football360 logo

ولورهمپتون سرمربی جدیدش را شناخت؛ بازگشت مغضوب سابق

14 آبان 1401 ساعت 21:152 نظر
سرمربی سابق تیم ملی اسپانیا و رئال مادرید سر از فوتبال انگلیس درآورد.

به گزارش فوتبال 360، پنجه‌های گرگ‌های فوتبال باشگاهی انگلیس به اندازه سال‌های قبل تیز نبود و زوزه‌هایشان هم برای رقبا ترسی را در بر نداشت. ولورهمپتون برای بازگشت به روزهای خوب ایستادن در مقابل بزرگان لیگ برتر انگلیس احتیاج به تغییر داشت و برای رقم زدن این تغییر به دنبال مرد اخراجی فوتبال اسپانیا رفته است. لوپتگی با باشگاه انگلیسی برای نشستن روی نیمکت این تیم به توافق رسیده و از بازی بعدی ولورهمپتون روی نیمکت این تیم خواهد نشست. لوپتگی جانشنین برونو لاژ پرتغالی شد و به این ترتیب دوران حکومت پرتغالی‌ها در پرتغالی‌ترین تیم لیگ انگلیس به اتمام رسید.

برونو لاژ؛ جانشین ناکام یک قهرمان هم‌وطن

در ورزشگاه مولینکس هنوز هواداران نارنجی‌پوش ولورهمپتون از نونو اسپریتو سانتو حرف می‌زنند و برای مداوای دردهای کنونی از خاطرات سال‌های قبل با هدایت مرد موفق پرتغالی نیمکت تیمشان نیرو می‌گیرند. با رفتن نونو سانتو و تیمی که او با تکیه بر بازیکنان پرتغالی ساخته بود فقط یک ایده برای نیمکت گرگ‌های لیگ انگلیس وجود داشت؛ یک سرمربی پرتغالی دیگر! به این ترتیب برونو لاژ به دوران 1460 روزه نونو سانتو روی نیمکت ولورهمپتون پایان داد اما دوران این جانشین هموطن سرمربی سابق ولورهمپتون حدود هزار بازی از نونو سانتو کم‌تر به طول انجامید. سیاست لاژ برای خریدهای تیمش مطابق با تئوری خرید پرتغالی‌ها و مهاجرت دسته جمعی‌شان به لیگ انگلیس قرار داده شده بود اما هموطن‌‌گرایی لاژ به اندازه دوران نونو سانتو به کار گرگ‌ها نیامد و در نهایت منجر به اخراج این مرد 46 ساله شد. لاژ در 51 بازی هدایت ولورهمپتون با میانگین امتیاز نسبتا ضعیف 1.29 به کارش پایان داد. او 19 پیروزی، 9 تساوی و 23 شکست را روی نیمکت ولورهمپتون تجربه کرد. دوره او با شکست مقابل لسترسیتی و تاتنهام شروع شد و با شکست مقابل منچسترسیتی و وستهما یونایتد به اتمام رسید. در مجموع نمره قبولی دادن به سرمربی تیمی که زمانی با کم‌تر از بازیکنان فعلی در مقابل قدرت‌های لیگ انگلیس یک حریف سرسخت به شمار می‌رفت، کار دشواری است و اخراج لاژ دیر یا زود قابل تصور بود. با پایان کار برونو لاژ در ولورهمپتون روح پرتغالی این تیم دستخوش یک تغییر بزرگ می‌شود و پس از سال‌ها یک سرمربی غیر پرتغالی می‌خواهد هدایت گرگ‌های خسته و از رمق افتاده لیگ برتر را به عهده بگیرد.

 لوپتگی؛ به دنبال ترمیم زخم‌ها

مردی که در تیم‌های رده‌های سنی اسپانیا برای خودش نامی دست و پا کرده بود با یک دوره موفق روی نیمکت پورتو تبدیل به یکی از برندهای سرمربیگری در فوتبال اسپانیا شد. لوپتگی اگر چه با پورتو به هیچ جامی دست پیدا نکرد اما کارشناسان فوتبال به اتفاق، عملکرد او را در این تیم پرتغالی قابل دفاع قلمداد می‌کنند؛ عملکردی که سران تیم ملی مدعی اسپانیا را به استخدام او واداشت. با این حال سرنوشت روی خشن و نامطلوبش را در مسیر پیشرفت سریع لوپتگی قرار داد و دوران این سرمربی با حواشی امضای قرارداد با رئال خیلی زود در نیمکت ماتادورها به اتمام رسید. احتمالا مرد اسپانیایی با اخراج از تیم ملی این ذهنیت را داشت که هنوز چیز زیادی را از دست نداده و می‌تواند خودش را در جمع کهکشانی‌ها به مسئولان فوتبالی اسپانیا به اثبات برساند. اینگونه نشد و لوپتگی پس از 14 مسابقه و 6 بازی کم‌تر از دورانش در تیم ملی از رئال هم اخراج شد. سویا به عنوان سلطان بلامنازع لیگ اروپا به سراغ سرمربی مغموم اسپانیایی رفت و در نهایت با یک جام قهرمانی لیگ اروپا دوران پر تلاطم لوپتگی کمی آرام گرفت. با این حال به نظر می‌رسد مرد 56 ساله اسپانیایی ضمن کسب این همه تجربه‌های تلخ و شیرین همچنان قصد آرام شدن ندارد و اکنون از سویا به لیگ برتر انگلیس و تیم بحران زده ولورهمپتون پیوسته است.  گرگ‌های نه چندان ترسناک این روزهای فوتبال انگلیس در رده نوزدهم جدول برای بقا تلاش می‌کنند و در بسیاری از مسابقاتشان تلاش چندانی هم از آن‌ها نمی‌بینیم. این تیم مستعد فرستادن لوپتگی به دسته پایین‌تر و خوردن مهر سکوت و فراموشی به دوران پر نوسان سرمربی اسپانیایی است اما سرمربی سابق رئال مادرید و تیم ملی اسپانیا این قمار را برای بازگرداندن اعتبارش پذیرفته و به لیگ دشوار انگلیس آمده تا پس از امری، دومین سرمربی لالیگایی باشد که در این فصل به لیگ انگلیس مهاجرت می‌کند. لوپتگی کار بسیار دشواری را برای بازسازی ولورهمپتون خواهد داشت؛ پروژه‌ای که در صورت موفقیت او را به بهترین روزهایش می‌رساند و در صورت شکست به قعر دره‌های فراموشی تبعید خواهد کرد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری