football360 logo

بایرن، گروه مرگ را به سخره گرفت؛ مهدی، اتلتی را حذف کرد!

11 آبان 1401 ساعت 02:1223 نظر
هفته پایانی مرحله گروهی با اولین شکست فصل ناپولی آغاز شد.

به گزارش فوتبال 360، هفته پایانی مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا سه‌شنبه شب با انجام 8 بازی در گروه‌های A تا D آغاز شد که در مهم‌ترین مسابقات، ناپولی با وجود شکست صدرنشینی‌اش را حفظ کرد، بایرن مونیخ با امتیازات کامل به مرحله بعد رسید و تاتنهام رقابت نفسگیر گروه D را در صدر جدول به پایان برد.

در مسابقه بزرگ شب و در گروه C بایرن‌مونیخ در ورزشگاه آلیانز آرنا به مصاف اینتر رفت و به پیروزی 2 بر صفر رسید. این مسابقه در حالی آغاز می‌شد که تکلیف هر 4 تیم گروه سوم پیش از آغاز هفته مشخص شده بود. بایرن با 15 امتیاز صدرنشین این گروه شده و اینتر با 10 امتیاز، به همراه اینتر راهی مرحله بعد شده بود. این نهمین رویارویی دو تیم در رقابت‌های اروپایی بود و اگرچه نیمی از 8 تقابل پیشین با برتری بایرن همراه بوده، اما اینتر نیز در 3 سفر آخرش به مونیخ بازنده نبوده است. بازی رفت دو تیم در شبی که آندره اونانا مانع از تحقیر اینتر شده بود، با برتری 2 بر صفر باواریایی‌ها در سن‌سیرو به پایان رسید. 


هر دو تیم نسبت به بازی‌‎های داخلی ابتدای هفته، با تغییرات فراوانی به این بازی رسیده بودند. یولین ناگلزمن تیمش را نسبت به برتری 6-2 مقابل ماینتس با 6 تغییر روانه این بازی کرده و پاوار، استانیشیچ، سابیتزر، گراونبرخ و کومان را در ترکیب اصلی قرار داده بود. سیمونه اینزاگی نیز نسبت به برد 3-0 مقابل سمپدوریا، 7 تغییر در ترکیب تیمش ایجاد کرده بود. در حقیقت، تنها اونانا، دی‌فرای، بارلا و لائوتارو مارتینز جایگاه خود در ترکیب نراتزوری را حفظ کردند و با توجه به نیمکت‌نشینی اشکرینیار، بازوبند کاپیتانی اینتر بر دست لائوتارو بسته شد. 


بازی در دقایق ابتدایی با شوت‌های بارلا جذاب و جنجالی شد. دقیقه 7، کرنر ارسالی روی دروازه اینتر با دخالت لائوتارو به بارلا رسید تا او با شلیکی محکم، اولرایش را به چالش کشیده و دروازه‌بان باواریایی‌ها را (که دید مناسبی نیز نداشت) وادار به واکنش و دادن کرنری دیگر بکند. کرنر بعدی، این‌بار با دخالت بازیکنان بایرن، توپ را پشت محوطه به بارلا رساند تا او از موقعیتی مناسب‌تر ضربه زده و توپ بعد از برخورد به مانه راهی کرنر شود. این برخورد اما، صحنه‌ای مشکوک در محوطه جریمه رقم زد. 

در حالی که مانه با قرار دادن دستان خود در مقابل صورتش، توپ را راهی کرنر کرده بود، ایوان کروژلیار مجاب شد برای بازبینی صحنه به مانیتور کنار زمین مراجعه کند. او بارها و بارها صحنه را دید و در نهایت، تصمیم اولیه خود (ضربه کرنر) را تکرار و این صحنه را به دلیل برخورد توپ به دستان مانه پنالتی تشخیص نداد. برای گرفتن تصمیم نهایی روی این صحنه، حدود 2 دقیقه از زمان بازی گرفته شد.

پس از چند موقعیت نصفه‌ونیمه برای بایرن و برخورد سر به سر رابین گوسنس و نصیر مزراوی، که هر دو بازیکن را نیازمند مداوای درون زمین کرد، اینتر دقیقه 26 فرصتی عالی برای گلزنی داشت. فرار گوسنس از سمت چپ محوطه با ارسال او به محوطه شش قدم همراه بود. لائوتارو برای رسیدن به این توپ، خود را به سمت آن پرت کرد اما ضربه او از آن موقعیت نامتعادل، ارتفاع گرفت و نتوانست دروازه حریف را باز کند.

بایرن دقیقه 32 به گل نخست رسید. کرنر ارسالی یوسوا کیمیش از سمت راست، در مقابل نقطه پنالتی روی سر پاوار قرار گرفت و او که کار آسانی برای غلبه بر لائوتارو داشت، با کوبیدن توپ به زمین آن را به سمت چپ دروازه هدایت کرد و مهارش را برای آندره اونانا غیرممکن ساخت تا بازی 1-0 به سود بایرن شود. پاوار که پیش‌ از شروع این فصل موفق به گلزنی در رقابتی اروپایی نشده بود، یک هفته پس از گشودن دروازه بارسا دومین گل اروپایی خود را نیز به ثمر رساند.


پس از این گل، اینتر برای دقایقی توپ را در زمین بایرن به گردش درآورد که فایده‌ای نداشت و در مقابل، این بایرن بود که با ضربه کات‌دار پای راست سادیو مانه در دقیقه 36، به موقعیت بعدی رسید. این ضربه البته با جای‌گیری مناسب اونانا، راهی به دروازه اینتر نیافت.

با رسیدن به وقت‌های اضافه نیمه، باز هم این بایرن بود که فرصت گلزنی داشت و شلیک محکم کومان از راه دور، اونانا را وادار به دادن کرنری دیگر کرد. نیمه اول این مسابقه با برتری یک بر صفر بایرن خاتمه یافت. با این نتیجه، بایرن در نیمه اول هر 6 مسابقه این فصل، مانع از گلزنی حریفان شده که این یک رکورد در بین همه تیم‌های حاضر در این فصل محسوب می‌شود.

اینتر در همان شروع نیمه دوم روی یک ضربه ایستگاهی به گل رسید اما ارسال اصلانی، در موقعیت آفساید با ضربه سر آچربی به داخل دروازه بایرن رفته بود تا پرچم کمک‌داور، بی‌درنگ بالا برود.

بعد از گذشت 60 دقیقه و در مقابل 17 شوت بایرن، اینتر تنها 4 شوت زده بود تا سیمونه اینزاگی برای فشار بیشتر، دست به 3 تعویض همزمان زده و مخیتاریان، ژکو و چالهان‌اوغلو را (به جای بارلا، لائوتارو و گالیاردینی) به زمین بیاورد. جالب آن که تنها 2 دقیقه بعد، این بایرن بود که روی ضربه بلوکه شده دیویس و با قیچی چوپو موتینگ به گل رسید اما این گل نیز همانند گل آچربی، به علت آفساید مردود اعلام شد. دقیقه 70 نیز جمال موسیالا بعد از به هم ریختن مدافعان اینتر داخل محوطه اقدام به شوتزنی کرد که ضربه آرام و زمینی او، با شیرجه اونانا مهار شد. 

بایرن دقیقه 72 به گل دوم هم رسید. پاس آلفونسو دیویس به اریک ماکسیم چوپو موتینگ رسید و مهاجم کامرونی پس از آوردن توپ روی پای راستش، از پشت قوس محوطه جریمه با شلیکی تماشایی گوشه بالای سمت راست دروازه هموطنش را نشانه گرفت و گل دوم را به ثمر رساند. چوپو که پیش از این گل با خلق 4 موقعیت گل برای هم‌تیمی‌هایش، در میان بازیکنان حاضر در زمین بهترین عملکرد را داشت، روند خوب خود در بازی‌های اخیر را ادامه داد. چوپو در 6 مسابقه اخیر بایرن در ترکیب اصلی قرار داشته و در این مسابقات، آمار درخشان 7 گل و 3 پاس گل را ثبت کرده است. جالب آن که چوپو بلافاصله بعد از این گل، جای خود را به ماتیس تل داد.


بعد از این گل، بازی حالتی کاملا تشریفاتی پیدا کرد و ناگلزمن نیز توانست پل وانر 16 ساله را در این میدان به زمین بفرستد. بعد از دفع موقعیت لحظه آخری ژکو توسط اولرایش، بازی با برتری 2 بر صفر بایرن مونیخ به پایان رسید تا ناگلزمن یک‌بار دیگر باواریایی‌ها را با اقتدار راهی مرحله حذفی کند.

در دیگر مسابقه تشریفاتی این گروه میان ویکتوریا پلژن و بارسلونا، که حضورشان در رده‌های چهارم و سوم گروه قطعی شده بود، بارسلونا با نتیجه 4 بر 2 میزبانش را مغلوب کرد. مارکوس آلونسو (6)، فران تورس (44 و 54) و پابلو توره (75) گلزنان بارسا بودند و چوری (52، پنالتی و 63) گل‌های پلژن را به ثمر رساندند.


در این گروه بایرن مونیخ با کسب 18 امتیاز کامل راهی مرحله بعد شد و به اولین تیم تاریخ لیگ قهرمانان بدل شد که طی دو فصل پیاپی، با رکوردی 100 درصدی به مرحله حذفی راه می‌یابد. اینتر با همان 10 امتیاز به مرحله یک‌هشتم رسید، بارسا با 7 امتیاز و تفاضل گل صفر به لیگ اروپا رفت و ویکتوریا پلژن بدون امتیاز، وداعی تلخ با لیگ قهرمانان داشت.

در گروه A نبرد حساس لیورپول و ناپولی بر سر صدرنشینی در آنفیلد با برتری 2 بر صفر لیورپول خاتمه یافت اما این برد هم برای رساندن لیورپول به صدر کافی نبود. لئو اوستیگارد دقیقه 53 ناپولی را پیش انداخت اما VAR این گل را رد کرد. در نهایت، حملات لیورپول با گل‌های دیرهنگام صلاح (85) و نونیز (8+90) به سود لیورپول تمام شد تا تنها نکته مهم این بازی، پایان روند بدون باخت ناپولی از ابتدای فصل 23-2022 و پس از 17 بازی بدون شکست بود. 


آژاکس در مسابقه دیگر این گروه در آیبروکس، 3 بر یک از سد رنجرز گذشت. برگویس (4)، کودوس (29) و کونسیسائو (89) گل‌های شاگردان شرودر را زدند و تاورنیر در دقیقه 87 از روی نقطه پنالتی، آخرین گل رنجرز در رقابت‌های اروپایی این فصل را وارد دروازه پاسویر کرد. 


در این گروه، ناپولی و لیورپول 15 امتیازی شدند اما ناپولی به علت نتایج بهتر در بازی‌های رودررو (4-1، 0-2) به عنوان صدرنشین، بالاتر از لیورپول راهی یک‌هشتم شد. آژاکس با 6 امتیاز به لیگ اروپا رفت و رنجرز بدون امتیاز، با 2 گل زده و 22 گل خورده حذف شد. رنجرز با 6 باخت پیاپی و تفاضل گل 20-، بدترین عملکرد یک تیم در مرحله گروهی در تاریخ لیگ قهرمانان را ثبت کرد و از رکورد دیناموزاگرب (2011، صفر امتیاز و تفاضل گل 19-) عبور کرد. 

در گروه هیجان‌انگیز D و در شرایطی که جایگاه تیم‌های گروه در طول 90 دقیقه بارها و بارها تغییر کرد، تاتنهام در ولودروم مارسی را 2 بر یک شکست داد. مارسی با گل چانسل ام‌بمبا در وقت‌های اضافه نیمه اول پیش افتاد اما این تاتنهام بود که توانست با گل‌های لنگله (54) و هویبیرگ (5+90) با 3 امتیاز و صدرنشینی فرانسه را ترک کند. نکته جالب این بازی، حضور 3 آرسنالی در ترکیب مارسی (گندوزی، تاوارز و سانچز) بود که در نهایت، نتوانستند مانع از صعود تاتنهام شوند.


در ورزشگاه ژوزه آلوالاده پرتغال، اسپورتینگ با نتیجه 2 بر یک مغلوب فرانکفورت شد. اسپورتینگ نیز با گل دقیقه 39 آرتور پیش افتاد اما کامادا (62، پنالتی) و کولو موانی (72) کامبک قهرمان لیگ اروپا را کامل کردند.

در این گروه تاتنهام با 11 امتیاز صدرنشین شد و فرانکفورت 10 امتیازی به همراه اسپرز، به مرحله حذفی رسید. اسپورتینگ با 6 امتیاز به لیگ اروپا رفت و مارسی با 6 امتیاز حذف شد. 3 تیم این گروه، هر کدام در مقاطعی حضور در 3 رتبه گروه را تجربه کردند و اسپورتینگ، هر 4 جایگاه این گروه را چشید! آن‌ها پس از گل اول به فرانکفورت، صدرنشین شدند؛ پس از گل تساوی فرانکفورت به رده دوم رفتند و پس از گل دوم، قعرنشین شدند؛ در نهایت، این گل هویبیرگ بود که با گرفتن امتیاز از مارسی، اسپورتینگ را در رده سوم راهی لیگ اروپا کرد. 


در گروه B (که دو مسابقه‌اش ساعت 21:15 آغاز شد) پورتو با نتیجه 2 بر یک اتلتیکومادرید را شکست داد. مهدی طارمی دقیقه 5 و روی پاس اوانیلسون در دهانه دروازه گل اول بازی را زد تا خود را در جدول گلزنان این فصل 5 گله کند. استاکیو دقیقه 24 اختلاف را به 2 گل رساند تا گل به خودی ایوان مارکانو در پنجمین دقیقه از وقت‌های اضافه، تنها اختلاف را به حداقل رسانده باشد. 


دیگر بازی این گروه میان لورکوزن و بروخه با تساوی بدون گل به پایان رسید تا با این نتیجه، 2 اتفاق مهم در جدول این گروه رخ دهد. پورتو با 12 امتیاز، به عنوان صدرنشین گروه بالاتر از بروخه 11 امتیازی به مرحله بعدی رسید و لورکوزن با 5 امتیاز، به دلیل عملکرد بهتر در بازی‌های رودررو (2-0، 2-2) بالاتر از اتلتیکومادرید راهی لیگ اروپا شد. اتلتی 5 امتیازی، برای اولین بار در تاریخ به عنوان قعرنشین از لیگ قهرمانان اروپا کنار رفت.


مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا 23-2022، چهارشنبه شب با انجام 8 بازی در گروه‌های E تا H خاتمه می‌یابد و در بازی بزرگ شب، یوونتوس در تورین پذیرای پاری‌سن‌ژرمن خواهد بود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری