football360 logo

میادین جام جهانی؛ خلیفه، یک میدان قدیمیِ به روز شده

14 آبان 1401 ساعت 20:1317 نظر
اولین بازی تیم ملی ایران در یک استادیوم قدیمی برگزار می‌شود

به گزارش فوتبال 360، جام جهانی برای قطری‌های قدیمی علاقه‌مند به فوتبال، تبلور ظهور تصاویر و اشکال جدید و مدرن برای این رشته ورزشی بوده  و آن‌ها با نسل جدید عاشق فوتبال در این کشور دچار یک شکاف نسل عمیق بودند. با این وجود برگزارکنندگان جام جهانی برای جبران این شکاف نسل‌ها تدابیر خودشان را دارند و سعی کردند نسل قدیمی فوتبال دوست قطر را هم با تداعی خاطرات پیشین فوتبال این کشور به جام جهانی دعوت کنند. ورزشگاه قدیمی خلیفه در شهر دوحه که میزبان بازی‌های تیم ملی این کشور بوده، اکنون با حفظ ساختار قدیمی و اضافه شدن شمایل و تجهیزات پیشرفته جدید به استادیوم‌های میزبان مسابقات جام جهانی 2022 اضافه شده و اتفاقا در دومین روز مسابقات میزبان جدال حساس تیم ملی ایران مقابل انگلیس خواهد بود.

بیوگرافی ورزشگاه؛ یک قدیمی به روز شده


میزبان مسابقات آسیایی در سال 1976 بنا شده و خاطرات دور و درازی حدود نیم قرن را از فوتبال قطر در خودش جای داده است. برای قطری‌ها خلیفه در حکم استادیوم آزادی برای فوتبالدوستان ایرانی، ومبلی برای انگلیسی‌ها و الیمپیکوی رم برای ایتالیایی‌هاست. خلیفه یک ورزشگاه ملی و قدیمی به شمار می‌رود که اکنون برای اضافه شدن به لیست میزبانان جام جهانی و جا نماندن از بزرگ‌ترین رویداد فوتبالی جهان تصمیم گرفته تن به مدرن شدن و اضافه شدن تجهیزات خنک کننده بدهد. جام جهانی می‌تواند از ظرفیت 40 هزار نفری این استادیوم بهره‌مند شود و روزهای متعددی از خاطرات جام جهانی پیش رو قرار است در ورزشگاه خلیفه رقم بخورد؛ روزهایی که با تمام خاطرات دور و دراز از اولین روز ساختن آن تا پیش از جام جهانی بسیار متفاوت خواهد بود.

خاطرات پیش رو


دومین روز از جام جهانی قطر با یک رویداد مهم برای ایرانی‌ها دنبال خواهد شد. در ادامه بازی‌های تاریخی و بزرگ سرزمین یوزها در جام‌های جهانی و پس از آلمان، پرتغال، آرژانتین و اسپانیا اکنون نوبت انگلیس است تا یکی از قدرت‌های فوتبال آسیا را در مقابل خودش ببیند. احتمالا تا کم‌تر از 3 هفته دیگر در روزی که هنوز تصاویر افتتاحیه جام جهانی ترند شبکه‌های مجازی م، انگلیس و ایران قاب‌هایی را به جام جهانی ببخشند که این رقابت‌ها بتواند از شکوه مراسم افتتاحیه عبور کرده و خیلی زود به متن مسابقات برسند. این تصاویر می‌توانند از دیکته شدن قدرت تیم ملیِ مدعی انگلیس بر پیکره تیم کی‌روش تا یک ماجراجویی بزرگ دیگر توسط تیم ملی ایران و رقم زدن روزهایی مشابه روزهای رویارویی با آرژانتین و پرتغال را در بربگیرد. با این وجود این پایان خاطرات خلیفه از جام جهانی نیست و روزی را می‌بینیم که هانسی فلیک با همان چهره مصمم و ترسناک در کنار نیمکت ورزشگاه، تیمش را برای برتری مقابل سامورایی‌های جاه‌طلب هدایت می‌کند. ژاپنی‌ها قرار است بزرگ‌ترین مسابقات تاریخ خود را در خلیفه برگزار کنند و آن‌ها پس از آلمان باید در همین میدان قدیمی در برابر اسپانیا و انریکه  ایستادگی کنند. کسی چه می‌داند، شاید آبی‌پوشان شرق آسیایی باز هم بتوانند یک روز سخت دیگر را برای قدرت‌های فوتبال اروپا رقم بزنند و چشم‌ بادامی‌ها در همین استادیوم خلیفه جشن پیروزی در مقابل یکی از رقبای بزرگشان را به عنوان شگفتی جام جهانی برگزار کنند. خلیفه میدان تقابل قدرت‌های آسیا و اروپا در قطر خواهد بود و 3 مسابقه بزرگ ایران و ژاپن در مقابل انگلیس و آلمان و اسپانیا و همچنین میدان قدیمی میزبان آن‌ها، قرار است شهادت دهند آیا فوتبال آسیا به اندازه ماجراجویی در بزرگ‌ترین رویدادها رشد کرده و می‌تواند در مقابل اروپا بایستد یا این که در نهایت باز هم این اهالی قاره سبز هستند که برنده میادین در مقابل قاره کهن نام خواهند گرفت. در حقیقت خلیفه را می‌توان برای جام جهانی با نام مستعار «اوراسیا» به معنی رشته‌ کوه‌های مرزی بین اروپا و آسیا خطاب کرد و آن را یک نقطه بزرگ تاریخی در تقابل فوتبال 2 قاره دانست. از نبرد آسیا و اروپا که بگذریم و با پایان مراحل حذفی، یک‌هشتم پایانی مسابقات هم یک بار در خلیفه برگزار می‌شود و این ورزشگاه تا بازی یکی مانده به آخر جام بدون استفاده می‌ماند. در آخرین روزهای جام و پیش از فینال، خلیفه شاهد جدال بازندگان نیمه نهایی برای برگزاری بازی رده‌بندی خواهد بود. جدالی که شاید هیجان دیدارهای قبلی این ورزشگاه را نداشته باشد اما باز هم 2 تیمی را در بردارد که توانسته‌اند آخرین مراحل رقابت‌ها به کارشان ادامه دهند. این تیم‌ها ممکن است هر کدام از نام‌های بزرگ فوتبال دنیا شامل برزیل، آرژانتین، انگلیس، هلند، فرانسه، اسپانیا، آلمان و پرتغال باشند که این به خودی خود باز هم ورزشگاه ملی قطری‌ها را با اتفاقات جدید و جذابی مواجه خواهد کرد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری