football360 logo

‎5 سکانس به یاد ماندنی سوپرجام؛ از هند تا اخراج

11 آبان 1401 ساعت 10:0224 نظر
سوپرجام ورق‌های زیادی از فوتبال ایران را به خود اختصاص نداده است اما تصاویر به یادماندنی کم ندارد.

اگر در فوتبال دنیا سوپرجام‌ها به تعداد دوره‌های برگزاری دوره‌های لیگ و جام‌حذفی است تعداد سوپرجام‌های ایران دورقمی نمی‌شود. جدی‌نگرفتن این رقابت‌ها و عدم برنامه‌ریزی‌هایی که بیشتر مواقع به لغو این بازی‌ها منجر شده باعث شده است تا فوتبال ایران تصاویر زیادی از سوپرجام نداشته باشد. با این حال در همین چند دوره هم اتفاقاتی افتاده که بعضی از آنها به اتفاقات فراموش‌نشدنی تاریخ فوتبال ایران تبدیل شده است. 

سوپرکینه

شهریور ماه سال ۱۳۸۴ نخستین سویرجام فوتبال ایران بین صبا باتری تهران و فولاد خوزستان در ورزشگاه دستگردی تهران برگزار شد. صحنه‌ای که در این بازی خلق شد یکی از ماندگارترین تصاویر فوتبال ایران بود. مهمترین حاشیه این بازی تکل خطرناک ایمان مبعلی روی پای علی دایی بود که با کارت قرمز مستقیم مسعود مرادی همراه شد. اما همه چیز همانجا به پایان نرسید چرا که علی دایی به شدت از تکل مبعلی عصبانی شد و عجیب اینکه مبعلی تا مدتها پس از آن اتفاق به تیم ملی دعوت نشد.  

سوپراخراج

اولین جامی که یحیی گل‌محمدی در سوپرجام بالای سر برد بازی جذابی بود. دیداری که در نهایت با نتیجه 4 بر 2 به سود ذوب‌آهن به پایان رسید. در این بازی گودرز داوودی، دروازه‌بان استقلال خوزستان اخراج شد و میثم دورقی درون دروازه قرار گرفت. خوردن گل چهارم توسط او با ضربه‌ای که مهدی مهدی‌پور زد شانس بازگشت را از استقلال خوزستان گرفت و یحیی گل‌محمدی جام را بالای سر برد. این دومین سوپرجامی بود که با فاصله یازده سال از سوپرجام اول برگزار شد. 

سوپر تعویض

در حالیکه مدیران نفت تهران اعلام می کردند گزینه اول و آخرشان علی کریمی است، اما آن‌ها شب بازی سوپرجام، سرمربی جدید تیمشان را انتخاب کردند. پس از اینکه مدیران نفت تهران از بازگشت علی کریمی ناامید شدند، این حمید درخشان بود که پس از توافق با مدیریت باشگاه نفت به عنوان سرمربی جدید نفت انتخاب شد و قراردادی با این باشگاه را شب بازی سوپرجام امضا کرد. به این ترتیب علی کریمی مقابل پرسپولیس روی نیمکت ننشست و جای خود را به یک پرسپولیسی دیگر داد. باخت 3 بر صفر شکستی بود که البته مشخص نشد در نهایت باید به نام کدام مربی این تیم نوشته شود. 

سوپر هند

پرسپولیس در سوپر جام با محدودیت‌هایی رو به رو بود. غیبت چند بازیکن باعث شده بود دست گل‌محمدی برای انتخاب بازیکن بسته باشد. در این بازی حساس هم شیری بعد از اشتباه عجیب در فینال لیگ قهرمانان اسیا، یک اشتباه نابخشودنی دیگر داشت اما این بار کارش به تعویض نکشید. خطای بی مورد در میانه میدان و اخراج از زمین بازی یکی از عوامل باخت پرسپولیس بود تا اخراج از زمین به اخراج از پرسپولیس تبدیل شود. 

سوپر غیبت

یکی از سوپرجام‌هایی که در تاریخ ثبت شد سوپرجامی بود که برگزار نشد! براساس برنامه اعلام شده قرار بود سوپرجام میان استقلال و پرسپولیس 29 تیر برگزار شود. هر دو تیم با برگزاری بازی در این تاریخ موافقت کردند. وینفرد شفر در تاریخ ۷ تیر ۹۷ برای اولین‌بار به تاریخ برگزاری سوپرجام اعتراض کرد و بعد از آن نوبت رضا افتخاری مدیرعامل وقت باشگاه استقلال رسید تا او مخالف برگزاری سوپرجام در تاریخ 29 تیر باشد. استقلال به اردوی ترکیه رفت و اعلام شد که این تیم 31 تیر یعنی 2 روز بعد از تاریخ تعیین‌شده به ایران بازخواهد گشت. به این ترتیب پرسپولیس بدون برگزاری بازی جام قهرمانی را بالای سر برد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری