football360 logo

روز بزرگ فوتبال اروپا؛ بجنگ تا بجنگیم!

15 آبان 1401 ساعت 09:145 نظر
آخرین یکشنبه بزرگ فوتبال باشگاهی بیش از جام‌جهانی پیش‌روی فوتبال‌دوستان است.

به گزارش فوتبال ۳۶۰، برگزاری مسابقات اروپایی در هفتۀ گذشته باعث شد بازی‌های داخلی بیش‌تر تیم‌های بزرگ، یکشنبۀ این هفته برگزار شود. برنامۀ لیگ‌های اروپایی در مسابقات این هفته به گونه‌ای است که بعد ازظهر یکشنبه، چندین مسابقۀ مهم در کشورهای مختلف به انجام می‌رسد و همزمانی این رقابت‌ها می‌تواند عصر مفرحی برای فوتبال‌دوستان رقم بزند. امشب ۴ تیم از ۶ تیم بزرگ انگلیس، در ۲ مسابقۀ رودررو به مصاف هم می‌روند و ساعتی بعد از برگزاری شهرآورد لندن بین چلسی و آرسنال، تاتنهام میزبان لیورپول خواهد بود. اتفاق مشابهی در فوتبال ایتالیا رخ خواهد داد و علاوه بر دربی دلاکاپیتاله بین رم و لاتسیو، در تورین، بزرگ‌ترین هماوردی فوتبال ایتالیا بین اینتر و یوونتوس برگزار خواهدشد. تقریباً همزمان با دربی ایتالیا، رئال بتیس در دربی مشهور آندلس میزبان سویا خواهد بود و چند ساعت قبل از آن تیم‌های اول و دوم لیگ هلند به مصاف هم خواهند رفت. این بزرگترین ضیافت فوتبالی، پیش از آغاز جام جهانی قطر است.

شهرآورد لندن؛ کلیشه برعکس

مسابقۀ حساس چلسی و آرسنال از ساعت ۱۵:۳۰ امروز در شرایطی آغاز خواهدشد که اوضاع ۲ تیم در جدول با سال‌های گذشته کاملاً متفاوت است. آرسنال نونوار شدۀ میکل آرتتا با کسب ۳۱ امتیاز از ۳۶ امتیاز ممکن صدرنشین لیگ برتر است و چلسی که تنها در نیمی از مسابقات فصل به پیروزی رسیده با ۲۱ امتیاز در ردۀ ششم قرار دارد. پیروزی در این مسابقه برای آرسنال یک فرصت بزرگ و برای چلسی یک اجبار است. از آخرین پیروزی چلسی در لیگ ۳ هفته می‌گذرد و از آخرین شکست آرسنال ۲ ماه. شیرها در صورت کسب پیروزی هم‌امتیاز با نیوکاسل در ردۀ چهارم قرار می‌گیرند و در صورت شکست، اختلاف آن‌ها با آرسنال صدرنشین به ۱۳ امتیاز خواهد رسید. گراهام پاتر بعد از صعود قدرتمندانه از دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا، به دنبال تثبیت جای پای خود در لیگ برتر است. اولین قدم او پاک کردن خاطرۀ شکست تلخ ۴ گله مقابل برایتون است، اما آرتتا و تیم جوانش برای زنده کردن خاطرۀ شکست ۴ گلۀ فصل پیش در ذهن هواداران چلسی به استمفورد بریج می‌آیند. در شهرآورد لندن هرچه بخواهید پیدا می‌شود؛ حساسیت و هیجان، تنش و کشمکش، حاشیه و رقابت، چرخش و بازگشت. سرخابی‌ها برای جنگ به میدان می‌روند.

تاتنهام - لیورپول؛ طلسم 10 مسابقه‌ای

وقتی اکتبر ۲۰۱۷ شاگردان کلوپ برای برگزاری بازی هفتۀ هفتم لیگ برتر مقابل تاتنهام به ومبلی قدم گذاشتند، از آخرین پیروزی اسپرز مقابل لیورپول ۱۰ مسابقه می‌گذشت‌. آن مسابقه با درخشش هری کین و برتری چهارگلۀ تیم پوچتینو به پایان رسید اما بعد از آن روز، باز هم در ۱۰ مسابقۀ رودرروی بعدی تاتنهامی‌ها رنگ پیروزی را ندیدند. از آخرین برد تاتنهام مقابل لیورپول ۵ سال و از آخرین پیروزی این تیم در برابر سرخ‌ها ۱۰ سال می‌گذرد اما به نظر می‌رسد این بار فرصت مناسبی برای طلسم‌شکنی در اختیار خروس‌ها قرار گرفته. لیورپول درگیر سندرم سال هفتم کلوپ شده و نتایج ناگوار همچنان ادامه دارد. قرار گرفتن لیورپول در میانۀ جدول یادآور خاطرات مشابهی است که سرمربی آلمانی در سال هفتم هدایت ماینتس (که به سقوط این تیم به سطح دوم‌ انجامید) و دورتموند (که با کسب ردۀ هفتم جدول به پایان رسید) تجربه کرد. لیورپول بلافاصله بعد از پیروزی میلی‌متری مقابل منچسترسیتی و وستهم، در مقابل لیدز یونایتد و ناتینگام فارست تن به شکست داد. قرمزها از ۷ مسابقۀ قبلی در لیگ تنها ۲ پیروزی به دست آورده‌اند. از سوی دیگر تاتنهام که تحت نظر کونته فصل نسبتاً موفقی را پشت سر می‌گذارد در ۲ مسابقۀ متوالی مقابل یونایتد و نیوکاسل شکست خورد و هفتۀ گذشته در مقابل بورنموث تا یک‌قدمی شکست هم رفت اما بازگشت رویایی تیم پرانگیزۀ او، پیروزی ۳ بر ۲ و ردۀ سوم جدول را به ارمغان آورد. سناریوی مشابهی وسط هفته در مقابل مارسی رقم خورد و یک بازگشت رویایی دیگر، تاتنهام را به صعود و صدرنشینی گروه چهارم لیگ قهرمانان رساند. سفیدوسیاه‌ها برای طلسم‌شکنی به میدان می‌آیند، لیورپول برای زنده شدن و فرار از اضمحلال.

یووه و اینتر در جستجوی روزهای خوب

دو تیمی که فصل گذشته را پایین‌تر از میلان، در ردۀ دوم و سوم لیگ به پایان رساندند، شروع مناسبی در فصل جاری نداشتند و بازی‌های پرحسرت از دست رفته، باعث شده از این به بعد هر امتیاز برای ۲ تیم ارزش حیاتی داشته‌باشد. اینتر در ۴ مسابقۀ اخیر و یوونتوس در ۳ مسابقۀ اخیر به پیروزی رسیده و نوار پیروزی‌های حداقل یکی از 2 تیم، یکشنبه شب در استادیوم یوونتوس به پایان خواهد رسید. بیانکونری در لابلای این ۳ پیروزی که وضعیت آن‌ها در جدول لیگ را سروسامان داد، ۳ شکست دیگر در لیگ قهرمانان اروپا را تجربه کرد و کسب بدترین نتیجۀ اروپایی تاریخ این تیم، یوونتوس را با یک برد از ۶ مسابقه به لیگ اروپا فرستاد. بازگرداندن روحیۀ از دست‌ رفتۀ این تیم بیمار، اولین هدف آلگری در ادامۀ فصل خواهد بود. بحران مصدومیت، دیگر مشکلی‌ است که گریبانگیر او شده. ثبت یک شکست دیگر تیغ تیز انتقادات را به یک‌قدمی گلوی آلگری خواهد رساند، آن هم در حالی که اینتر در همۀ مسابقات بزرگ فصل (مقابل رم، لاتزیو و میلان) بازنده بوده. پیروزی در این مسابقۀ حساس، یوونتوس را به رده‌های بالا نزدیک می‌کند اما شکست، اختلاف تیم آلگری با ناپولی را به ۱۳ امتیاز خواهد رساند. نرآتزوری با کسب ۴ امتیاز مقابل بارسلونا صعود دلچسبی از گروه مرگ لیگ قهرمانان اروپا را رقم زد اما قرار گرفتن اینتر در کورس قهرمانی لیگ داخلی هفته‌های بیش‌تری طول خواهد کشید. این، تقابل دومین خط حملۀ قدرتمند کالچو با برترین خط دفاعی سری آست؛ این مسابقه مهم‌ترین بازی فوتبال ایتالیاست؛ حتی اگر ۲ طرف آن در ردۀ ششم و هفتم جدول باشند.

مورینیو و ساری در شهرآورد خشن‌ رم

دربی دلاکاپیتاله میان رم و لاتسیو از ساعت ۲۰:۳۰ امشب در ورزشگاه الیمپیکو پایتخت ایتالیا در شرایطی برگزار خواهد شد که سرمربیان ۲ تیم از مدت‌ها پیش جنگ لفظی و روانی را آغاز کرده‌اند. رم با ۲۵ امتیاز در ردۀ چهارم قرار دارد؛ در حالی که فقط ناپولی صدرنشین در این فصل بیش‌تر از رم (۸) پیروزی به دست آورده. با این حال تیم مورینیو در بین ۹ تیم بالای جدول بدترین خط حمله را به خود اختصاص داده و در غیاب دیبالای مصدوم، تامی آبراهام آمار جالبی ثبت نکرده. لاتسیو اما با دریافت تنها ۸ گل دومین خط دفاعی برتر لیگ ایتالیا را در اختیار دارد؛ هرچند شاگردان ساری، وسط هفتهٔ گذشته با شکست مقابل فاینورد، شانس صعود به دور حذفی لیگ اروپا را از دست دادند. پیروزی در این مسابقه نقش مهمی در حضور هریک از این تیم‌ها در جایگاه کسب سهمیه لیگ قهرمانان، قبل از جام جهانی دارد.

از هلند تا اسپانیا

وقتی ساعت ۱۹:۱۵ امروز دنی ماکلیه سوت آغاز بازی آژاکس در مقابل آیندهوون را به صدا در می‌آورد، فقط یک امتیاز در صدر جدول این ۲ تیم را از هم جدا می‌کند. آژاکس با یک بازی کم‌تر و ۲۸ امتیاز صدرنشین است و آیندهوون بعد از ۳ پیروزی متوالی با ۲۷ امتیاز به ورزشگاه یوهان کرویف پا می‌گذارد. آلفرد شرودر با پیروزی و تثبیت صدرنشینی می‌تواند خاطرهٔ تلخ حذف از دور گروهی لیگ قهرمانان را به فراموشی بسپارد. امشب همچنین دربی آندلس موسوم به «ال‌گران دربی» در ورزشگاه خانگی بتیس برگزار می‌شود. سویا با کسب تنها ۲ برد و ۱۰ امتیاز در ردهٔ نوزدهم جدول قرار دارد اما بتیس پایین‌تر از ۲ غول بزرگ اسپانیا و هم‌امتیاز با اتلتیکو در ردهٔ چهارم قرار دارد. در دیگر مسابقات مهم امروز پاری‌سن‌ ژرمن به خانۀ لوریان که تا همین ۲ هفته پیش در کورس صدرنشینی لیگ فرانسه بود، می‌رود، منچستریونایتد میهمان استون‌ویلای اونای امری است و یونیون برلین در خانۀ لورکوزن قعرنشین به دنبال بازگشت به صدر جدول لیگ آلمان خواهد بود.

*سجاد اجاقی
نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری