football360 logo

بررسی ستاره‌های تیم‌های برتر لیگ؛ بازگشت به فوتبال با طعم صدرنشینی

۰۹ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۳۰29 نظر
4 تیم صدرنشین لیگ پس از گذشت 11 هفته از مسابقات، دلخوش به نمایش درخشان ستاره‌های خود بوده‌اند.

به گزارش فوتبال 360، با برگزاری بازی‌های هفته یازدهم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران، بیش از یک سوم از رقابت‌های این فصل سپری شد و به واسطه‌ی برگزاری مسابقات جام جهانی، لیگ بیست‌ودوم به خوابی پاییزه رفت. تا به اینجای کار چهار تیم پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر و سپاهان با کسب 24، 22، 21 و 20 امتیاز رتبه‌های اول تا چهارم را به خود اختصاص داده‌اند و مدعیان اصلی صدرنشینی در نیم‌فصل به‌شمار می‌روند.

بدون تردید ستاره‌ها نقشی مهم و غیر قابل انکار در این مدت از خود نشان داده‌اند و گاها توانسته‌اند با عملکرد ویژه و تحسین‌برانگیز خود تفاوت‌ها را رقم بزنند. در این گزارش به ستاره‌های چهار تیم بالانشین جدول پرداخته‌ایم. نفراتی که نمایشی قابل توجه از خود بر جای گذاشته‌اند. نکته‌ی جالب توجه درباره‌ی خیلی از این بازیکنان، این است که آن‌ها پس از گذراندن دوره‌ای سخت دوباره به اوج بازگشته‌اند.

پرسپولیس: دست‌های «علیرضا» و پاهای «لوکادیا»

هر 2 جزو خریدهای جدید پرسپولیس در این فصل بودند و هر 2 برای اثبات توانایی‌های خود لباس تیم پایتخت‌نشین را به تن کرده‌اند. علیرضا جایگاه نامطمئن خود در درون دروازه تیم ملی را می‌خواست و یورگن به دنبال این بود تا فصل جدیدی در دوران بازیگری‌اش باز کند و در نقطه‌ای دور از سطح اول فوتبال اروپا اعتماد به نفس خدشه‌دار شده‌اش را التیام ببخشد.

علیرضا از همان ابتدا با قدرت آغاز کرد. 438 دقیقه دروازه‌اش را بسته نگه داشت و معدود اشتباهات مدافعانش را با تمرکز بالا و بدن آماده‌اش جبران کرد. یک پنالتی، یک شوت غیر قابل مهار و یک توپ برگشتی. این سه گلی بود که او در این فصل دریافت کرد و روی هیچکدام مقصر نبود. به همین خاطر روند خوب گذشته را ابتدای فصل از سر گرفت. برای دومین‌بار، چهار مسابقه‌ی متوالی گل نخورد و حالا رکورد تعداد دقایق بسته نگه داشتن دروازه‌اش به 375 دقیقه رسیده است. سرخ‌ها پس از مدت‌ها دوباره در درون دروازه به آرامش رسیده‌اند و گلری را در درون دروازه‌ی خود دارند که می‌تواند به خوبی از پاهای خود استفاده کند و قدرت بازی‌سازی داشته باشد.

به سراغ مهاجم هلندی می‌رویم. هفته‌ی سوم و در دیدار برابر آلومینیوم به بازی گرفته شد. رونمایی از او باشکوه نبود و کیلوهای اضافه حسابی توی ذوق می‌زد. حتی در ادامه هم اتفاق حیرت‌انگیزی در فیزیک او رخ نداد اما چیزی در بازی یورگن دیده می‌شود که در کمتر مهاجمی شاهدش هستیم. او با توانایی تمام‌کنندگی بی‌نظیر و چارچوب‌شناسی ایده‌آلش تبدیل به فرشته‌ی نجات یحیی شده است.

مهاجمی که از هیچ موقعیتی در درون محوطه جریمه به سادگی عبور نمی‌کند. به جز بازی با آلومینیوم و مس کرمان، امضای لوکادیا روی تمامی بردهای پرسپولیس به‌چشم می‌خورد. یک گل به صنعت نفت، یک گل به هوادار، 2 گل به نفت مسجدسلیمان، یک گل به مس رفسنجان و یک گل به ملوان بندرانزلی. در خوشبینانه‌ترین حالت تیم یحیی بدون او 7 امتیاز کمتر داشت اما در واقعیت شاهد حضور آقای گل لیگ با میانگین بهتر نسبت به محمد عباس‌زاده در ترکیب صدرنشین فعلی لیگ هستیم. در کنار این 2 بازیکن دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی هم عملکردی قابل قبول در لیگ بیست و دوم داشته‌اند. 

استقلال: بازگشت «محبی» و تثبیت «حسینی»

هفته‌های ابتدایی برای محمد محبی اصلا خوب پیش نرفت؛ فراموش کردن روزهای کابوس‌وارِ پرتغال، زمان‌بر بود. اما اعتماد ساپینتو کار خودش را کرد. وینگر بوشهری رفته‌رفته در مسیر پیشرفت قرار گرفت و شد همان جوان جذاب شاهین و پدیده‌ی سپاهان که مارک ویلموتس هم در اندک روزهای حضورش در فوتبال ایران، طرفدار سبک بازی‌اش شد. 

ستاره‌ی خوش‌استایل استقلال حالا به اصلی‌ترین وزنه‌ی هجومی آبی‌ها تبدیل شده است. در روزهایی که مهاجمان تیم ساپینتو با بحران عدم گلزنی مواجه شده‌اند؛ محبی توانسته 4 گل وارد دروازه رقبا کند. نساجی، گل‌گهر، فولاد و هوادار از گزند ستاره‌ی جنوبی استقلال در امان نمانده‌اند. او برای بازپس‌گیری جایگاهش در تیم ملی انگیزه‌های فوق‌العاده زیادی دارد و روند فعلی‌اش نشان می‌دهد که قرار است نقشی اساسی در استقلالِ مدل ساپینتو. ایفا کند.

آبی‌ها هم مانند رقیب سنتی خود در درون دروازه به یک گزینه‌ی مطمئن رسیده‌اند و حسابی از داشتن‌اش لذت می‌برند. از سنگربانی صحبت می‌کنیم که در اتریش، ستاره‌های سنگال را هم کلافه کرده بود. دروازه‌بانی که حالا به اوج پختگی رسیده و با داشتن رقیبی آماده مانند علیرضا رضایی، نواقص‌اش را کمرنگ‌تر از هر زمانی کرده است. کاپیتان استقلال این روزها بدون ترس از دروازه خروج می‌کند، وقتی توپ زیر پایش قرار دارد از آرامش بیشتری برخوردار است و همچنان یک تک به تک‌گیر فوق‌العاده است.

حسینی در 9 هفته‌ی اخیر فقط 9 گل دریافت کرده که 2 تا از آن‌ها در جریان بازی بوده است. او در حال حاضر 344 دقیقه است که اجازه نداده دروازه‌اش توسط رقبا باز شود. البته که در کنار او و محبی باید به عملکرد خوب و باثبات عارف غلامی و روزبه چشمی هم اشاره داشته باشیم. 

گل‌گهر: ستاره‌ای به نام «شکاری»

گل‌گهر یکی از معدود تیم‌های لیگ بیست‌ودوم به‌حساب می‌آید که تماشای بازی‌هایش به هر فوتبال‌دوستی توصیه می‌شود. تیمی با تفکرات هجومی که فقط یک بازی‌اش در این فصل بدون گل بوده و 6 مسابقه با حداقل 3 گل رد و بدل شده داشته است. آن‌ها با زدن 17 گل، بهترین خط حمله‌ی لیگ را به خود اختصاص داده‌اند و اکنون با 21 امتیاز در جایگاه سوم ایستاده‌اند.

در تیم جذاب امیر قلعه‌نویی یک بازیکن نمایشی ویژه داشته است که انتظارش را نداشتیم. از رضا شکاریِ 24 ساله صحبت می‌کنیم. بازیکنی که وقتی حدود 17 سال داشت خیلی‌ها را امیدوار به ظهور ستاره‌ای جذاب در فوتبال ایران کرد اما انتخاب‌های ناپخته و مسیر غیر حرفه‌ای که در زندگی شخصی‌اش به کار برد، باعث شد تا همه‌ی آن امیدها به یاس تبدیل شود.

با این وجود انتقال شکاری به گل‌گهر برایش حکم یک شانس مجدد را داشت. او با وظایف جدیدی که از طرف کادرفنی دریافت کرد توانست به مرور زمان به اوج برگردد. لیگ بیست‌ودوم برای این بازیکن تهرانی فوق‌العاده بوده است. او مقابل تیم سابقش تراکتور در هفته‌ی اول همه کار کرد و زننده‌ی یک گل زیبا بود.

رضا در هفته‌ی ششم با یک گل تماشایی دیگر تیمش را به بردی در ارزشمند در شهرک اکباتان مقابل پیکان رساند. پیروزی بزرگ مقابل فولاد هم بدون گل دقیقه‌ی 74 این بازیکن ترکه‌ای امکان‌پذیر نبود. او حالا با 3 گل بهترین گلزن تیم سیرجانی به حساب می‌آید و بدون شک با این روند می‌تواند در ادامه هم به کار امیر قلعه‌نویی بیاید. محسن فروزان، مرتضی تبریزی و اریک بایناما هم عملکردی مثبت و قابل توجه در این هفته‌های سپری شده به منصه ظهور گذاشته‌اند.

سپاهان: اثبات به سبک «رامین»

یک بازگشت باشکوه دیگر، این‌بار برای رامین رضاییان. بازیکنی که دوست داشت همچنان کلیددار سمت راست پرسپولیس باشد اما با دست رد یحیی گل‌محمدی مواجه شد. در قطر نتوانست تیم مناسبی برای خودش پیدا کند و سپاهان، بهترین انتخاب ممکن برای بازیکن مورد علاقه‌ی کی‌روش بود. 

رامین در سپاهان فراتر از حد انتظار ظاهر شد. بازیکنی که خیلی زود قاپ ژوزه مورایس را دزدید و مانند دیگر ستاره‌های تیم پرافت و خیز ظاهر نشد و سرمربی پرتغالی به نیمکت تبعیدش نکرد. او حضوری فعال در فاز تهاجمی دارد و در کارهای دفاعی هم اشتباه مهلکی نداشته است.

پیروزی 2 بر صفر مقابل استقلال در ورزشگاه آزادی در شرایطی رقم خورد که رامین گل دوم تیمش را به‌ثمر رساند. او در جدال با گل‌گهر هم پایه‌گذار یکی از 2 گل طلایی‌پوشان بود. در جدال با هوادار شاهد بهترین ورژن رضاییان بودیم. ابتدا به امید نورافکن پاس گل داد و در ادامه با یک پنالتی، کامبک اصفهانی‌ها را تکمیل کرد. البته که این تنها گل مدافع سابق پرسپولیس در لباس سپاهان نبود. او مقابل تراکتور یکی از ضربات ایستگاهی فوق‌العاده‌اش را روانه‌ی دروازه حریف کرد تا نقشی مهم در ثبت پیروزی 4 بر 2 تیمش ایفا کند. 

به جز رامین رضاییان نمی‌توانیم هیچ نام دیگری را به عنوان یک مهره‌ی استاندارد در ترکیب سپاهان نام ببریم. امید نورافکن، محمد دانشگر، پیام نیازمند، محمدرشید مظاهری، فرشاد احمدزاده، مسعود ریگی، میلاد زکی‌پور، یاسین سلمانی، شهریار مغانلو، محمدرضا حسینی و خارجی‌های این تیم هر یک هفته‌هایی خوب و هفته‌های ناامیدکننده بوده‌اند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری