football360 logo

مدرسه پیرمردها؛ در لیگ ایران جایی برای پدیده‌ها نیست!

10 آبان 1401 ساعت 14:3046 نظر
پدیده‌های جوان لیگ بیست‌ودوم هنوز نتوانسته‌اند اعتماد کادرفنی را به خود جلب نمایند و فرصت بازی بیشتری در سطح اول فوتبال ایران به‌دست آورند.

به گزارش فوتبال 360، لیگ بیست‌ودوم در شرایطی در جریان است و 11 هفته از رقابت‌ها به پایان رسیده که یکی از نکات منفی لیگ، عدم حضور پدیده‌های جوان و پرشمار در مسابقات لیگ برتر است. نگاهی به آمار و ارقام نشان می‌دهد که قدرت ریسک‌پذیری سرمربیان لیگ برتری کاهش یافته و آن‌ها برای رسیدن به موفقیت و حضور در کورس مدعیان، روی ستارگان باتجربه خود سرمایه‌گذاری می‌کنند.

پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر و سپاهان به عنوان 4 تیم برتر جدول رده‌بندی در پایان هفته یازدهم، از این قاعده مستثنی نبوده و نگاهی به ترکیب این تیم‌ها نشان می‌دهد که آن‌ها برای قهرمان‌شدن در لیگ بیست‌ودوم، هدف‌گذاری‌شان اعتماد به بازیکنان باتجربه بوده و کمتر کادرفنی تیم‌های مدعی به بازیکنان جوان در ترکیب تیم خود فرصت بازی می‌دهند.

مهدی عبدی (پرسپولیس)

مهاجم 23 ساله پرسپولیس جزو چهره‌های جوان در اردوی سرخ‌پوشان پایتخت محسوب می‌شود. البته که عبدی در سالیان اخیر عملکردی قابل‌توجه در خط حمله پرسپولیس داشته و توانسته با گلزنی در فینال لیگ قهرمانان آسیا نگاه‌ها را متوجه خود کند اما او در لیگ بیست‌ودوم چندان مورد توجه یحیی گل‌محمدی قرار ندارد و به نظر می‌رسد با توجه به اضافه شدن شیخ دیاباته، روزهای دشوارتری در انتظار عبدی هم باشد.

عبدی در 2 هفته ابتدایی لیگ بیست‌ودوم و با توجه به نهایی‌نشدن فرآیند جذب یورگن لوکادیا در ترکیب پرسپولیس حضور داشت اما ناکام در گلزنی بود. مهاجم 23 ساله سرخ‌پوشان پایتخت در دیدار هفته چهارم مقابل صنعت‌نفت آبادان فرصتی 3 دقیقه برای بازی به‌دست آورد و همچنین در دیدار هفته هفتم برابر تراکتور، برای 12 دقیقه از سوی یحیی گل‌محمدی به میدان فرستاده شد تا بلکه بتواند نتیجه را به سود سرخ‌پوشان پایتخت تغییر بدهد.

عبدی جمعاً در لیگ بیست‌ودوم حدود 170 دقیقه فرصت بازی به‌دست آورده که در طول 11 هفته، آمار قابل‌قبولی محسوب نمی‌شود و در حال حاضر گمانه‌زنی‌هایی درباره جدایی احتمالی او در نقل‌وانتقالات زمستانی وجود دارد. البته که عبدی پیش از شروع لیگ بیست‌ودوم، پیشنهادی از تیم چاوس پرتغال داشت اما با مخالفت یحیی گل‌محمدی، در جمع سرخ‌پوشان پایتخت ماندنی شد.

امیرعلی صادقی (استقلال)

وینگر جوان و 21 ساله آبی‌پوشان پایتخت در دیدارهای پیش‌فصل استقلال نمایشی خیره‌کننده داشت و با ثبت 3 گل، سعی داشت تا خود را بتواند به ریکاردو سا پینتو اثبات کند و برای بازی در ترکیب استقلال در لیگ بیست‌ودوم، اعتماد سرمربی پرتغالی را جلب نماید. با وجود درخشش در بازی‌های پیش‌فصل اما خبری از حضور صادقی در ترکیب اصلی استقلال نیست و جذب ستارگانی مثل محمد محبی و مهدی قایدی، کار ستاره جوان آبی‌ها را دشوار کرده است.

صادقی که به تازگی از سوی کارلوس کی‌روش به اردوی مشترک تیم‌های ملی جوانان و بزرگسالان هم دعوت شده، در این فصل تنها در 2 بازی مقابل سپاهان در هفته نخست و دیدار برابر نفت مسجدسلیمان در هفته چهارم فرصت بازی به عنوان یار جانشین را در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت به‌دست آورده و جمعاً حدود 47 دقیقه پدیده جوان آبی‌ها برای حضور در ترکیب استقلال فرصت بازی داشته است!

استقلال البته جزو تیم‌های جوان لیگ بیست‌ودوم به‌شمار می‌رود و بازیکنانی مثل جعفر سلمانی، ابوالفضل جلالی، صالح حردانی، مهدی قایدی و محمد محبی در ترکیب آبی‌پوشان پایتخت نام‌شان به چشم می‌خورد اما انتظار می‌رفت تا ستاره جوانی مثل امیرعلی صادقی که در تیم امید ایران هم نمایش خوبی داشت، فرصت بازی بیشتری در استقلال به‌دست آورد که تا پایان هفته یازدهم این‌گونه نبوده است.

امیر شهیم (گل‌گهر سیرجان)

مهاجم 19 ساله بعد از درخشش خیره‌کننده در ترکیب ماشین‌سازی تبریز در فصل گذشته لیگ یک، در انتقالی پرسروصدا راهی گل‌گهر سیرجان شد. آن‌هم در شرایطی که مذاکراتی میان امیر شهیم و مدیران باشگاه پرسپولیس هم صورت گرفت اما در نهایت شهیم تصمیم گرفت تا به گل‌گهر برود و شاگرد امیر قلعه‌نویی شود. قلعه‌نویی از حضور این مهاجم جوان در فهرست تیمش استقبال کرد اما در طول لیگ بیست‌ودوم تنها یک‌بار تاکنون به او اعتماد کرده است!

شهیم در دیدار هفته هشتم مقابل نفت مسجدسلیمان در ترکیب اصلی گل‌گهر حضور داشت و تک گل تیمش را در نیمه نخست به‌ثمر رساند و در دقیقه 55 از ترکیب تیم سیرجانی خارج شد. مهاجم 19 ساله گل‌گهر با وجود عملکرد درخشان نتوانسته اعتماد امیر قلعه‌نویی را در سایر دیدارهای فصل جلب کند و به مهره‌ای نیمکت‌نشین در فهرست گل‌گهر تبدیل شده و سرمربی باتجربه سرمه‌ای‌پوشان سیرجانی تصمیم گرفته تا از بازیکنان باتجربه مثل کی‌روش استنلی و یونس شاکری در تیمش استفاده کند.

قلعه‌نویی البته در خط هافبک به مهره کلیدی مثل محمد خدابنده‌لو اعتماد کرده که او هم پاسخ اعتماد سرمربی کهنه‌کار گل‌گهر را داده و با 2 گل و 2 پاس‌گل این هافبک 23 ساله کارنامه موفقی از خود به جای گذاشته است. خدابنده‌لو در لیگ بیست‌ودوم در 8 بازی در ترکیب اصلی گل‌گهر بوده و در 3 بازی هم به عنوان یار جانشین حضور داشته است.

آریا یوسفی (سپاهان اصفهان)

سپاهان اصفهان جزو تیم‌های باتجربه لیگ بیست‌ودوم به شمار می‌رود و نگاهی به فهرست طلایی‌پوشان اصفهانی نشان می‌دهد که ژوزه مورایس برای رسیدن به موفقیت سعی داشته تا روی ستارگان باتجربه تیمش سرمایه‌گذاری کند و چندان به دنبال جوان‌گرایی نبوده است. جذب هافبک 36 ساله‌ای مثل مانوئل فرناندز هم این ادعا را به خوبی اثبات می‌کند که برای مورایس، مهم‌تر از موضوع جوان‌گرایی، بحث موفقیت در لیگ بیست‌ودوم مطرح بوده است.

آریا یوسفی مهاجم 20 ساله جزو معدود بازیکنان جوان حاضر در فهرست سپاهان است. یوسفی که در تیم ملی امید ایران هم حضور دارد، در لیگ بیست‌ودوم در تلاش بوده تا اعتماد مورایس را جلب نماید. او در هفته اول مقابل استقلال در واپسین ثانیه‌ها به ترکیب تیمش اضافه شد. در دربی اصفهان در هفته پنجم، ژوزه مورایس فرصتی 12 دقیقه‌ای به مهاجم جوان تیمش داد که یوسفی نتوانست با گلزنی پاسخ اعتماد سرمربی پرتغالی سپاهان را بدهد.

مهاجم جوان طلایی‌پوشان اصفهانی با توجه به عملکرد خوبش در هفته پنجم، در هفته ششم برابر آلومینیوم اراک فرصت بازی بیشتری به‌دست آورد و از دقیقه 56 به ترکیب سپاهان اضافه شد اما در فرصت 34 دقیقه ناکام در گلزنی برای تیمش بود تا بعد از حضور در 2 بازی متوالی، به نیمکت سپاهان بازگردد و دیگر مورد اعتماد سرمربی باتجربه طلایی‌پوشان قرار نگیرد و بیشتر مورایس تصمیم گرفت تا در خط حمله تیمش به بازیکنانی مثل عیسی مرادی و البته شهریار مغانلو اعتماد کند. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری