football360 logo

درباره سازوکاری که باید تغییر کند؛ چرا «رئال مادرید» بهترین باشگاه سال نشد؟

26 مهر 1401 ساعت 17:4039 نظر
منچسترسیتی بالاتر از رئال مادرید، بهترین باشگاه سال 2022 لقب گرفت.

به گزارش فوتبال 360، مراسم گالای فرانس فوتبال در سال 2022، دوشنبه شب در تئاتر دوشاتله پاریس برگزار شد و جوایز اصلی مراسم، مطابق انتظار به اصلی‌ترین گزینه‌ها رسید. هرچند، این جوایز فرعی مراسم و برندگانش بود که خیلی‌ها را متعجب کرد. 

تا پیش از سال 2018، فرانس فوتبال تنها یک جایزه در مراسم خود اهدا می‌کرد و آن، توپ طلا بود. با این حال، از سال 2018 به این سو فرانس فوتبال با ابداع جوایزی جدید مثل توپ طلای بانوان، کوپا و یاشین، مراسمی پررنگ و لعاب‌تر برگزار می‌کند.

پس از یک سال وقفه و در سال 2021، دو جایزه «مهاجم سال» و «باشگاه سال» نیز به گالای فرانس فوتبال اضافه شدند. هرچند، بسیاری علت ابداع جایزه مهاجم سال را دلجویی از روبرت لواندوفسکی، بابت عدم اهدای توپ طلای 2021 به او، می‌دانند. البته، این جایزه در سال 2022 و با نام «جایزه گرد مولر» در مراسم ابقا شد و دوباره به لواندوفسکی رسید. در مراسم دوشنبه شب به جز تمامی جوایز مورد اشاره، برای اولین بار «جایزه سوکراتس» نیز به دلیل فعالیت‌های بشردوستانه و خیریه به سادیو مانه اهدا شد. 

جوایز توپ طلای دو بخش مردان و زنان با توجه به سازوکاری که پیش‌تر از سوی فرانس فوتبال تعیین شده بود، در نظر گرفتن عملکرد در فصل فوتبالی 22-2021، مطابق انتظار به کریم بنزما و آلکسیا پوتیاس رسید. جایزه یاشین نیز بدون هیچ شگفتی به تیبو کورتوا رسید که حتی در رده‌بندی نهایی توپ طلا نیز در رده هفتم قرار گرفت. اگر تا دقایق پایانی مراسم، بسیاری انتخاب گاوی برای جایزه کوپا، با وجود نامزدهایی مثل موسیالا و بلینگهام، را عجیب می‌دانستند، پس از معرفی برنده جایزه «باشگاه سال» همه نگاه‌های تعجب‌آمیز و ابروهای بالا افتاده معطوف به این جایزه شد. 

لوئیس فیگو بر روی سن آمد تا این جایزه را اهدا کند. با توجه به سوابق فیگو، به نظر می‌رسید او قرار است این جایزه را به دست نمایندگان رئال مادرید برساند اما با پخش کلیپی، مشخص شد رئال در رده‌بندی برترین باشگاه‌های سال، تنها در رده سوم قرار گرفته و منچسترسیتی بالاتر از لیورپول، توانسته برترین باشگاه سال شود! پس از آن بود که فران سوریانو و تکسیکی بگرستاین، نمایندگان مدیریتی سیتی، به همراه کوین دی‌بروینه و ادرسون روی صحنه آمدند و این جایزه را دریافت کردند.

اهدای این جایزه به من‌سیتی، موجی از انتقادات را روانه فرانس فوتبال کرد؛ کاربران توئیتری معتقد بودند در شبی که جوایز مهم توسط نمایندگان رئال و بارسا درو شده، این جایزه به شکلی تعمدی به نماینده لیگ برتر رسیده است. تونی کروس در توئیتی کنایه‌آمیز نسبت به آن واکنش نشان داد و کارلو آنچلوتی، که تیمش در نیمه نهایی لیگ قهرمانان همین سیتی را کنار زده بود، گفت ما مهم‌ترین جایزه خود را در ماه می (قهرمانی در UCL) دریافت کرده بودیم.

با وجود تمام این اتفاقات، نگاهی به ماهیت جایزه «باشگاه سال» و سازوکار فرانس فوتبال برای اهدای آن نشان می‌دهد منچسترسیتی از مدت‌ها قبل این جایزه را از آن خود کرده بود!


فرانس فوتبال در هنگام ابداع این جایزه در سال 2021، اعلام کرد این عنوان به باشگاهی اختصاص خواهد یافت که بیشترین نماینده را در فهرست‌های نهایی توپ طلای مردان و زنان داشته باشد. این جایزه در اولین دوره، به چلسی رسید که تیم مردانش قهرمان، و تیم بانوانش نایب‌قهرمان UCL شده بود؛ اما بالاتر از آن، این جایزه به آن دلیل به چلسی اهدا شد که در هر کدام از دو فهرست (30 نفره مردان و 20 نفره زنان) 5 نماینده از آبی‌ها به چشم می‌خورد.

رئال مادرید در فصل 22-2021 قهرمان لالیگا، لیگ قهرمانان و سوپرجام اسپانیا شد؛ آن هم در حالی که سیتی در این مدت یک قهرمانی در لیگ برتر را جشن گرفت و لیورپول نیز 2 قهرمانی در جام‌های اتحادیه و حذفی کسب کرد. با این حال، رئال با 5 نامزد در فهرست نهایی (بنزما، کورتوا، وینیسیوس جونیور، لوکا مودریچ و کاسمیرو) نتوانست جایگاهی بهتر از سومی به خود اختصاص دهد.

لیورپول و سیتی هر دو، 6 نماینده در فهرست‌های نهایی داشتند. اما دلیل برتری سیتی بر لیورپول، داشتن یک نماینده در فهرست بانوان بود:

منچسترسیتی: دی‌بروینه، محرز، برناردو سیلوا، فودن، کانسلو (مردان)- برونز (زنان)

لیورپول: مانه، صلاح، فابینیو، فن‌دایک، دیاز، آرنولد (مردان)

با نگاهی دقیق‌تر، می‌توان لیون را نیز به همراه رئال مادرید مشترکا در رده سوم دید، چرا که باشگاه فرانسوی (قهرمان UCL زنان) هم 5 نماینده در فهرست نهایی 20 نفره توپ طلای زنان داشت!

با نگاهی به سازوکار تعیین شده، می‌توان دریافت برنده این جایزه از همان روز ۱۲ آگوست (معرفی فهرست نهایی نامزدهای توپ طلا) مشخص بوده است. در حقیقت، جایزه باشگاه سال در کنار جایزه گرد مولر، تنها جوایز این مراسم هستند که براساس معیاری کمی، بدون رای‌گیری به برگزیده اهدا می‌شوند.

روانه شدن سیل انتقادات به سوی فرانس فوتبال نشان می‌دهد این نشریه معتبر باید به فکر ملاکی متفاوت برای اهدای این جایزه باشد؛ ملاکی که البته در نهایت، باز هم منتقدان خود را خواهد داشت. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری