football360 logo

سود باشگاه‌های ایرانی از حضور بازیکنان در جام جهانی؛ بیش از یک میلیون دلار!

24 آبان 1401 ساعت 15:30117 نظر
فیفا به ازای هر بازیکن روزانه 10هزار دلار به هر باشگاه می‌دهد که تا پایان مرحله گروهی رقم قابل‌توجهی خواهد شد.

به گزارش فوتبال360؛ در فاصله یک هفته مانده به آغاز جام جهانی 2022 قطر، بالاخره کارلوس کی‌روش هم لیست ایران را اعلام کرد. بر این اساس، 16 نفر از 25 بازیکن دعوت شده، لژیونر هستند که برای فوتبال ایران یک رکورد است. این رکورد، خیلی به نفع باشگاه‌های ایرانی نیست. بر اساس قوانین فیفا، این نهاد به ازای هر بازیکن حاضر در جام جهانی، پولی را به باشگاه‌های تحت قرارداد بازیکن می‌دهد. پولی که برای باشگاه‌های همیشه بدهکار ایرانی، درآمد مناسبی است.

در دوره‌های گذشته، همیشه جام‌جهانی در پایان لیگ‌های اروپایی برگزار می‌شد. در نتیجه تیم‌های ملی فرصت بیشتری برای برپایی اردوهای آماده‌سازی داشتند. اتفاقی که باعث می‌شد فیفا از دو هفته پیش از آغاز مسابقات، هزینه حضور هر بازیکن را برای باشگاه‌ها محسابه کند. این بار اما، تورنمنت در حین برگزاری مسابقات باشگاهی برگزار خواهد شد و فیفا این مهلت را یک هفته کاهش داده است. در نتیجه، هزینه حضور هر بازیکن در این تورنمنت، از فاصله 7 روز مانده به آغاز مسابقات محاسبه می‌شود.

نسبت به دوره قبلی اما، این مبلغ به صورت روزانه افزایش 1500دلاری داشته است. در واقع فیفا برای حضور هر بازیکن در این تورنمنت، روزانه ده‌هزار دلار را برای تیم‌های باشگاهی‌اش کنار گذاشته است. این مبلغ بین تیم‌های این فصل و دو فصل گذشته‌ی هر بازیکن تقسیم خواهد شد. مرحله گروهی برای هر تیم، 9 روز به طول خواهد انجامید و با احتساب 7 روزی که پیش از شروع تورنمنت محاسبه شده، یعنی به ازای هر بازیکن تا پایان مرحله گروهی، 160هزار دلار به باشگاه‌ها خواهد رسید. 

در بین تیم‌های ایرانی، پرسپولیس بیشترین سهم را از این درآمد خواهد داشت. در لیست تیم ملی، نام وحید امیری و مهدی ترابی مشاهده می‌شود که حداقل در 2 فصل اخیر در تیمی جز پرسپولیس بازی نکرده‌اند. در نتیجه، تمام درآمد حاصل از این دو بازیکن، به پرسپولیس خواهد رسید. علاوه بر این 320هزار دلار، پرسپولیس بابت علیرضا بیرانوند و مرتضی پورعلی‌گنجی که این فصل در این تیم توپ می‌زنند هم نفری 54هزار دلاردریافت خواهد کرد. رامین رضاییان هم فصل گذشته یک نیم‌فصل برای این تیم بازی کرد و 27هزاردلار هم از طریق او به پرسپولیس سود خواهد رسید. محمدحسین کنعانی‌زادگان و احمد نوراللهی هم دو بازیکنی هستند که در لیگ بیستم برای پرسپولیس بازی می‌کردند. تا پایان مرحله گروهی جام‌جهانی2022، به ازای این دو بازیکن هم نفری 54هزار دلار به حساب پرسپولیس پول واریز خواهد شد.

از استقلال هم 3 بازیکن به تیم ملی دعوت شدند. حسین حسینی، کاپیتان آبی‌ها به تنهایی باعث سود 160هزار دلاری برای این تیم خواهد شد. روزبه چشمی و ابوالفضل جلالی هم که از فصل گذشته به ترکیب این تیم اضافه شدند هم 108هزار دلار به استقلال سود رساندند. 

در سپاهان هم شرایط شبیه به استقلال است. این تیم بابت حضور پیام نیازمند 108هزار دلار دریافت خواهد کرد. حضور احسان حاج‌صفی و در این فصل هم رامین رضاییان، سود 54هزار دلاری را برای این باشگاه به همراه خواهد داشت. 

تمامی این ارقام تا پایان مرحله گروهی محاسبه شده و در صورت صعود ملی‌پوشان به مرحله بعدی، احتمالا هیچکس به اندازه مدیرعامل‌ باشگاه‌ها خوشحال نخواهد شد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری