football360 logo

19 روز تا افتتاحیه جام‌جهانی؛ شمارش معکوس برای آغاز متفاوت‌ترین جام تاریخ

10 آبان 1401 ساعت 12:458 نظر
یک جام‌جهانی متفاوت پیش روی عاشقان فوتبال است.

به گزارش فوتبال 360، کم‌تر از ۳ هفته تا آغاز بیست‌ودومین دورۀ جام جهانی باقی مانده و دوستداران فوتبال برای باشکوه‌ترین فستیوال ورزشی جهان لحظه‌شماری می‌کنند. ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه روز یکشنبه ۲۹ آبان؛ ساعتی بعد از غروب پنجاه‌ونهمین روز پاییز، جهان از حرکت خواهد ایستد و توجه همۀ مردم به محدودۀ جغرافیایی کوچکی در جنوب خلیج فارس جلب خواهدشد. فوتبال به سرخط اخبار برمی‌گردد و ۴ سال و ۴ ماه بعد از برتری ۴گلۀ فرانسه در فینال دورۀ قبل مقابل کرواسی، جام جهانی فوتبال دوباره آغاز می‌شود‌. جام‌جهانی با همان شکوه، عظمت و زرق‌وبرق خود برمی‌گردد اما این بار در آسیا؛ در فاصلۀ ۲۰۰ کیلومتری مرز ایران؛ در یک کشور عربی و مسلمان؛ این بار در آخرین ماه پاییز و وسط فصل فوتبال باشگاهی. این متفاوت‌ترین جام جهانی تاریخ فوتبال است که از راه می‌رسد.

کوچکترین میزبان تاریخ جام جهانی

یکی از انتقادات اولیه به میزبانی قطر مساحت اندک آن بود. مساحت قطر با استان قم به‌عنوان یکی از کوچک‌ترین استان‌های ایران برابر است و جمعیت ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار نفری آن با استان البرز برابری می‌کند. تمام ورزشگاه‌های میزبان جام‌جهانی در قسمت پیشرفته‌تر قطر یعنی سواحل شرقی شبه‌جزیره واقع شده؛ به‌گونه‌ای که فاصلۀ هیچ 2  ورزشگاهی بیش از ۶۰ کیلومتر نیست و هواداران حاضر در این کشور مشکلی برای حمل و نقل نخواهند داشت. قطر نخستین کشور مسلمان و اولین کشور از جهان عرب است که افتخار میزبانی از جام جهانی را به دست می‌آورد. حواشی انتخاب میزبان، پرداخت پول‌های ناسالم، درگذشت هزاران کارگر مهاجر در راه آماده‌سازی ورزشگاه‌ها و مسائل حقوق بشری، انتقادات از کشور میزبان را به اوج رساند.

فقط ۸ ورزشگاه

درحالی که قطری‌ها با صرف هزینۀ هنگفت و باورنکردنی ۳۰۰ میلیارد دلاری برای میزبانی از گران‌ترین جام تاریخ آماده شده‌اند، تنها ۸ ورزشگاه‌ از ۶۴ مسابقۀ جام میزبانی خواهند کرد. برای مقایسه جام‌جهانی قبلی در ۱۲ ورزشگاه برگزار شد و ۱۶ ورزشگاه در ۳  کشور میزبان جام ۲۰۲۶ خواهند بود. از ۸ ورزشگاه میزبان، ۳ مورد در الریان ساخته‌شده، ۲ ورزشگاه در دوحه و بقیه در الخور، الوکره و شهر جدید لوسیل. به غیر از استادیوم بین‌المللی خلیفه در الریان، بقیۀ ورزشگاه‌ها جهت میزبانی از همین تورنمنت ساخته‌شده و طی ۳ سال اخیر به بهره‌برداری رسیده‌اند. معماری مدرن و سیستم‌های جدید و ویژه با طراحی منحصر به فردی همراه شده که از هر نظر برای پذیرایی از ۳۲ تیم آماده است.

این بار پاییز داغ می‌شود

عادت همیشگی فوتبال‌دوستان به برگزاری جام جهانی در نخستین ماه تابستان این بار عوض می‌شود و تورنمنت قطری‌ها، فصل پاییز را داغ خواهد کرد. طی سال‌های اخیر مسابقات ملی و باشگاهی آسیا یکسره بر نامناسب‌ترین جای تقویم سایه می‌انداخت و امسال با برگزاری ورژن آسیایی جام جهانی، آن‌چه برای ما خاطره بود را جهانیان تجربه خواهند کرد. تأثیر این وقفۀ یک‌ ماهه بر فرم باشگاه‌ها نامعلوم است اما بازیکنان در آماده‌ترین حالت به قطر می‌آیند؛ خبری از فرسودگی جسمانی بعد از اتمام یک فصل طولانی نیست و بازیکنان کم‌تری جام جهانی را از دست خواهند داد.

هر روز ۴ مسابقه

فشرده‌‌شدن تقویم مسابقات و محدودشدن تمام مسابقات در بازۀ ۲۹ روزه باعث شده هر روز ۴ مسابقه برگزار شود. ساعت ۱۳:۳۰ به وقت ایران سوت آغاز نخستین بازی هر روز به صدا در می‌آید و هر ۳ ساعت یک بار مسابقۀ جدیدی آغاز می‌شود تا اینکه حدود ساعت ۳۰ دقیقۀ بامداد سوت پایان آخرین مسابقه به صدا درآید؛ برنامۀ زندگی عاشقان فوتبال هم فشرده می‌شود؛ ۱۱ ساعت سرگرم تماشای فوتبال و ۱۳ ساعت کار و استراحت، همراه با تب‌وتاب فوتبال. فشار مسابقات شاید برای بازیکنان ناآماده مشکل‌ساز شود. تیم‌ها هر ۴ روز یک بار به میدان می‌روند؛ ملی‌پوشان ایران بعد از مسابقه مقابل انگلیس و  پیش از دیدار با ولز تنها ۳ روز و ۱۹ ساعت فرصت استراحت خواهند داشت.

فناوری آفساید و توپ جدید

طبق اعلام فیفا امسال از یک فناوری نیمه هوشمند برای تشخیص سریع‌تر آفساید استفاده خواهد شد. تشخیص دقیق موارد مندرج در قانون آفساید نیاز به تفسیر داور دارد و اعلام آفساید بدون عامل انسانی ممکن نیست اما این فناوری جدید که مشابه فناوری خط دروازه است به داوران در تشخیص سریع‌تر کمک خواهد کرد. همچنین توپ ویژۀ مسابقات موسوم به الرحله با جدیدترین تکنولوژی توسط آدیداس طراحی شده به گونه‌ای که قابلیت شوت‌پذیری، هدایت و دقت بیشتری داشته‌ باشد.

آخرین جام با ۳۲ تیم

این آخرین جام جهانی با حضور ۳۲ تیم است و با افزایش تعداد تیم‌‌ها به ۴۸ از دورۀ بعدی، بسیاری از تیم‌های کوچک‌تر راهی جام جهانی خواهند شد و شاید هرگز سطح مسابقات به دوره‌های ۳۲ تیمی نرسد. جام جهانی از سال ۹۸ تا ۲۰۲۲ با ۳۲ تیم در ۸ گروه ۴ تیمی برگزار شد و از دورۀ بعدی شیوه برگزاری تغییر می‌کند و تعداد کشورهای میزبان هم بیش‌تر خواهد شد؛ این آخرین دوره با گروه‌های ۴ تیمی است.

غایبان بزرگ

تیرماه سال گذشته وقتی جورجو کیلینی در ومبلی جام قهرمانی یورو ۲۰۲۰ را بالای سر برد، بدبین‌ترین هواداران آتزوری هم گمان نمی‌کردند تیم ملی ایتالیا برای صعود به جام جهانی مشکلی داشته‌باشد اما پنالتی‌های از دست رفتۀ جورجینیو شانس صعود مستقیم را از بین برد؛ قبل از این که شاگردان روبرتو مانچینی با شکست ناباورانه مقابل مقدونیۀ شمالی قبل از دیدار فینال‌گونه مقابل پرتغال، دومین جام جهانی متوالی را از دست بدهند. کلمبیا سرشناس‌ترین غایب آمریکایی جنوبی است که بعد از ۲ نمایش موفق در جام‌های قبلی، با یک امتیاز اختلاف نسبت به پرو موفق به صعود نشد. شیلی دیگر تیم مطرح کانمبول است که جام را از دست داده. ۳ غول مطرح آفریقایی هم جام‌جهانی را از دست دادند؛ مصر با پنالتی‌های از دست‌رفته در روز لیزرباران هواداران سنگال، نیجریه با قانون گل زدۀ کم‌تر در خانۀ حریف که غنا را به جام فرستاد و  الجزایر با شکست دراماتیک در آخرین ثانیۀ‌های دیدار مقابل کامرون. بعد از سوئد شاید روسیه، مطرح‌ترین تیم اروپایی غایب در جام باشد؛ به دنبال آغاز جنگ اوکراین، فیفا تیم ملی روسیه را از مسابقات پلی‌آف کنار گذاشت و میزبانان جام قبلی، تورنمنت ۲۰۲۲ را از تلویزیون تماشا خواهند کرد‌.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری