football360 logo

میادین جام جهانی؛ «الجنوب» به یاد دریا نوردان قدیمی

23 آبان 1401 ساعت 00:243 نظر
زیباییِ محض، تعریف دقیق و به جایی از ورزشگاه آینده باشگاه الوکره است.

به گزارش فوتبال 360، شاید روزی که فوتبال در انگلیس متولد شد، اولین فوتبالیست‌های دنیا هرگز فکر نمی‌کردند بازی ساده و گروهی آن‌ها به این مرز از پیشرفت و زیبایی دست پیدا کند. کاش فوتبالیست‌های نخستین بودند و می‌دیدند در سرزمینی دور و غریب از انگلیس در آب و هوایی غریب‌تر با مردمانی متفاوت و با بسیاری از جزئیات ناهماهنگ با انگلیس در شهر الوکره قطر و پیرامون استادیوم الجنوب، فوتبال به جایی رسیده است که تماشاگر را بر سر دوراهی دیدن بازی یا تماشای ورزشگاه باقی می‌گذارد.توصیف یک به یک میادین میزبان جام جهانی فوتبال با الهام‌گیری‌های مختلف از پدیده‌های سنتی و مدرن و تجهیزات پیشرفته و طراحی‌های بدیع در یک مقوله مشترک میان همه آن‌ها، مخاطبان را به جمع‌بندی می‌رساند؛ این که آن‌ها چقدر زیبا هستند! انتخاب زیباترین ورزشگاه میزبان جام جهانی پیش رو کار دشواری خواهد بود اما طراح ورزشگاه الجنوب سعی کرده با الهام گرفتن از قایق‌های سنتی دریا نوردان کشورش این انتخاب را تا حد ممکن آسان‌تر کند. الجنوب همان ورزشگاهی است که می‌توان دستکم یک بار اعتراف کرد که زیباترین استادیوم میزبان مسابقات خواهد بود.

بیوگرافی ورزشگاه؛ یک قایق بادبانی سنتی


اگر فینال لیگ قهرمانان آسیا میان پرسپولیس و اولسان هیوندای ژاپن را به خاطر بیاورید باید نام الجنوب یا الوکره در ذهنتان باقی مانده باشد. میزبان فینال لیگ قهرمانان  آسیا اکنون به جام جهانی هم صعود کرده و قرار است با ظرفیت 40 هزار نفری پذیرای تعداد کمی از مسابقات جام جهانی 2022 باشد. الجنوب را طراح عربش با الهام از قایق‌های سنتی کشورش به زیباترین شکل ممکن ارائه کرده و سازندگان آن برای موازنه زیبایی داخل ورزشگاه با نمای بیرونی چیزی کم نگذاشته‌اند. وقتی وارد لابی یا بخش‌های داخلی الجنوب می‌شوید، شاید تصور کنید در یک تالار مجلل هستید و مراسم مهمی انتظار شما را می‌کشد. چندی بعد متوجه خواهید شد این تالار زیبا در آستانه یک زمین چمن پیشرفته قرار دارد و مراسم مهم هم مسابقات جام جهانی هستند. الجنوب هم مانند تمام ورزشگاه‌های دیگر میزبان رقابت‌ها خیال تماشاگران و بازیکنان را راحت کرده و گفته می‌شود می‌تواند دمای هوا را در نقاط مختلف ورزشگاه از میدان مسابقه تا سکوهای طرفداران، بین 18 تا 20 درجه سانتیگراد کاهش دهد. الجنوب پس از جام جهانی در اختیار باشگاه الوکره قرار می‌گیرد تا میزبان بازی‌های تیم شهرش باشد. نکته خاص دیگر در مورد این ورزشگاه این است که دسترسی و امکان رسیدن به آن با انواع وسایل نقلیه عمومی زبانزد است و مسیر مترو، دوچرخه و اتوبوس به سمت آن دایر است. الجنوب می‌تواند نماد زیبایی جام جهانی باشد و تماشای آن به منزله بازدید از یک شاهکار معماری تلقی می‌شود. تماشاگران صرف نظر از مسابقاتی که قرار است در الجنوب برگزار شود، می‌توانند فقط به قصد تماشای امتزاج جذاب سنت، مدرنیته، فوتبال و مهندسی حضور در آن را تجربه کنند.

خاطرات پیش رو؛ کوتاه و زود گذر


سهم الجنوب از بازی‌های پر شمار جام جهانی فوتبال فقط 7 مسابقه است؛ 6 مسابقه مرحله گروهی و یک دیدار از دور یک‌هشتم پایانی. گویا برگزارکنندگان جام جهانی هم چندان درصدد گرایش فوتبالی بخشیدن به استادیوم شهر الوکره نبوده‌اند و می‌خواستند زیبایی مهندسی بر زیبایی فوتبال در این ورزشگاه غلبه کند چرا که قرار نیست از تقابل‌های چندان حساسی میان بزرگان فوتبال در آن لذت ببریم اما باز هم امباپه را خواهیم دید که در مقابل استرالیا برای رسیدن به عنوان آقای گلی تلاش می‌کند. غنا و اوروگوئه هم رقابت مهم و سرنوشت‌ساز خود را در الجنوب برگزار می‌کنند و شاید تا چند روز آینده شاهد تلاش داروین نونیز برای گلزنی در این ورزشگاه و فخر فروشی او به غایب بزرگ جام، ارلینگ هالند باشیم. از 6 بازی مرحله گروهی که قرار است در الجنوب برگزار شود، 4 بازی با تیم‌های آفریقایی همراه است و این استادیوم در خدمت مردمان قاره سیاه قرار گرفته. آخرین بازی در الجنوب مربوط به دور یک‌هشتم نهایی خواهد بود و پس از آن توریست‌های جام جهانی باید با قایق سنتی زیبای شهر الوکره خداحافظی کنند یا دستکم فقط از تماشای نمای بیرونی آن لذت ببرند.

*حسین سعیدی نیکو

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری