football360 logo

همسفران همسان گروه F؛ لیگ اروپا هم می‌تواند هیجان‌انگیز باشد!

13 آبان 1401 ساعت 19:262 نظر
در اتفاقی بی‌سابقه، 4 تیم گروه ششم لیگ اروپا با امتیازاتی برابر به کار خود خاتمه دادند.

به گزارش فوتبال 360، تفاوت سطح آشکار لیگ اروپا با لیگ قهرمانان اروپا، باعث شده در بسیاری مواقع بازی‌های دومین سطح باشگاهی یوفا مورد کم‌توجهی قرار گیرد.

برگزاری بازی‌های این رقابت در روز بعد از پایان لیگ قهرمانان (پنجشنبه) نیز نتوانسته درد چندانی از UEL دوا کند و گاها این تبعید تیم‌های سوم لیگ قهرمانان به این رقابت‌ها بوده که توانسته تنور لیگ اروپا را، آن هم از آغاز مرحله حذفی، داغ کند؛ با این حال، لیگ اروپا در مرحله گروهی هنوز هم آن‌چنان که باید، در جذب مخاطب موفق عمل نکرده است. در حقیقت، تنها اتفاقاتی نظیر آن‌چه همین پنجشنبه و در گروه F رخ داد، می‌تواند نگاه یک جهان فوتبالی را به این سمت بکشاند.

هفته پایانی لیگ اروپا در حالی آغاز می‌شد که هر 4 تیم حاضر در گروه F شانس صعود داشتند. پیش از به صدا درآمدن سوت آغاز رقابت‌های این گروه، لاتسیو و اشتورم‌ گراتس با 8 امتیاز در دو رده نخست بودند و فاینورد و میتیولن با 5 امتیاز در تعقیب این دو تیم. رویارویی هر کدام از 8 امتیازی‌ها با هر کدام از تیم‌های 5 امتیازی، این رقابت را حساس‌تر هم می‌کرد؛ جایی که یکی از احتمالات، می‌توانست 8 امتیازی شدن هر 4 تیم این گروه باشد!

آندرس دریر دقیقه 15، اولین گل بازی‌های این گروه را به ثمر رساند تا میتیولن را از اشتورم‌ گراتس پیش بیندازد. با تساوی بدون گل فاینورد مقابل لاتسیو تا پایان نیمه اول، لاتسیو با 9 امتیاز صدرنشین گروه می‌ماند و با همسان بودن نتایج رودرروی میتیولن و گراتس (دو برد 1-0 برای هر کدام)، تیم دانمارکی بالاتر از رقیب اتریشی به مرحله بعد می‌رسید. فاینورد نیز با 6 امتیاز قعرنشین گروه می‌شد و حتی از راهیابی به لیگ اروپا نیز بازمی‌ماند.

اتفاق مهم بازی‌های این گروه، دقیقه 64 بازی ورزشگاه دی‌کوئیپ روتردام رخ داد. سانتیاگو خیمنز با ضربه پای چپ خود دروازه ایوان پروودل را فرو ریخت تا فاینورد یک بر صفر پیش افتاده و در یک لحظه، از قعر جدول به رده نخست آن برسد! فاینورد با چنگ و دندان از این گل محافظت کرد و دریر، یک گل دیگر هم برای میتیولن زد تا جذاب‌ترین احتمال، به وقوع بپیوندد؛ هر 4 تیم، 8 امتیازی شدند!

با برابر شدن امتیازات هر 4 تیم، قانون بازی‌های رودررو میان تیم‌ها کنار گذاشته شد و 4 تیم براساس تفاضل گلشان در جدول ترتیب گرفتند. فاینورد و میتیولن با تفاضل گل 4+ در دو رده نخست قرار گرفتند و فاینورد به علت گل زده بیشتر (13-12) صدرنشین شد. لاتسیو با تفاضل 2- به لیگ کنفرانس اروپا رفت و اشتورم گراتس با تفاضل گل 6- حذف شد. اگر بازی دانمارک با تساوی به پایان می‌رسید، لاتسیو و فاینورد هر دو 8 امتیازی می‌شدند و این لاتسیو بود که با نتیجه بهتر خانگی (برد 4-2) در رده دوم صعود می‌کرد!

این برای اولین بار در تاریخ رقابت‌های اروپایی بود که هر 4 تیم یک گروه، با امتیازاتی یکسان به کار خود خاتمه می‌دادند. این اتفاق، نه در لیگ قهرمانان، نه در جام یوفا/ لیگ اروپا و نه در رقابت تازه تاسیس لیگ کنفرانس اروپا نظیر نداشت. 

به همین بهانه و اگرچه هیچ‌وقت شاهد گروه‌هایی با 4 تیم هم‌امتیاز نبوده‌ایم، اما در ادامه گروه‌هایی را مرور می‌کنیم که 3 تیم هم‌امتیاز داشتند و در نهایت، یک یا دو تیم مجبور به خداحافظی با ادامه رقابت‌ها شدند.

لیگ قهرمانان اروپا؛ یووه برخلاف ناپولی خوش‌شانس بود!

 رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا در تاریخ برگزاری‌اش، 2 بار شاهد هم‌امتیاز شدن 3 تیم در مرحله گروهی بوده است. این اتفاق بار اول در گروه B فصل 99-1998 رقم خورد؛ جایی که یوونتوس، گالاتاسرای و روزنبورگ با 8 امتیاز به کار خود خاتمه دادند و بیلبائوی 6 امتیازی قعرنشین شد. با توجه به صعود تنها 2 تیم از میان تیم‌های دوم گروه‌های شش‌گانه، فقط صدرنشین این گروه راهی مرحله بعد می‌شد.

با هم‌امتیاز شدن 3 تیم، امتیازات کسب شده این تیم‌ها در بازی‌های رودررو میان خود محاسبه گردید. یووه از این 4 بازی 6 امتیاز گرفته بود (یک برد، 3 تساوی)، گالا 5 امتیاز و روزنبورگ هم تنها 4 امتیاز تا این، یووه مارچلو لیپی باشد که به یک‌چهارم نهایی می‌رسد. یووه که در میانه همان فصل کارلو آنچلوتی را جانشین لیپی کرده بود، در نیمه نهایی مغلوب منچستریونایتد شد.

هم‌امتیاز شدن 3 تیم، برای دومین بار به شکل باورنکردنی‌تری در فصل 14-2013 و اتفاقا در گروه F آن فصل ر قم خورد. هفته پایانی این گروه در حالی آغاز شد که آرسنال 12 امتیازی به خانه ناپولی 9 امتیازی می‌رفت و دورتموند، دیگر 9 امتیازی این گروه، در ولودروم میهمان مارسی بدون امتیاز می‌شد. دورتموند مطابق انتظارات مارسی را 2 بر یک شکست داد اما در سن‌پائولو این ناپولی بود که با گل‌های هیگواین و کایخون آرسنال را می‌برد.

اکنون هر 3 تیم 12 امتیازی بودند تا کار به محاسبه امتیازات کسب شده در مینی‌لیگ 3 تیمی بکشد. هر 3 تیم، از هم 6 امتیاز گرفته بودند (2 برد، 2 باخت) تا در گام بعدی، تفاضل گل این مسابقات شمرده شود. دورتموند با تفاضل 1+ صدرنشین شد، آرسنال با تفاضل صفر صعود کرد و ناپولی با تفاضل 1- حذف شد. گل کایخون در دقیقه 3+90 وارد دروازه آرسنال شد و این یعنی ناپولی با یک گل دیگر، می‌توانست جای آرسنال را بگیرد!

لیگ اروپا؛ لیورپول، با 10 امتیاز هم صدرنشین شد!

جام یوفا در فصل 07-2006 و در یکی از معدود فصل‌هایی که با مرحله گروهی 5 تیمی برگزار شد، شاهد حضور 3 تیم 4 امتیازی در گروه چهارم (D) بود. پس از پارما و اوساسونا، 3 تیم لانس، اودنسه و هیرنفین با 4 امتیاز به کار خود خاتمه دادند و در این میان، این لانس بود که با تفاضل گل بهتر، در رده سوم راهی مرحله یک‌شانزدهم نهایی شد.

قبل از این فصل، لیگ اروپا تنها در یک فصل شاهد حداقل 3 تیم هم‌امتیاز در یک گروه بود. بازی‌های گروه A فصل 13-2012 در حالی پایان یافت که 3 تیم لیورپول، آنژی ماخاچ‌کالا و یانگ‌بویز 10 امتیازی شده بودند. جدول بازی‌های رودررو میان 3 تیم نشان می‌داد لیورپول از این 4 بازی 7 امتیاز گرفته تا قرمزها صدرنشین شده و آنژی نیز که 6 امتیاز گرفته بود، به عنوان تیم دوم به مرحله حذفی برسد.

(جام یوفا در فصل 05-2004 و 06-2005 نیز شاهد هم‌امتیاز شدن 3 تیم در یک گروه بود که در نهایت، هر 3 تیم صعود کردند و هیچ کدام به این دلیل حذف نشدند)

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری