football360 logo

میادین جام جهانی؛ «الثمامه» کلاه خاورمیانه‌ای جام‌جهانی

12 آبان 1401 ساعت 19:3865 نظر
لازم است با ورزشگاه میزبان مسابقه ایران و آمریکا بیش‌تر آشنا شویم.

به گزارش فوتبال 360، قطر فرصت معرفی نمادها، فرهنگ و تاریخ کشورش در جام جهانی را به شدت غنیمت شمرده و می‌توان گفت تقریبا هیچ ورزشگاهی در این کشور برای میزبانی جام جهانی آماده نشده که یکی از نشانه‌های فرهنگی کشور میزبان در آن به کار گرفته نشده باشد. الثمامه می‌تواند به کلاه جام جهانی معروف شود. کلاهی که مردمان خاورمیانه از سال‌های دور از آن استفاده می‌کردند. این کلاه اصطلاحا با عنوان «گاهفیا» شناخته می‌شود که در طراحی سقف الثمامه از شکل ظاهری آن الهام گرفته شده است. ایران و آمریکا هم مسابقه حساس خود را زیر همین کلاه معروف برگزار می‌کنند و ایرانی‌ها احتمالا این ورزشگاه را در خاطرات فوتبالی خود ذخیره خواهند کرد.

بیوگرافی ورزشگاه؛ یک مرکز ورزشی تجاری شلوغ


زیر کلاه یا همان پوشش سنتی «گاهفیا» 40 هزار صندلی میزبان تماشاگران جام جهانی خواهد بود. الثمامه فقط یک ورزشگاه فوتبال نیست بلکه یک مرکز ورزشی بزرگ با سالن‌های متعدد است که می‌تواند مستعد میزبانی سایر رقابت‌های ورزشی باشد. احتمالا نوجوانان قطری برای شکوفای استعدادهایشان پس از جام جهانی، رفتن و استفاده از امکانات آکادمیک ورزشی این استادیوم را مورد توجه داشته باشند. در واقع الثمامه در جام جهانی متولد می‌شود اما قرار نیست برای رشد و شکوفایی به چند مسابقه مهمی که در جام جهانی در آن برگزار می‌شود؛ اکتفا کند. قطر برای آینده پس از جام جهانیِ الثمامه بیش از روزهای پر هیجان پیش رو در رقابت‌ها، برنامه دارد. ضمن اینکه برنامه‌های مربوط به الثمامه الزاما ورزشی هم نیستند و مراکز تجاری قرار است به شلوغی روزها و سال‌های آینده این مجموعه کمک کنند. این ورزشگاه 40 هزار نفره قرار است تبدیل به یک مرکز ورزشی تجاری معروف در کشور قطر شود و توریست‌های جام جهانی می‌توانند پس از تماشای مسابقات در هر استادیوم دیگری و همین استادیوم، برای خریدهایشان به الثمامه بیایند. دوحه مراکز تجاری بسیاری دارد اما الثمامه با چاشنی فوتبال و خاطرات جام جهانی تبدیل به یکی از خاص‌ترینِ این مراکز خواهد شد.

خاطرات پیش رو


در یکی از روزهای نزدیک پیش رو در جام جهانی، شاید شاهد لوئی فن‌خال در کنار نیمکت ورزشگاه الثمامه باشیم که در حال بررسی راه‌های نفوذ از دفاعی مجهز به کالیدو کولیبالی است. مدافع مستحکم سنگالی با پشتوانه‌ای در چارچوب دروازه به نام ادواردو مندی و ضمن خیال راحتی که از خط حمله با حضور سادیو مانه دارد، در صدد سخت کردن کار لاله‌های نارنجی در الثمامه خواهد بود. سنگال فقط همین یک بار زیر کلاه «گاهفیا» نمی‌رود و آن‌ها یک بار دیگر هم در مقابل میزبان رقابت‌ها به این استادیوم بازمی‌گردند. نقطه خاص این ورزشگاه برای ایرانی‌ها اما جای دیگری است. فوتبالی‌های با دقت حتما «جفری گیشار» فرانسه را به خاطر دارند. جایی که علی دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری به همراه مهدی مهدوی‌کیا یکی از بهترین نمایش‌های یکی از بهترین نسل‌های فوتبال ایران را در مقابل یوگسلاوی مدعی ارائه کردند. در مورد ژرلان شهر لیون، فوتبالی‌ها نیازی به دقت برای به خاطر آوردن شب تاریخی بازی ایران و آمریکا نخواهند داشت. بلو هوریزونته معرف حضور همه فوتبال دوستان ایرانی هست و تا همیشه بازی هیجان‌انگیز تیم ملی ایران مقابل آرژانتین در خاطرات عاشقان فوتبال باقی می‌ماند. کریستوفسکی سنت پترزبورگ که شاهد پیروزی لحظات آخری و اولین امیدهای واقعی فوتبال ایران برای صعود به دور دوم جهانی بود، برای ایرانی‌ها همواره خاص و خاطره‌انگیز است. الثمامه قرار است به این لیست میادین پر خاطره برای فوتبال ایران تبدیل شود. حتی سکوهای این ورزشگاه هم در آینده نگری عجیبی به 3 رنگ پرچم کشورمان آراسته شده و شاید می‌خواهد بگوید الثمامه برای ایرانی‌ها و رقم زدن خاطرات جذابشان طراحی شده است. کارلوس کی‌روش باید تیمش را برای رویارویی با آمریکا زیر سقف فوق العاده زیبای سنتی فرهنگی آماده کند. شاید اندکی بعد در یک روز آفتابی قطری قسمتی از سکوهای ورزشگاه الثمامه میزبان شعارهای معروف و قدیمی و ایران ایران گفتن هوادارانی باشد که از مهدی طارمی، علیرضا جهانبخش، سردار آزمون و دیگر ستاره‌های ترکیب یوزهای ایرانی حمایت می‌کنند. آینده نزدیک الثمامه را می‌توان اینگونه تصور کرد که در وقت‌های اضافه مسابقه، داور پس از اعلام کردن ادامه جریان رقابتی که به تساوی کشیده شده، با دقت بیش‌تری به گوشی خود و کمک داور بیرون از میدان گوش می‌کند. ستاره‌های تیم ملی در حال اعتراض هستند و داور با نگه داشتن بازی به سمت نمایشگر کنار زمین می‌دود. نفس‌ها درسینه حبس می‌شود و پس از چند ثانیه قاضی میدان به طرف زمین گام برمی‌دارد و با علامت مخصوص اعلام می‌کند صحنه بازبینی شده و بله باز هم مهدی طارمی کار خودش را انجام داده است؛ پنالتی به سود ایران! سکوهایی که ایران ایران سر می‌دادند اکنون پس از یک انفجار چند ثانیه‌ای شروع به خواندن سرود مهدی آقای گل کرده‌اند و گلزن اول تیم ملی پشت توپ می‌ایستد تا حاصل تلاش و ذکاوتش را با گل برتری تیم ملی ایران به تاریخ فوتبال کشورش پیوند بزند. این تصاویر شاید در حال حاضر فقط خیال‌انگیز به نظر برسند؛ اما فوتبال و تاریخش گواهی می‌دهند که حتی اگر این تصاویر عینا اتفاق نیفتند، تصاویر جذاب دیگری منتظر چمن و در و دیوار الثمامه در بازی حساس ایران و آمریکا خواهد بود. یک هشتم نهایی و یک چهارم نهایی مسابقات هم هر کدام یک بار به الثمامه می‌آیند و پس از آن دیگر باید منتظر تدابیر قطری‌ها برای آینده مهم این کلاه زیبا باشیم که جام جهانی را تزئین کرده است.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری