football360 logo

آشنایی با استادیوم‌های جام‌جهانی؛ «البیت» چادر سنتی و میزبان افتتاحیه

09 آبان 1401 ساعت 01:3338 نظر
اولین بازی جام جهانی قطر در یک ورزشگاه با الگوی سنتی برگزار می‌شود.

به گزارش فوتبال 360، شمارش معکوس برای شروع بزرگ‌ترین آوردگاه فوتبالی دنیا مدت‌هاست به صدا درآمده و برای مخاطبان میلیاردی جام جهانی می‌تواند جالب توجه باشد که بهترین تیم‌های ملی دنیا قرار است در چه میادینی برای رقم زدن خاطراتی فراموش نشدنی به دیدار یکدیگر بروند و تاریخ فوتبال را بنویسند. «البیت» نام ورزشگاهی است که جام جهانی قطر رسما در آن شروع خواهد شد و میزبان مسابقه افتتاحیه این رقابت‌هاست.

بیوگرافی ورزشگاه؛ نگاهی به سنت‌ها


بعد از گذشت سال‌ها تولید خودرویی مانند پورشه، هنوز هم برای شناختن این اتومبیل احتیاجی به دیدن لوگوی جلوی خودرو نداریم و فقط سیمای پورشه به ما می‌فهماند با یکی دیگر از نسخه‌های آن روبه رو هستیم. قطری‌ها و برگزار کنندگان جام جهانی هم برای طراحی ورزشگاه میزبان مسابقه افتتاحیه از چنین راهبردی استفاده کرده‌اند. شاید قرن‌ها از چادرنشینی قبایل عرب در بیابان‌های حاشیه خلیج فارس گذشته باشد اما این بخشی از تاریخ و فرهنگ آن‌هاست و میزبان جام جهانی با ساختن ورزشگاه البیت تلاش کرده بدون دیدن نام قطر در تصاویر مربوط به استادیوم، آن را متعلق به سرزمین‌های حاشیه خلیج فارس نشان دهد. نام البیت از نام «بیت الشعر» اقتباس شده که به چادرهای عشایر سنتی کشور قطر اشاره دارد. سقف ورزشگاه شباهت بسیاری به چادرهای تاریخی مردمان قطر در گذشته داشته و نمای بیرونی آن کاملا تداعی‌کننده فرهنگ و تاریخ کشور قطر است. از بیرون این ورزشگاه با تماشای معماری و سقف زیبای چادری‌اش کاملا تصور می‌شود یک خیمه فوق‌بزرگ سنتی در شهر الخور برپا شده است. زیر این سقف سنتی‌نما، یک سازه فوق مدرن قرار دارد که می‌خواهد در هر مسابقه میزبان 60 هزار تماشاگر باشد. البیت که از سال 2015 کلنگ خورده بود، دارای سیستم خنک‌کننده فوق پیشرفته در ورزشگاه است و هتل‌ها و سوئیت‌های اطراف آن چشم‌اندازی به زیبایی زمین فوتبال را پیش رو دارند. نشانه‌های کوچک و بزرگ ورزشگاه هم مانند سقف چادری آن به تاریخ و فرهنگ کشور میزبان جام جهانی گرایش دارند و در مجموع البیت 60 هزار نفره یک تلفیق جذاب از مدرنیته و سنت در کشور قطر است.

خاطرات پیش رو


چادر فوق بزرگ شهر الخور مفتخر است که سوت شروع جام جهانی را پیش از دیگر ورزشگاه‌های میزبان این مسابقات خواهد شنید. استادیوم البیت قرار است تا حدود 3 هفته دیگر شاهد اولین تلاش‌های میزبان آسیایی مسابقات برای نام‌آوری در جام‌جهانی باشد. قطر و اکوادور اولین بازی این ورزشگاه و اولین بازی جام را برگزار می‌کنند اما این پایان خاطرات جذاب ورزشگاه البیت از جام جهانی 2022 نخواهد بود. بر اساس اصل اثبات شده غیرقابل پیش‌بینی بودن فوتبال و با وجود معلوم بودن ورزشگاه بازی‌های مرحله گروهی مسابقات کسی نمی‌داند دقیقا چه اتفاقاتی قرار است در ورزشگاه البیت رقم بخورد. با این وجود می‌توانیم حدس بزنیم و بگوییم شاید در روزی نزدیک انگلیس با تمام ستاره‌هایش در این ورزشگاه کارش در برابر تیم جوان و جویای نام ایالات متحده گره خورده باشد و گرت ساوتگیت از کنار نیمکت پیشرفته و زیبای آن، آرنولد را فرا می‌خواند تا به زمین مسابقه برود و گره کار سه‌شیر را باز کند. اسپانیا و آلمان باید تمام تسویه حساب‌های دهه گذشته خود را در زیر چادر سنتی البیت به انجام برسانند و شاید تماشای گاوی در مقابل موسیالا از جذاب‌ترین قاب‌هایی باشد که این ورزشگاه شاهد آن خواهد بود. قطری‌ها پس از دیدار افتتاحیه باز هم به این خانه می‌آیند اما این بار نه در برابر اکوادور، بلکه لاله‌های نارنجیِ صاحب سبک فوتبال می‌خواهند بزرگ‌ترین بازی تاریخ فوتبال قطر را برایشان رقم بزنند. احتمالا دیپای زیر سقف زیبای البیت تماشاگران قطری را نگران حرکات فردی‌اش خواهد کرد و شاید فن‌دایک تلاش‌های معزعلی را برای رسیدن به دروازه تیم ملی هلند دشوار کند. یک‌هشتم پایانی مسابقات هم یک بار به البیت خواهد آمد و یک‌چهارم هم از بازی در این استادیوم زیبا بی‌بهره نیست. با این حال اوج خاطرات ورزشگاه البیت از این میزبانی کشورش به روزهای پایانی جام جهانی مربوط می‌شود. جایی که قرار است نیمه نهایی مسابقات برگزار شود و قطر یک پای فینالش را بشناسد. کسی چه می‌داند؛ شاید خانه سنتی-مدرن قطری‌ها در نیمه نهایی شاهد گام‌های کریستیانو رونالدو برای آخرین جام جهانی‌اش باشد یا شاید تیم شکست ناپذیر آرژانتین با رهبری لیونل مسی در البیت به دنبال دوایی برای روح سرگردان دیگو مارادونا بگردد. شاید هانسی فلیک روی نیمکت ژرمن‌ها تیمش را برای یک تاریخ‌سازی در این ورزشگاه آماده و یا شاید نیمار برای قهرمان بودن در نزد مردم کشورش تمام طول چمن البیت را میهمان حرکات انفجاری و زیبایش کند. قطری‌ها این ورزشگاه را به طور خاص به خاطر خواهند آورد چرا که البیتِ 60 هزار نفره قرار است میزبان تیم ملی این کشور و همچنین میزبان بزرگ‌ترین ستاره‌های فوتبال دنیا در مراحل مختلف جام جهانی باشد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری