football360 logo

نمره قبولی محرمی مقابل چلسی؛ پاریس برد و صدر را به بنفیکا داد!

12 آبان 1401 ساعت 02:21
مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا با صعود میلان و لایپزیش خاتمه یافت.

به گزارش فوتبال 360، مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا در فصل 23-2022 چهارشنبه شب با انجام 8 بازی هفته ششم در گروه‌های E تا H پایان یافت که در مهم‌ترین مسابقات، میلان و لایپزیش به مرحله حذفی رسیدند و پاری‌سن‌ژرمن با وجود پیروزی، در لحظه آخر صدرنشینی را از دست داد.

مهم‌ترین مسابقه شب در گروه H میان یوونتوس و پاری‌سن‌ژرمن در ورزشگاه آلیانز تورین برگزار شد که این مسابقه با برتری 2 بر یک پی‌اس‌جی به پایان رسید. این بازی در حالی آغاز می‌شد که با وجود تعیین تکلیف حذف و صعود، نتیجه آن از اهمیت بالایی برای هر دو تیم برخوردار بود. پاریس 11 امتیازی برای صدرنشین ماندن و با توجه به بازی بنفیکا مقابل مکابی، محکوم به پیروزی در این مسابقه بود و یوونتوس 3 امتیازی نیز برای دور کردن خطر مکابی و رفتن به لیگ اروپا، به 3 امتیاز این بازی نیاز داشت. این دهمین تقابل اروپایی دو تیم بود و در 9 بازی قبلی، یووه با 6 برد دست بالاتر را داشت؛ هرچند تنها برتری پاریس، در بازی رفت همین فصل و با نتیجه 2 بر یک رقم خورده بود. 


مکس آلگری نسبت به برد 1-0 ابتدای هفته مقابل لچه، 3 تغییر در ترکیب اصلی تیمش ایجاد کرده و بونوچی، لوکاتلی و فاجیولی (زننده گل برتری آن بازی) را به ترکیب 11 نفره اضافه کرده بود. در سمت مقابل، کریستوف گالتیه نیز پاریس را با 3 تغییر نسبت به برد 4-3 مقابل تروا روانه این میدان کرده بود. موکیله روی نیمکت نشسته و کیمپمبه و نیمار نیز به ترتیب به دلیل مصدومیت و محرومیت این بازی را از دست داده‌اند.


در دقایق ابتدایی بازی، عطش یووه برای رسیدن به گل بیشتر از پاریس بود و دقیقه 7 روی شوت محکم لوکاتلی از پشت محوطه، به مهم‌ترین موقعیتشان رسیدند؛ شوتی که از کنار دروازه بیرون رفت. با وجود تلاش‌های اولیه، این پاری‌سن‌ژرمن بود که دقیقه 13 به گل نخست رسید.

کیلین ام‌باپه که با پاس مسی در کانال چپ پابه‌توپ شده بود، پس از عبور از لوکا گاتی (که حتی با گرفتن پیراهن ام‌باپه هم قادر به متوقف کردن او نبود) از تکل لوکاتلی هم عبور کرد و با ضربه کات‌دار پای راست، دروازه شزنی را به زیبایی هرچه تمام‌تر و به کمک تیر عمودی دروازه باز کرد تا پاریس در تورین 0-1 پیش بیفتد. 


ام‌باپه که با گلزنی صلاح در بازی شب گذشته مقابل ناپولی صدر جدول گلزنان را از دست داده بود، با این ضربه 7 گله شد تا دوباره در کنار ستاره مصری لیورپول قرار گیرد. او اکنون در هر 3 بازی آخرش در لیگ قهرمانان اروپا موفق به گلزنی یا گل‌سازی شده است (4 گل، 2 پاس گل). او همچنین با 23 سال و 317 روز سن، به جوان‌ترین بازیکن تاریخ UCL تبدیل شد که شمار گل‌های خود را به عدد 40 می‌رساند.

پس از گذراندن دقایقی آرام، بازی از دقیقه 30 با جذابیت بیشتری دنبال شد. در فاصله 4 دقیقه، ام‌باپه و مسی موقعیت‌های مطلوبی برای بیشتر کردن اختلاف داشتند و در آن سمت، میرتی 2 موقعیت را از دست داد. پس سرعت‌ گرفتن بازی، یوونتوس سرانجام در دقیقه 39 به گل تساوی رسید.

فیلیپ کاستیچ که پشت محوطه پا به توپ شده بود، با ارسالی توپ را به سمت راست و جایی که خوان کوادرادو قرار داشت، برد. کوادرادو با ضربه سر شیرجه‌ای خود توپ را به سمت دروازه فرستاد و لئوناردو بونوچی با پرتاب کردن خود به سمت توپ، آن را وارد دروازه کرد. دوناروما که تلاش فراوانی برای اثرگذاری روی ضربه سر کوادرادو داشت، در نهایت نتوانست مانع گشودن دروازه‌اش شود.

این سومین گل لئوناردو بونوچی در لیگ قهرمانان اروپا و نخستین گلش در UCL، از نوامبر 2016 تاکنون محسوب می‌شد (برابر سویا). نیمه اول این بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید تا با توجه به نتیجه مشابه بازی مکابی - بنفیکا، ترتیب قبلی رده‌بندی گروه حفظ شده و پاریس در پایان 45 دقیقه نخست، صدرنشین گروه باقی بماند.

15 دقیقه ابتدایی نیمه دوم بدون خلق موقعیتی جدی از طرف هر دو تیم همراه بود و پس از آن پاریس با دو ضربه ام‌باپه و راموس، دروازه یووه را تهدید کرد که در این میان، شلیک ناگهانی راموس شزنی را بیشتر به زحمت انداخت. سرانجام پاریس دقیقه 69 و با بازیکن تعویضی‌اش به گل دوم دست یافت. 

نونو مندس که تنها یک دقیقه قبل جای خوان برنات را گرفته بود، در حال فرار از سمت چپ و استفاده از فضای پشت سر خوان کوادرادو بود که پاس ام‌باپه را دریافت کرد. مندس به این فرار سریع ادامه داد و با شوت دقیق پای چپ، دروازه را گشود. این دومین گل مندس برای پی‌اس‌جی و نخستین گل اروپایی او برای این باشگاه بود. 


اولین اقدام آلگری بعد از دریافت این گل، ورود فدریکو کیه‌زا به جای فابیو میرتی بود تا کیه‌زا که پس از گذراندن مصدومیتی 10 ماهه دوباره به فهرست تیم بازگشته، خیلی زود اولین دقایق خود بعد از غیبت طولانی را در این مسابقه حساس تجربه کند. دقیقه 78 و پس از دفع ناقص ضربه کاستیچ توسط دوناروما، لوکاتلی روی ریباند دروازه را گشود اما پرچم کمک‌داور به نشانه آفساید بالا رفت تا خوشحالی ایتالیایی‌ها خیلی زود پایان یابد. دقیقه 84 نیز کیه‌زا که به دنبال کامل کردن یک - دو با میلیک بود، در برخورد با راموس سرنگون شد اما داور، با اطمینان از کنار این صحنه گذشت.

تعویض‌های مکس آلگری در دقایق پایانی و ورود بازیکنانی مثل سوله، بارنچئا و باربیری نشان داد دست او روی نیمکت چقدر خالی است. این مسابقه در نهایت با برتری 2 بر یک پاری‌سن‌ژرمن خاتمه یافت اما نکته‌ای که باعث شوکه‌شدن بازیکنان پاریس در پایان بازی شد، اتفاقی بود که در جریان بازی همزمان رخ داده بود. 


برد با حداقل اختلاف، تنها در صورتی پاریس را صدرنشین این گروه نگه می‌داشت که بنفیکا با کمتر از 5 گل اختلاف مکابی را شکست دهد. تا دقیقه 90، بنفیکا با نتیجه 5 بر یک از مکابی جلو بود اما این تیم دقیقه 92 به گل ششم هم رسید تا غیرممکن‌ترین سناریو، به وقوع بپیوندد.

راموس (20)، موسی (59)، گریمالدو (69)، سیلوا (73)، آرائوخو (88) و ماریو (2+90) 6 گلزن بنفیکا در این مسابقه بودند تا شاگردان روجر اشمیت ضمن حفظ روند بدون باختشان، صدر جدول را نیز در دقیقه 92 از پاری‌سن‌ژرمن بدزدند. جالب آن که مکابی با پنالتی دقیقه 26 چری به گل تساوی رسیده و نیمه اول را نیز با همین نتیجه به پایان برده بود، اما در نهایت 6 بر یک باخت.


با این نتایج بنفیکا و پاری‌سن‌ژرمن 14 امتیازی شدند. دو بازی رودررو 1-1 مساوی شده بود و گل‌های زده و خورده دو تیم نیز به شکلی ناباورانه در دو عدد 16 و 7 برابر بود. در نهایت، طبق قوانین یوفا این بنفیکا بود که به علت زدن گل‌های بیشتر در بازی‌های خارج از خانه، بالاتر از پاریس قرار گرفت و صدرنشین گروه H شد. یوونتوس و مکابی نیز با پنجمین باخت 3 امتیازی ماندند و پس از عبور از بازی‌های رودررو (3-1، 0-2) یووه با تفاضل گل بهتر در رده سوم گروه قرار گرفته و راهی لیگ اروپا شد. 


یووه در حالی این فصل رقابت‌ها را با 5 باخت در 6 بازی ترک می‌کند که در تاریخ حضور در لیگ قهرمانان، تنها در یک فصل طعم 5 شکست را چشیده بود؛ فصل 03-2002 که این تیم تا نیمه‌نهایی پیش رفته بود! بیانکونری پس از رم فصل 05-2004، دومین تیم ایتالیایی تاریخ لیگ قهرمانان است که در مرحله گروهی یک فصل، در 5 بازی شکست می‌خورد.

از گروه E، نبرد تعیین تیم دوم میان میلان و سالزبورگ در سن‌سیرو با برتری 4 بر صفر روسونری به پایان رسید. ژیرو (14، 57)، کرونیچ (46) و مسیاس (1+90) برای میلان گلزنی کردند تا روسونری با دومین برد 4-0 پیاپی (پس از بازی دینامو زاگرب) راهی مرحله حذفی شود. آن‌ها در حالی در هر کدام از 2 بازی آخر 4 گل به ثمر رساندند که در طول 4 هفته نخست نیز، تنها 4 بار موفق به گلزنی شده بودند. 


در بازی دیگر این گروه در استمفوردبریج، چلسی 2 بر یک دینامو زاگرب را شکست داد. استرلینگ (18) و زکریا (30) گل‌های چلسی را به ثمر رساندند تا گل دقیقه 7 پتکوویچ برای دینامو بی‌اثر شود. دنیس زکریا که از زمان پیوستن به چلسی در تابستان هنوز در مسابقه‌ای رسمی برای آبی‌ها به میدان نرفته بود، در ترکیب ثابت چلسی قرار گرفت و اولین گل خود را نیز به ثمر رساند. جالب آن که او در دقیقه 70 به دلیل مصدومیت ناچار به ترک زمین شد!


صادق محرمی که برای پنجمین بار در مرحله گروهی این فصل در ترکیب ثابت دینامو قرار گرفته بود، 90 دقیقه در ترکیب تیمش بازی کرد و با ارسال خود دقیقه 7، زمینه‌ساز تنها گل تیمش شد. او دقیقه 89 و به دلیل ارتکاب خطا روی گالگر، از داور کارت زرد گرفت.

در پایان بازی‌های این گروه چلسی با 13 امتیاز به عنوان صدرنشین راهی مرحله بعد شد و میلان با 12 امتیاز و صعود به عنوان تیم دوم، اولین حضورش در مرحله حذفی از فصل 14-2013 را تجربه خواهد کرد. سالزبورگ با 6 امتیاز به لیگ اروپا رفت و دیناموزاگرب با 4 امتیاز قعرنشین شد. 


در گروه G که تکلیف تک‌تک رتبه‌هایش پیش از هفته ششم مشخص شده بود، منچسترسیتی در ورزشگاه اتحاد به مصاف سویا رفت و حریف اسپانیایی را با نتیجه 3 بر یک از پیش رو برداشت. سویا با گل رافا میر (31) از حریف جلو افتاد و نیمه اول را نیز با برد به رختکن رفت، اما ریکو لوئیس 17 ساله (52)، خولین آلوارز (73) و ریاض محرز (83) این گل را جبران کردند. عملکرد موثر آلوارز با یک گل و دو پاس گل، کاری کرد غیبت ارلینگ هالند در ترکیب سیتی حس نشود. 


دیگر بازی این گروه در پارکن، میان کپنهاگن و دورتموند با تساوی 1-1 تمام شد. در این بازی دورتموند با گل تورگان هازارد (23) پیش افتاد اما در دقیقه 41، این هارالدسون بود که بازی را به تساوی کشاند.


در پایان بازی‌های این گروه منچسترسیتی با 14 امتیاز و دورتموند با 9 امتیاز به یک‌هشتم نهایی رسیدند، سویا با 5 امتیاز به لیگ اروپا رفت و کپنهاگن بدون برد با 3 امتیاز حذف شد. گروه G تنها گروه این فصل بود که در آن، تنها صدرنشین موفق به دو رقمی کردن امتیازاتش می‌شد. 

پیش از آغاز بازی‌های ساعت 23:30، دو بازی گروه F از ساعت 21:15 آغاز شد که در یکی از آن‌ها رئال مادرید 5 بر یک سلتیک را شکست داد. مودریچ (6، پنالتی)، رودریگو (21، پنالتی)، آسنسیو (51)، وینیسیوس جونیور (61) و والورده (71) گلزنان رئال بودند و ژوتا دقیقه 84 و از روی یک ضربه ایستگاهی، تنها گل سلتیک را به ثمر رساند. جالب آن که دقیقه 35، تیبو کورتوا موفق به مهار پنالتی جوزیپ یورانوویچ شد اما در نهایت و با یک کاشته، نتوانست بازی را با کلین‌شیت به پایان برساند. 


رئال که در 2 بازی قبلی دور برگشت تنها یک امتیاز کسب کرده بود، به مسیر بردهای اروپایی بازگشت تا کارلو آنچلوتی سرانجام با برد اروپایی شماره 103، از سرآلکس فرگوسن گذشته و به تنهایی، رکورددار بیشترین تعداد پیروزی در میان مربیان تاریخ لیگ قهرمانان/جام باشگاه‌های اروپا لقب گیرد. 

در مسابقه دیگر این گروه در ورشو، لایپزیش با نتیجه 4 بر صفر از سد شاختار دونتسک گذشت تا ضمن گرفتن انتقام شکست بازی رفت (1-4) خیال خود از بابت صعود را راحت کند. با توجه به اختلاف 3 امتیازی دو تیم قبل از آغاز بازی، شاختار با بردی حداقلی نیز می‌توانست صعود کند اما این اتفاق رخ نداد. ان‌کونکو (10)، سیلوا (50)، سوبوسلای (62) و بوندار (68) گلزنان لایپزیش در برابر شاختار بودند.


در این گروه رئال مادرید با 13 و لایپزیش با 12 امتیاز صعود کردند، شاختار دونتسک با 6 امتیاز به لیگ اروپا رفت و سلتیک با 2 امتیاز از رقابت‌های اروپایی حذف شد. 

با صعود میلان و سالزبورگ، چهره 16 تیم پایانی رقابت‌ها نیز مشخص شد. قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی روز دوشنبه 16 آبان از ساعت 14:30 در مقر اتحادیه فوتبال اروپا در نیون سوئیس آغاز می‌شود. 

بازی‌های رفت: 25 و 26 بهمن، 2 و 3 اسفند 1401

بازی‌های برگشت: 16 و 17، 23 و 24 اسفند 1401


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری