football360 logo

قرعه‌کشی لیگ قهرمانان اروپا؛ فینالیست‌ها خیلی زود به هم رسیدند!

16 آبان 1401 ساعت 14:51132 نظر
قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا انجام شد.

به گزارش فوتبال 360، قرعه‌کشی مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان اروپا، ظهر دوشنبه برگزار شد و در مهم‌ترین مسابقه، لیورپول و رئال مادرید فینال سال گذشته را خیلی زود و در همین مرحله تکرار خواهند کرد. 

16 تیم راه‌یافته به این مرحله، با توجه به جایگاه‌شان در گروه‌ها به این ترتیب در دو سید قرار گرفتند:

سید یک (صدرنشینان گروه‌ها): ناپولی، پورتو، بایرن مونیخ، تاتنهام، چلسی، رئال مادرید، منچسترسیتی، بنفیکا

سید دو (تیم‌های دوم گروه‌ها): لیورپول، بروخه، اینتر، آینتراخت فرانکفورت، میلان، لایپزیش، دورتموند، پاری‌سن‌ژرمن

تیم‌هایی که در یک گروه قرار داشتند، به هم برخورد نخواهند کرد؛ این قانون برای تیم‌های یک کشور نیز صدق می‌کند. به این ترتیب (برای مثال) لیورپول که در سید دوم قرار گرفته، با توجه به حضور 3 تیم انگلیسی و ناپولی (هم‌گروه) در سید یک، تنها به یکی از 4 تیم پورتو، بایرن مونیخ، رئال مادرید و بنفیکا برخورد خواهد کرد.

یکی از اتفاقات مهم مرحله گروهی، صعود پاری‌سن‌ژرمن به عنوان تیم دوم گروه H، پشت سر بنفیکا، بود. اتفاقی که پی‌اس‌جی را به ترسناک‌ترین قرعه برای تیم‌های سید یک تبدیل می‌کند. کریستوف گالتیه سرمربی پاریس قبل از آغاز مراسم قرعه‌کشی در این خصوص گفت:

«می‌دانیم برای بالا بردن جام باید از سد بهترین تیم‌ها عبور کنیم و در این قرعه‌کشی، اولین تیم را خواهیم شناخت. خونسرد و آرام هستیم».

مراسم قرعه‌کشی از ساعت 14:30 در مقر اتحادیه فوتبال اروپا در نیون (سوئیس) و با اجرای پدرو پینتو، مدیر ارتباطات یوفا، آغاز شد. پس از پخش تصاویری از 16 تیم راه‌یافته به این مرحله، جورجیو مارکتی معاون دبیرکل و مسئول برگزاری مسابقات یوفا بر روی صحنه آمد تا نحوه اجرای قرعه‌کشی را شرح دهد.

پس از این توضیحات، حمیت آلتینتوپ ملی‌پوش سابق ترکیه و سفیر بازی فینال (در ورزشگاه آتاتورک استانبول) برای اجرای قرعه‌کشی به روی صحنه آمد. آلتینتوپ پیش‌تر به عنوان سفیر فینال‌های 2020 و 2021 نیز انتخاب شده بود اما هر دو فینال، در نهایت به ورزشگاه‌های دیگری منتقل شدند. توبیاس هدتشتاک، مسئول رقابت‌های باشگاهی و تقویم یوفا نیز برای توضیحات بیشتر در کنار آلتینتوپ حضور یافت.

در ابتدا نام تیم‌های دوم از گوی‌ها خارج می‌شد و سپس با خارج شدن نام صدرنشینان، بازی‌ها شکل می‌گرفت. لایپزیش اولین نامی بود که توسط آلتینتوپ به نمایش درآمد و منچسترسیتی رقیب این تیم شد. 


با پایان مراسم، بازی‌های مرحله یک‌هشتم نهایی به شرح زیر قرعه‌کشی شد.

لایپزیش - منچسترسیتی

بروخه - بنفیکا

لیورپول - رئال مادرید 

میلان - تاتنهام 

آینتراخت فرانکفورت - ناپولی

دورتموند - چلسی

اینتر - پورتو

پاری‌سن‌ژرمن - بایرن مونیخ

(تیم‌هایی که نامشان در ابتدا آمده، میزبان بازی رفت خواهند بود)


مهم‌ترین اتفاقی که در این قرعه‌کشی رخ داد، رویارویی رئال مادرید و لیورپول، فینالیست‌های دوره قبلی، در این مرحله بود. رئال و لیورپول که پیش‌تر فینال‌های 1981 و 2018 را نیز مقابل هم برگزار کرده بودند، در فینال 2022 و در ورزشگاه استاددوفرانس پاریس مقابل هم قرار گرفتند و در پایان، این رئال مادرید بود که با گل وینیسیوس جونیور جام را بالای سر برد. این دو تیم آخرین بار، در فصل 09-2008 در مرحله یک‌هشتم به هم رسیده بودند که در آن سال، لیورپول با آسانی و با برد 5 بر صفر در دو بازی به مرحله بعد رسید. 

رویارویی پاری‌سن‌ژرمن و بایرن مونیخ در این مرحله نیز از نکات مهم دیگر این قرعه‌کشی بود. فینالیست‌های 2020 (برد یک بر صفر بایرن) پیش‌تر تنها یک بار دیگر در مراحل حذفی به هم برخورد کرده بودند؛ یک‌چهارم نهایی فصل 21-2020 که در آن پاریس با تساوی 3-3 با قانون گل زده در خانه حریف (2-3، 0-1) به نیمه‌نهایی رسید. پاریس با این نتیجه، به آخرین تیم تاریخ لیگ قهرمانان تبدیل شد که با استفاده از قانون منسوخ شده گل زده در خانه حریف به مرحله بعد راه می‌یابد.

این قرعه‌کشی، پورتو و مهدی طارمی را نیز در مقابل اینتر قرار داد تا تیم پرتغالی یکی از صدرنشینان بدشانس این فصل لقب گیرد. «دربی ژوزه مورینیو» پیش از این یک‌بار دیگر در مرحله یک‌هشتم نهایی تکرار شده بود؛ فصل 05-2004 که اینتر با برتری 4 بر 2 راهی مرحله بعد شد. طارمی فصل گذشته و در مرحله گروهی برابر میلان بازی کرده بود که به همراه تیمش در 2 بازی، 4 امتیاز از روسونری گرفت (1-0، 1-1).

بازی‌های یک‌هشتم نهایی در این تاریخ‌ها برگزار می‌شوند:

دور رفت: 25 و 26 بهمن، 2 و 3 اسفند 1401

دور برگشت: 16، 17، 23 و 24 اسفند 1401

پس از اتمام بازی‌های یک‌هشتم نهایی، روز جمعه 26 اسفند آخرین قرعه‌کشی این فصل برگزار خواهد شد و طی آن، مسیر تیم‌ها از یک‌چهارم نهایی تا فینال مشخص می‌شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری