پرتغال از دروازه تا خط حمله کاملا با ستاره‌های آماده‌ای تجهیز شده که حتی اگر رونالدو هم در بین آن‌ها نباشد باز هم یک مدعی برای تمام عناوین به شمار می‌روند. با این وجود عده‌ای بر این باورند که روح سلسائوی اروپا در ساق‌های شماره 7 تیم نهفته و این کشور برای رسیدن به موفقیت هنوز هم به اسطوره‌اش حداقل در فاکتورهای روحی و انگیزشی تکیه می‌کند. پرتغالی‌ها صدرنشین گروه اول رقابت‌های لیگ ملت‌ها هستند و اگر فقط همان سریال پر تکرار تساوی‌ها را در مقابل اسپانیا به نمایش بگذارند، صدرنشین باقی می‌مانند اما حساسیت بازی و انگیزه حریف برای برتری، رضایت دادن به تساوی را برای شاگردان فرناندو سانتوس سخت می‌کند. ضمن اینکه پرتغال در بازی‌های رسمی 18 سال است که موفق به برتری در مقابل حریف امشبش نشده و شکستن این طلسم انگیزه مضاعفی را برای ساق‌های رونالدو و یارانش به همراه دارد. آخرین پیروزی میزبان بازی امشب در مقابل لاروخا در دیدارهای غیردوستانه به سال 2004 و رقابت‌های جام ملت‌های اروپا بازمی‌گردد؛ زمانی که هنوز ستاره کریستیانو رونالدو در افق دید مردمان کشورش تبدیل به فوق‌ستاره نشده بود. رونالدو و پرتغال سال‌های فوق‌ستاره بودن شماره 7 را بدون پیروزی در برابر میهمان امشب خود سپری کردند و اکنون که قهرمان تیم ملی پرتغال به وادی اساطیر پیوسته و سال‌های آخرش را در تیم ملی تجربه می‌کند، شوق و هیجان غلبه بر یک حریف سرسخت و شکستن یک طلسم طولانی آن‌ها را به بازی در مصاف با اسپانیا هدایت کرده است. شاید غلبه بر اسپانیا از آخرین ماموریت‌های بزرگی باشد که کریستیانو رونالدو در تیم ملی کشورش سنگینی انجام ندادن آن را حس می‌کند و این روزها که در عرصه باشگاهی ستاره او خاموش‌تر از همیشه در حال سو سو زدن است، درخشش در پیراهن تیم قدرتمند ملی شوق او برای پیروزی در میدان پیش رو و انجام ماموریت بزرگ را دو چندان کرده باشد.
سابقه تقابل؛ سریال تساوی‌ها
هر 4 بازی آخر 2 تیم با تساوی به اتمام رسیده و آن‌ها پیش از این بازه، سابقه 5 تساوی متوالی را هم در کارنامه مسابقات رو در رو دارند. با این وجود اسپانیا با 17 پیروزی در تمام مسابقاتش مقابل پرتغال، دست برتر را در تاریخ این جدال دارد. تیم کشور رونالدو تاکنون فقط 6 بار موفق به غلبه بر ماتادورها شده و برای بهبود این آمار روی نسل فعلی خود حساب ویژه‌ای باز کرده و به بازی امشب به عنوان یک خط شروع برای تغییر تاریخ نگاه می‌کند. سانتوس روی نیمکت تیم میزبان و انریکه روی نیمکت میهمان مسابقه هم در تمام مصاف‌های قبلی با رقیب امشب خود نتیجه‌ای به جز تساوی را به دست نیاورده‌اند. در مسابقات غیر دوستانه آمار برای پرتغالی‌ها فاجعه‌آمیز است. سلسائوی اروپا تاکنون 5 بار در مسابقات غیر دوستانه نتیجه را به حریف امشبش واگذار کرده و در تمام این سال‌ها فقط یک بار موفق به غلبه بر آن‌ها شده است. شرایط 2 تیم در جدول گروهی لیگ ملت‌های اروپا و سابقه تقابل‌های رسمی به وضوح از حساسیت نبرد امشب می‌گویند. اسپانیا که قطعا راضی به طولانی‌تر شدن سریال تساوی‌ها نیست و پرتغال هم برای پیروزی و تغییر در معادلات 2 تیم پا به میدان خواهد گذاشت تا شب آخر نمایش مرحله گروهی لیگ ملت‌ها با چاشنی یک رقابت بزرگ میان 2 غول قاره سبز و فقط با انگیزه برتری برای هر 2 طرف میدان روی صحنه برود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری