football360 logo

میادین جام جهانی؛ «احمد بن علی» مجموعه‌ای از نمادها

18 آبان 1401 ساعت 15:0726 نظر
شهر الریان میزبان دومین بازی تیم ملی ایران در مرحله گروهی جام جهانی است.

به گزارش فوتبال 360، کم‌تر اتفاق می‌افتد هر 3 بازی یک تیم در مرحله گروهی جام جهانی در یک ورزشگاه برگزار شود؛ اما این موهبت ویژه قطر برای میزبانی از ولز است. بیل و هم‌تیمی‌هایش باید در یک سازه بزرگ و متشکل از مجموعه جالبی از نمادها، تمام مسابقات مرحله گروهی خود را پشت سر بگذارند. ورزشگاه «احمد بن علی» در شهر الریان قطر در زیبایی و الهام گرفتن از پدیده‌های فرامتنی نه تنها دست کمی از دیگر میزبانان جام جهانی ندارد بلکه در این زمینه جزو پیشتازان است. این سازه بیش از هر گروه دیگری در اختیار گروه دوم بازی‌ها قرار گرفته و شاید بخشی از سرنوشت تیم‌های حاضر در این گروه در «احمد بن علی» رقم بخورد.

بیوگرافی ورزشگاه


باشگاه الریان قطر این خانه مجلل را در سال 2020 برای جام جهانی بازگشایی کرد و پیش از این هم جام ملت‌های آسیا در آن برگزار شده است. استادیوم 40 هزار نفری «احمد بن علی» نه تنها به ورزشگاه‌های مجلل قاره سبز بلکه به هتل‌ها و ساختمان‌های تجاری اروپا هم طعنه می‌زند. رختکن این استادیوم به تنهایی از چند لیگ اروپایی سبقت گرفته و لابی و امکانات جانبی آن تداعی یک هتل 6 ستاره را می‌کند. اگر از بیرون قطر با چشم بسته به «احمد بن علی» برویم، شاید با تماشای عظمت این ورزشگاه و فوق‌پیشرفته بودن امکاناتش و زیبایی کم‌نظیر تمامی قسمت‌های آن از بیرون استادیوم تا جزئی‌ترین قسمت‌های داخلی، احتمالا در مورد حدس زدن نام کشوری که در آن هستیم، به مشکل بربخوریم. شخصیتی که «احمد بن علی» از خودش به نظاره‌ کنندگانش ارائه می‌کند، بسیار فراتر از شهر الریان است و شاید با ورود به این ورزشگاه حس کنیم از قلب خاورمیانه ناگهان به لندن، پاریس یا مونیخ پرتاب شده‌ایم. «احمد بن علی» یک نمایش جذاب از سوی میزبان جام جهانی برای سطحی از پیشرفت است که در قطر اتفاق افتاده و پیشرفت‌های مراکز توسعه دنیا را با لبخند طعنه‌ آمیزی همراه می‌کند؛ نمایشی متشکل از نمادهای زیبا در نمای بیرونی استادیوم که خانواده، صحرا، حیوانات و تجارت را تداعی می‌کنند. ممکن است توریست‌های جام جهانی تماشای ورزشگاه «احمد بن علی» را به دقایقی از برخی مسابقات ترجیح دهند.

خاطرات پیش رو


شهر الریان و به طور خاص باشگاه فوتبال معروف این شهر که برای آوردن ستاره‌هایی مثل خامس رودریگس و یاسین براهیمی به ورزشگاه «احمد بن علی» میلیون‌ها دلار پول خرج می‌کرد، اکنون با سرمایه‌گذاری فوتبال کشورش برای تماشای فوتبال ده‌ها ستاره مانند آن‌ها، درون ورزشگاه پیشرفته‌اش منتظر شروع جام جهانی فوتبال است. «احمد بن علی» به طور خاص در خدمت ولز و گرت بیل قرار گرفته و در اتفاقی جالب هر 3 مسابقه این تیم قرار است در ورزشگاه خانگی تیم الریان برگزار شود. تا چند روز دیگر شاید در این ورزشگاه مجلل شاهد تلاش بیل برای هدایت هم‌تیمی‌هایش به سمت بازگشت به مسابقه‌ای باشیم که از آمریکا عقب هستند. شاید هم این آمریکایی‌ها باشند تا در مقابل سلطان گلف فوتبال در تلاش برای بازگرداندن نتیجه گام بردارند. «احمد بن علی» تلاش آخرین سال‌های نسل طلایی فوتبال بلژیک برای رسیدن به یک عنوان بین المللی را هم از نزدیک دنبال می‌کند؛ زمانی که شیاطین سرخ فوتبال اروپا با کانادا برای کسب 3 امتیاز بازی خواهد کرد. فوتبالیست‌های ایرانی غالبا با الریان آشنا هستند اما این بار باید به ورزشگاه خانگی این تیم بیایند و تیمی به جز تیم باشگاهی شهر را در مقابل خود ببینند. می‌شود تصور کرد روزی را که شاگردان کارلوس کیروش در خط دفاعی به معضلی به نام گرت بیل برخورد کرده‌اند و البته حریف تیم ملی ایران مشکلی به اندازه مهاجمان خطرناک فوتبال ایران دارد. «احمد بن علی» شاید در روز بازی ایران مقابل ولز شاهد ویترینی از ضد حملات 2 تیمی باشد که حساب ویژه‌ای روی این شیوه گلزنی می‌کنند. ژاپن هم برای بردن آسان‌ترین مسابقه‌اش به «احمد بن علی» می‌آید تا به هر شکل ممکن کاستاریکا را شکست دهد. با این همه شاید گل سرسبد بازی‌های مرحله گروهی که در ورزشگاه «احمد بن علی» برگزار می‌شود، جدال کرواسی و بلژیک نام بگیرد. در آخرین روزهای مرحله گروهی جام جهانی فینالیست مدعی دوره قبل در تلاش برای از پیش برداشتن قرمزهای مدعی قاره سبز هستند. احتمالا کار کرواسی در مقابل تیم پرمهره بلژیک در نیمه دوم بازی گره خورده و در حالی که بلژیک برای زدن گل دومش تلاش می‌کند، لوکا مودریچ با همان مجموعه کم‌نظیر قابلیت‌هایش توپ را از هافبک‌های حریف با تکل گرفته، با دریبل مدافعان را جا می‌گذارد و با یک پاس دقیق مهاجمان جلو کشیده تیمش را صاحب توپ کرده و در نهایت تیمش را به گل تساوی می‌رساند تا ورزشگاه «احمد بن علی» یکی از خاطره‌انگیزترین روزهایش را سپری کند. پس از پایان مرحله گروهی تماشاگران جام جهانی برای تماشای دوباره امکانات و زیبایی‌های بدیع ورزشگاه فوق پیشرفته «احمد بن علی» فقط می‌توانند یک بار دیگر در مرحله یک‌هشتم پایانی به این استادیوم بیایند و نمایش تکنولوژی قطری‌ها در «احمد بن علی» خیلی زود قرار است به اتمام برسد.

*حسین سعیدی نیکو

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری