football360 logo

داوری‌ها علیه مدعیان؛ ضرر هنگفت استقلال!

13 آبان 1401 ساعت 11:45154 نظر
عملکرد داوران در لیگ بیست‌ودوم باعث انتقاد شدید کادرفنی تیم‌ها به ویژه مدعیان شده است.

به گزارش فوتبال 360، بیست‌ودومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران به نیمه‌های راه خود نزدیک می‌شود و هنوز هم به صورت رسمی خبری از راه‌اندازی سیستم کمک‌داور ویدئویی نیست و روی کاغذ و در مصاحبه‌ها، صحبت‌ها درباره احتمال ورود (VAR) در ماه‌های آینده مطرح می‌شود. نکته مهم این است که فقدان کمک‌داور ویدئویی باعث شده تا اشتباهات داوری در لیگ بیست‌ودوم به اوج خود برسد و جنجال‌های بزرگ و سریالی در فوتبال ایران اتفاق افتد.

پرسپولیس، استقلال، گل‌گهر و سپاهان 4 تیم مدعی لیگ بیست‌ودوم هستند که البته کادرفنی این تیم‌ها اعتراضات زیادی علیه عملکرد داوران داشته‌اند. نگاهی به نظرات کارشناسان داوری فوتبال 360، نشان می‌دهد که این اعتراضات بی‌راه نبوده و سرنوشت بسیاری از دیدارها با سوت اشتباه داوران تغییر کرده است.

آتش جنجال‌ها در همان هفته اول روشن شد

استقلال و سپاهان در هفته نخست لیگ بیست‌ودوم مقابل هم قرار گرفتند. مسابقه‌ای که با برتری 2 گله طلایی‌پوشان اصفهانی به پایان رسید اما بازبینی صحنه‌های داوری نشان می‌دهد که یک برخورد جنجالی در درون محوطه جریمه سپاهان از سوی بیژن حیدری داور مسابقه نادیده گرفته شده تا اولین اشتباه بزرگ داوری در لیگ بیست‌ودوم علیه آبی‌پوشان پایتخت باشد و آن‌ها ناکام در باز کردن دروازه تیم حریف خود باشند.

پرسپولیس در هفته اول میهمان ذوب‌آهن بود و گل‌گهر سیرجان و تراکتور تبریز هم مقابل هم قرار گرفتند که براساس نظر مسعود مرادی، کارشناس داوری فوتبال 360 تصمیم اشتباه جنجالی در آن دیدارها رخ نداد تا مهم‌ترین صحنه داوری هفته نخست مربوط به جدال استقلال و سپاهان باشد.

بازهم سپاهان، بازهم اشتباه جنجالی

طلایی‌پوشان اصفهانی در هفته دوم میزبان نساجی بودند. در همان دقایق ابتدایی، رشید مظاهری روی مهاجم نساجی مرتکب خطا شد اما داور مسابقه دستور به ادامه بازی داد و خبری از اخراج دروازه‌بان سپاهان هم نبود؛ در حالی‌که براساس نظر نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360، باید یک کارت قرمز به مظاهری نشان داده می‌شد. سپاهانی‌ها البته در این مسابقه براساس نظر مظفری، یک ضربه پنالتی هم از داور بازی طلبکار شدند!

گل‌گهر سیرجان در مقابل مس رفسنجان در هفته دوم به میدان رفت که براساس نظر نوید مظفری، 2 ضربه پنالتی علیه سیرجانی‌ها اعلام نشد تا یکی از دوئل‌های حساس هفته دوم بدون گل مسابقه به پایان برسد. استقلال مقابل ملوان و پرسپولیس برابر فولاد در هفته دوم به میدان رفتند که این 2 مسابقه صحنه مشکوک و جنجال داوری نداشت.

اشتباه بزرگ در بازی مهم هفته سوم

سرخابی‌های پایتخت هفته سوم را هم بدون اشتباه تاثیرگذار داوری به پایان بردند اما مهم‌ترین اتفاق هفته در سیرجان و تقابل گل‌گهر و سپاهان رخ داد، جایی که براساس نظرات پیروز سیف‌الله‌پور کارشناس داوری فوتبال 360، یک ضربه پنالتی به سود گل‌گهر اعلام نشده تا طلایی‌پوشان اصفهانی بازهم از داوری بهره ببرند و یک نمره منفی دیگر به کارنامه داوران لیگ بیست‌ودوم اضافه شود.

قرمزها هم از داوری سود بردند، هم ضرر کردند!

هفته چهارم لیگ بیست‌ودوم تا به اینجای فصل، آرام‌ترین هفته بوده به طوری‌که هیچ اشتباه جنجالی در بازی تیم‌های مدعی رخ نداد. در هفته پنجم، مصاف استقلال و پیکان صحنه جنجالی داوری نداشت و همچنین دربی اصفهان و تقابل گل‌گهر سیرجان و ملوان بندرانزلی هم بدون اشتباه تاثیرگذار داوری به پایان رسید اما جنجالی‌ترین اتفاقات در ورزشگاه پاس قوامین تهران رخ داد.

پرسپولیس میهمان هوادار بود و براساس نظر پیروز سیف‌الله پور کارشناس داوری فوتبال 360، سروش رفیعی هافبک سرخ‌پوشان پایتخت باید با کارت قرمز از میدان مسابقه اخراج می‌شده و البته یک ضربه پنالتی هم به سود پرسپولیس اعلام نشده تا هم سرخ‌پوشان از داوری در این مسابقه بهره ببرند و هم یک سوت اشتباه علیه تیم‌شان زده شود.

جنجالی‌ترین هفته لیگ؛ از مسجدسلیمان تا آزادی

هفته ششم لیگ بیست‌ودوم بدون‌تردید لایق دریافت عنوان جنجالی‌ترین هفته لیگ است. در مسجدسلیمان، پرسپولیس مقابل نفت به میدان رفت که در این مسابقه اشتباهات فاحش داوری رخ داد. از عدم اعلام پنالتی به سود سرخ‌پوشان پایتخت تا مردود اعلام کردن گل سالم پرسپولیس توسط یورگن لوکادیا. البته که سیدرضا مهدوی داور مسابقه در ادامه بازی، یک ضربه پنالتی به سود نفت مسجدسلیمان اعلام نکرد و گل آفساید لوکادیا را پذیرفت تا سریال اشتباهات جنجالی در مسجدسلیمان تکمیل شود!

استقلال هم در خانه پذیرای نساجی مازندران بود که براساس نظرات نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360، آبی‌ها در این مسابقه هم به سودشان پنالتی از سوی داور بازی اعلام نشد و هم اینکه یک ضربه پنالتی به اشتباه به ضرر استقلال و به سود نساجی اعلام شد تا عملاً آبی‌ها در هفته ششم از داوری متضرر شده باشند.

ماجرای کارت قرمز جنجالی «رامین»

سرخابی‌های پایتخت هفته هفتم لیگ برتر را بدون اشتباه تاثیرگذار داوری گذراندند اما مهم‌ترین اتفاق در تهران و ورزشگاه پاس قوامین افتاد. جایی‌که سپاهان موفق شد هوادار را شکست بدهد اما نکته‌ای که پیش از به‌ثمر رسیدن گل‌های طلایی‌پوشان اصفهانی وجود داشت این بود که براساس نظر نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360، داور باید رامین رضاییان که نقش کلیدی روی هر 2 گل سپاهان داشت را از میدان مسابقه اخراج می‌کرد.

3 پنالتی استقلال در ورزشگاه آزادی گم شد

استقلال در هفته هشتم میزبان فولاد خوزستان بود و این مسابقه به جنجالی‌ترین بازی هفته تبدیل شد. دیداری که صحنه‌های جنجالی متعددی داشت و براساس نظر نوید مظفری، کارشناس داوری فوتبال 360، حمید حاج‌ملک داور مسابقه باید 3 ضربه پنالتی به سود آبی‌پوشان اعلام می‌کرده که این اتفاق رخ نداده و استقلالی‌ها از تصمیمات حاج‌ملک متضرر شده‌اند. آن‌هم در شرایطی که نتیجه بازی با تساوی 1-1 به پایان رسید و اعلام این ضربات پنالتی می‌توانست جریان بازی را به سود آبی‌پوشان پایتخت تغییر بدهد.

بازهم پنالتی استقلال دیده نشد!

هفته نهم با چند اشتباه تاثیرگذار داوری به پایان رسید. پرسپولیس در شرایطی در خانه مقابل مس رفسنجان به پیروزی رسید که براساس نظر نوید مظفری، باید فرشید باقری هافبک مس و البته وحید امیری مدافع چپ سرخ‌پوشان پایتخت از میدان مسابقه اخراج می‌شدند! اتفاق جنجالی‌ای هم در اصفهان رخ داد، جایی که پنالتی به سود استقلال اعلام نشد، در حالی‌که مظفری کارشناس داوری فوتبال 360 معتقد است که سرنگونی آرش رضاوند درون محوطه جریمه ذوب‌آهن خطای پنالتی بوده است.

گل‌گهر هم در هفته نهم از داوری سود برده و در حالی‌که باید مرتضی تبریزی مهاجم تاثیرگذار سیرجانی‌ها از میدان مسابقه اخراج می‌شد، این اتفاق در دیدار هفته نهم مقابل نساجی مازندران رخ نداده است.

سریال پنالتی‌های مفقوده استقلال ادامه دارد!

نوید مظفری کارشناس داوری فوتبال 360 معتقد است که در هفته دهم و در تقابل استقلال و آلومینیوم اراک، بازهم یک ضربه پنالتی به سود استقلال اعلام نشده است. آن‌هم در مسابقه‌ای که با تساوی بدون گل به پایان رسید و اعلام این ضربه پنالتی می‌توانست گره‌گشای کار شاگردان ریکاردو سا پینتو باشد. در تقابل حساس تراکتور و سپاهان هم با توجه به خطای شدید انجام شده روی یاسین سلمانی هافبک طلایی‌پوشان اصفهانی، باید گوستاوو واگنین هافبک تراکتوری‌ها از میدان مسابقه اخراج می‌شده که این اتفاق رخ نداده است.

از استقلال به پرسپولیس؛ باز هم پنالتی دیده نشده

ابراهیم میرزابیگی کارشناس داوری فوتبال 360 در هفته یازدهم لیگ برتر، معتقد است که بیشتر دیدارهای هفته اشتباهات داوری تاثیرگذار کمی داشته و مهم‌ترین و جنجالی‌ترین اتفاقات در تهران و ورزشگاه آزادی و مصاف پرسپولیس و مس کرمان رخ داده است. سرخ‌پوشان پایتخت در این مسابقه هم از داوری سود بردند و هم متضرر شدند؛ سود شاگردان یحیی گل‌محمدی در عدم اخراج سروش رفیعی بود و عدم پنالتی در صحنه سرنگونی شیخ دیاباته هم ضرر پرسپولیسی‌ها در دیدار هفته یازدهم از عملکرد تیم داوری مسابقه بود.

کفه ترازو علیه آبی‌ها سنگینی می‌کند

4 تیم مدعی لیگ بیست‌ودوم در حالی به پایان هفته یازدهم رسیده‌اند که هر کدام‌شان حداقل یک‌بار از داوری متضرر شده‌اند اما بیشترین ضرر را آبی‌پوشان پایتخت کرده‌اند، به طوری‌که براساس نظر کارشناسان داوری فوتبال 360، حداقل 7 ضربه پنالتی به سود استقلال در 11 هفته ابتدایی لیگ بیست‌ودوم اعلام نشده است! استقلالی‌ها در هفته‌های گذشته اعتراضات زیادی به عملکرد داوری داشتند و حتی این مسئله باعث درگیری ریکاردو سا پینتو و محرومیت این سرمربی پرتغالی هم شد که بررسی عملکرد داوران نشان می‌دهد که اعتراض آبی‌ها چندان بی‌دلیل هم نبوده است.

شاگردان سا پینتو در لیگ بیست‌ودوم 2 پنالتی به سودشان اعلام شده اما بررسی نظر کارشناسان داوری نشان می‌دهد که حداقل 7 پنالتی برای استقلال تا پایان هفته یازدهم لیگ بیست‌ودوم اعلام نشده است و در بین مدعیان، استقلال بیشتر از سایر تیم‌ها از عملکرد داوران متضرر شده است.

داوران در طول لیگ بیست‌ودوم، 3 ضربه پنالتی به سود پرسپولیس اعلام کرده‌اند اما با این وجود 2 پنالتی دیگر به سود شاگردان یحیی گل‌محمدی اعلام نشده که پرسپولیس را بعد از استقلال، در رتبه دوم بیشترین ضرر از داوری در بین تیم‌های مدعی قرار می‌دهد.

سپاهانی‌ها در طول لیگ بیست‌ودوم تنها یک‌بار صاحب ضربه پنالتی شده‌اند، در حالی‌که براساس بررسی‌های انجام شده باید حداقل یک ضربه پنالتی دیگر به سود شاگردان مورایس اعلام می‌شد. گل‌گهر سیرجان هم تا پایان هفته یازدهم هنوز ضربه پنالتی به دست نیاورده، آن‌هم در شرایطی که براساس نظر کارشناسان داوری فوتبال 360، سیرجانی‌ها یک ضربه پنالتی از داوران طلبکار شده‌اند. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری