football360 logo

آنالیز پنالتی‌های یامگا؛ راز ستاره استقلال چیست؟

24 آذر 1402 ساعت 18:30223 نظر
حتی علیرضا بیرانوند هم نتوانست فرمول پنالتی‌های یامگا را پیدا کند و فریب او را خورد.

به گزارش فوتبال 360، وقتی که در دقیقه 90 دربی زمانی که کوین یامگا پشت ضربه پنالتی قرار گرفت، کمتر کسی به گل شدن آن توپ شک داشت. یامگا بهترین گلزن خارجی تاریخ باشگاه استقلال در لیگ برتر است که به واسطه گل‌های پیاپی از روی نقطه پنالتی، به این عنوان رسیده است. یامگا بهترین گلزن استقلال در ضربات پنالتی هم هست. او برای استقلال 13 گل در لیگ برتر و 16 گل در تمامی مسابقات از روی نقطه پنالتی زده است. یامگا در فوتبال ایران فقط یک پنالتی را گل نکرده همان را هم روی ضربه ریباند تبدیل به گل کرد. راز پنالتی‌های یامگا چیست؟


شب قبل علیرضا بیرانوند تلاش کرد به این ستاره فرانسوی نشان دهد که با آنالیز پنالتی‌های او، فرمول ضرباتش را می‌داند. بیرانوند هنگامی که یامگا پشت توپ قرار گرفت، با دست نشان داد که ضربه به کدام سمت خواهد رفت. 


یامگا اما فریب این نمایش بهترین پنالتی‌گیر فوتبال ایران را نخورد. او باز هم صبر کرد تا دروازه‌بان به جهت مورد نظرش شیرجه بزند و سپس جهت مخالف را برای ضربه زدن انتخاب کرذ. بیرانوند هم فریب حرکت بدن یامگا پیش از ضربه به توپ را خورد و یامگا متوجه شد که او قرار است به سمت راست دروازه شیرجه بزند. 


یامگا برای ضربات پنالتی، یک برنامه ساده دارد که همیشه به درستی آن را اجرا می‌کند. یامگا یک ثانیه قبل از اینکه به توپ برسد، با حرکت بدن وانمود به زدن ضربه می‌کند. در این لحظه اگر دروازه‌بان فریب بخورد و به سمتی حرکت کند، او سمت مخالف را نشانه می‌گیرد. 

نمونه دیگر آن را در بازی مقابل نساجی مشاهده می‌کنید که علیرضا حقیقی را فریب داد. یامگا پیش از رسیدن به توپ، فرم ضربه زدن گرفته بود تا حقیقی، پیش از ضربه، جهتی که قصد شیرجه زدن داشت را مشخص کند. یامگا زمانی که به توپ رسید، حقیقی به سمت راست رفته بود و او سمت چپ را نشانه گرفت.

حالا سوالی که پیش می‌آید این است که اگر دروازه‌بانی فریب حرکت پیش از ضربه یامگا را نخورد و به سمتی نرود، برنامه چیست؟ یامگا از پیش، به این اتفاق هم فکر کرده و برای این اتفاق هم برنامه دارد. او به طور پیش‌فرض همه ضرباتش را به سمت چپ خودش و راست دروازه‌بان می‌زند. او تمامی دفعاتی که توپ را به سمت چپ دروازه زد، زمانی بود که دروازه‌بان‌ها زودتر به سمت مخالف شیرجه زده بودند و یامگا راهی جز زدن به سمت چپ دروازه‌بان نداشت. در شرایطی که جهت شیرجه دروازه‌بان تا قبل از زدن ضربه مشخص نشده باشد، او حتما به سمت راست دروازه‌بان پنالتی‌اش را می‌زند.

داود نوشی‌صوفیانی احتمالا با آنالیز ضربات یامگا، قصد داشت که مثل سایر دروازه‌بان‌ها فریب نگاه و حرکت بدن او را نخورد و تا آخرین لحظه در وسط دروازه ایستاد. نتیجه اما چه بود؟ یامگا به نقطه پیش‌فرضش زد؛ سمت راست دروازه. یامگا 2 پنالتی به او زد که هر 2 را با همین فرمول تبدیل به گل کرد. نوشی‌صوفیانی قصد داشت با نگاه به توپ، پس از ضربه، شیرجه بزند ولی یامگا با شدتی مناسب، به همان نقطه همیشگی زد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری