football360 logo

میادین جام جهانی؛ «اجیوکیشن سیتی» الماسی در کویر

23 آبان 1401 ساعت 17:355 نظر
خانه ورزشی دانشجویان شهر دوحه با خاطرات جام جهانی آمیخته می‌شود.

به گزارش فوتبال 360، از مهاتیر محمد، رئیس جمهور موفق و سابق مالزی پرسیدند اگر به گذشته برگردی در رابطه با کشور چه می‌کنی؟ او جواب داد: «هر چقدر برای آموزش هزینه کردم، آن هزینه را چندین برابر می‌کنم». آموزش رمز موفقیت مجموعه‌ها، کشورها و برنامه‌های موفق است و قطر به موازات برگزاری جام جهانی فوتبال از این تجربه مهاتیر محمد هم غافل نبوده است. آن‌ها یک ورزشگاه را به طور اختصاصی با جنبه‌های آموزشی حوزه ورزش تاسیس کرده‌اند و جنبه آموزش در این استادیوم آنقدر بالاست که ضمن قرار گرفتن آن در کنار دانشگاه‌های شهر آموزشی بنیاد قطر، نام آن را هم «شهر آموزش» گذاشته‌اند. با این حال میزبان جام جهانی در شهر آموزش هم از ارائه زیبایی و جذابیت در معماری یک استادیوم دریغ نکرده و این ورزشگاه هم مانند دیگر میزبان‌های مسابقات برای تماشاگران خیره‌‌کننده است.

بیوگرافی ورزشگاه؛ در خدمت آموزش


نظم هندسی شهر آموزش، بیندگانش را به یاد فرمول‌های هندسی ریاضی و الگوهای اقلیدسی می‌اندازد. 45 هزار صندلی در این استادیوم آماده پذیرایی از توریست‌ها و تماشاگران جام جهانی هستند اما این تعداد صندلی قرار نیست همیشه در شهر آموزش باقی بماند. میزبان جام‌جهانی اعلام کرده پس از پایان مسابقات بخشی از امکانات استادیوم از جمله تعدادی از صندلی‌های آن در اختیار کشورهای بدون زیر ساخت ورزشی قرار خواهد گرفت. به این ترتیب قطر علاوه بر آموزش تخصصی در حوزه ورزش با رویکردش در ورزشگاه شهر، آموزش جنبه‌های آموزشی دیگری را هم پوشش می‌دهد. میزبان یک چهارم نهایی جام جهانی فوتبال همچنین قرار است به مرکزی برای آموزش ورزشی دانشجویان تبدیل شود و زمینه‌های پیشرفت در این وادی را برای جوانان کشورش فراهم کند. ایستگاه آموزش و پرورش شهر با ورزشگاه فقط 500 متر فاصله دارد و می‌توان این استادیوم را دانشگاهی‌ترین استادیوم جام جهانی قلمداد کرد. سیستم ارزیابی پایداری، شهر آموزش را 5 ستاره معرفی می‌کند و سیستم خنک‌کننده هم مثل سایر میادین جام جهانی در آن به کار گرفته شده است. در مجموع شاید جام جهانی یک بهانه برای قطری‌ها باشد که با احداث شهر آموزش و رقم زدن خاطرات جذاب جام جهانی در آن، مردم کشور را به سمت حرفه‌ای شدن در عرصه ورزش و به طور خاص فوتبال با تکیه بر فاکتورهای آموزشی سوق دهند. شهر آموزش همان طور که نامش تداعی می‌کند، بیش از این که در خدمت جام جهانی باشد در خدمت آموزش خواهد بود و می‌خواهد سکویی از جنس تدبیر مهاتیر محمد را برای قطری‌های علاقه‌مند به فوتبال مهیا کند.

خاطرات پیش رو؛ بر پا تا پیش از نیمه نهایی


دانمارک و تونس اولین بازی شهر آموزش را برگزار می‌کنند و کره‌جنوبی و اروگوئه هم بازی دومش را رقم خواهند زد. این آخرین حضور کره‌ای‌ها در شهر آموزش نخواهد بود و آن‌ها هر 3 بازی سخت مرحله گروهی خود را در همین استادیوم انجام می‌دهند. سرنوشت سون و هم‌تیمی‌هایش قرار است در این ورزشگاه رقم بخورد و شاید تا چند روز آینده شاهد درخشش ستاره تاتنهام روی چمن با کیفیت شهر آموزش و فریادهای کره‌ای‌ها روی سکوهای پیشرفته آن باشیم. لواندوفسکی و رونالدو هم با تیم‌های ملی خود به این سازه زیبا خواهند آمد و در کل این مجموعه آموزشی فوتبالی بنا شده در بنیاد قطر به اندازه کافی خاطرات جذاب برای دانشجویانی که در آینده به آن خواهند آمد، ذخیره می‌کند. یک مسابقه از یک‌هشتم پایانی و یک بازی هم از یک‌چهارم نهایی قرار است در شهر آموزش برگزار شود و به این ترتیب هیجان و حساسیت بالای مسابقات فوتبال هم بخش دیگری از خاطرات جذاب استادیوم دانشگاهی قطر را می‌سازند. تماشاگران جام جهانی و به طور خاص توریست‌های قطر شاید کم‌تر از یک ماه برای تماشای شاهکار مهندسی نمای بیرونی آن فرصت داشته باشند اما دانشجویان قطری تا پیش از فارغ التحصیل شدن خود می‌توانند از تماشای اشکال پیچیده هندسی آن و امتزاج ریاضی، هنر، مهندسی و فوتبال لذت ببرند. آن‌ها می‌توانند با پایان کلاس‌های خود در این مجموعه به لابی و مجموعه‌های خدماتی جذاب آن بیایند و نوشیدنی بین کلاس‌های خود را ضمن مرور خاطرات رونالدو، سون، لواندوفسکی، نونیز و اتفاقات جذاب جام جهانی 2022 میل کنند. نمای هندسی ورزشگاه، بینندگان آن را به یک واژه می‌رساند؛ آن‌ها هر زمان دیگری هم به یاد شهر آموزش بیفتند، آن را با عنوان الماسی در کویر در ذهن خود مرور می‌کنند.

*حسین سعیدی نیکو

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری