football360 logo

معرفی تیم‌های گروه ششم جام جهانی 2022؛ جنگ عنوان‌دار‌های 2018 و خاطره‌سازهای 1986

24 آبان 1401 ساعت 10:342 نظر
در گروه ششم جام جهانی 2022 شاهد حضور تیم‌های دوم و سوم جام جهانی قبلی هستیم؛ سه تیم از چهار تیم این گروه از جام 86 خاطرات خوبی دارند.

به گزارش فوتبال 360، بیست‌ودومین دوره‌ی رقابت‌های جام جهانی قرار است از 29 آبان‌ماه، برای آخرین‌بار با حضور 32 تیم آغاز شود. در گروه  ششم شاهد حضور تیم‌های بلژیک، کرواسی، مراکش و کانادا هستیم. شیاطین سرخ اروپا بعد از کسب بهترین نتیجه‌ی تاریخ خود در سال 2018 و ایستادن در رده‌ سوم به‌دنبال این هستند طعم حضور در اولین فینال را بچشند. کرواسی، نایب‌قهرمان سال 2018 به دنبال این تا برای سومین‌بار جهان را متوجه خود کند. مراکش به دومین صعود خود از دور گروهی می‌اندیشد و کانادا که بعد از 36 سال به این تورنمنت بازگشته می‌خواهد نمایشی آبرومند در خاک قطر از خود به منصه ظهور بگذارد.

بلژیک؛ حالا وقت قهرمانی است

کوین دی‌بروینه، ادن هازارد، یان فرتونگن، اکسل ویتسل، دریز مرتنز، توماس مونیه، روملو لوکاکو و چند بازیکن دیگر از نسل طلایی شیاطین سرخ اروپا احتمالا در قطر آخرین جام جهانی خود را تجربه خواهند کرد. آن‌ها نمی‌خواهند بدون یک جام ارزشمند پیراهن‌های ملی خود را آویزان کنند.

بلژیک تا سال 1982 هیچ‌وقت در هیچ‌یک از حضورهایش موفق به صعود از دور نخست نشد اما در اسپانیا توانست به دور دوم راه پیدا کند. چهار سال بعد شاهد نمایشی جذاب از قرمزپوشان بودیم. آن‌ها با 2 برد، 2 مساوی و 3 باخت، چهارمی جهان را به‌دست آوردند و از آن روز تا سال 2018 فقط در 2 دوره حاضر نبودند و تنها در سال 1998 با 3 تساوی از گروه شان بالا نرفتند. 3 مرتبه صعود به یک‌هشتم و یک بار راهیابی به یک‌چهارم نهایی نشان داد که آن‌ها وارد فاز جدیدی شدند.

با آغاز دهه‌ی دوم قرن بیست‌ویکم، شاهد روی کار آمدن نسلی جذاب و پراستعداد در بلژیک بودیم. آن‌ها در جام جهانی 2014 تا یک‌چهارم نهایی پیشروی کردند اما نمایش ضعیف در یورو 2016 باعث شد تا مارک ویلموتس، از کار برکنار شود و روبرتو مارتینز سکاندار شیاطین سرخ شود. در جام جهانی 2018 تغییر به‌وجود آمده اثر خود را نشان داد.

بلژیک با 9 امتیاز در گروهی که پاناما، تونس و انگلیس حضور داشتند سرگروه شد. برد دراماتیک 3 بر 2 مقابل ژاپن با گل ناصر چدلی در دقیقه‌ (4+90) در شرایطی حاصل شد که آن‌ها بازی را 2 بر صفر عقب بودند. اوج کار نماینده‌ اروپا شکست دادن برزیلِ تیته با نتیجه‌ی 2 بر یک بود. آن‌ها برای دومین مرتبه در طول تاریخ به نیمه‌نهایی جام جهانی رسیدند و بازهم شکست خوردند. باخت به فرانسه‌ قهرمان، بلژیک را راهی بازی رده‌بندی کرد. جایی که سرخ‌پوشان با نتیجه‌ی 2 بر صفر از سد انگلیس گذشتند و تاریخ‌سازی کردند؛ قاضی این بازی علیرضا فغانی بود.

مارتینز و شاگردانش در یورو 2020 نمایش فوق‌العاده‌ای نداشتند و به دست ایتالیا در دور یک‌چهارم نهایی حذف شدند. با این وجود آن‌ها برای رسیدن به قطر با چالش جدی مواجه نشدند و نسبت به جدی‌ترین رقیب خود ولز 5 امتیاز بیشتر کسب کردند. نسبت به دوره‌ی قبل تغییراتی در ترکیب بلژیک به‌وجود آمده است. در کنار ستاره‌هایی چون کورتوآ، کاراسکو، لوکاکو، دی‌بروینه، ویتسل، مونیه و هازارد باید به نفراتی چون یوری تیلمانس، لئاندرو تروسارد و تیموتی کاستاینه اشاره داشته باشیم. 

کرواسی؛ در سودای سومین تاریخ‌سازی

در سال 1998 برای اولین‌بار به صورت مستقل در جام جهانی حاضر شدند و در عین ناباوری رتبه‌ی سوم دنیا را به خود اختصاص دادند. 20 سال بعد در خاک روسیه، پا را فراتر گذاشتند و به مسابقه‌ نهایی راه یافتند و نهایتا مدال نقره‌ی جهان را به گردن آویختند. از کرواسی صحبت می‌کنیم. تیمی که حضورش در مهمترین رویداد فوتبالی جهان فوق‌العاده باکیفیت بوده است. آن‌ها حدافاصل این 2 عنوان تاریخی، 3 بار در سال‌های 2002، 2006 و 2014 در مرحله‌ی گروهی حذف شدند و یک مرتبه اصلا مجوز حضور نگرفتند. 

تیم 98 با سرمربیگری میروسلاو بلاژوویچ در دور گروهی بعد از آرژانتین دوم شد و با 6 امتیاز به یک‌هشتم نهایی قدم گذاشت. آن‌ها با عبور از سد رومانی و آلمان به نیمه‌نهایی صعود کردند. در این 2 بازی 4 گل زدند و حتی یک‌بار هم دروازه‌شان باز نشد. جدال با فرانسه با گل داوور شوکر، شیرین آغاز شد اما بریس لیلیان تورام، حکم به صعود میزبان به دیدار نهایی داد. با این وجود بلیزرها، هلند را 2 بر یک بردند و بر سکوی سوم جهان ایستادند. به جز شوکر باید از اسلاون بیلیچ، زوونیمیر بوبان، ماریو استانیچ، زوونیمیر سولدو، روبرت یارنی و داریو شیمیچ به عنوان نفرات خاطره‌انگیز آن تیم یاد کنیم.

20 سال بعد نوبت به زلاتکو دالیچ و شاگردانش رسید. او که قبل از نیمکت تیم ملی کشورش در حوالی خلیج فارس مشغول افتخارآفرینی بود با ماموریتی مهم روبرو شد. تیم نگون‌بخت را تحویل گرفت و به سختی از طریق پلی‌آف به جام جهانی رساند. آن‌ها در دور گروهی این‌بار بالاتر از آرژانتین، با 9 امتیاز  صدرنشین شدند و برای دومین مرتبه به یک‌هشتم رسیدند.

کرواسی اگر از گروهش صعود کند دیگر سخت متوقف خواهد شد. پیروزی دراماتیک مقابل دانمارک و روسیه‌ میزبان در ضربات پنالتی کمک کرد تا بلیزرها به نیمه‌نهایی راه پیدا کنند. آن‌ها در وقت‌های اضافه از سد انگلیس گذشتند تا برای اولین‌بار به فینال جام جهانی صعود کنند. یک مرتبه‌ دیگر فرانسه بود که ترمزشان را کشید. باخت 4 بر 2 در هوای بارانی مسکو، باعث شد تا کرواسی مقام دومی را مال خود کند و لوکا مودریچ بهترین بازیکن مسابقات شود.

پس از جام جهانی کروات‌ها افت کردند و باخت‌های تلخی را تجربه کردند اما با روی کار آمدن چند بازیکن جوان اوضاع آن‌ها رو به بهبود رفت. حذف به‌دست اسپانیا در یورو فراموش شد و حالا از تیمی صحبت می‌کنیم که موفق شده به دور نیمه‌نهایی لیگ ملت‌ها صعود کند. کرواسی با یک امتیاز برتری نسبت به روسیه راهی جام جهانی شد. آن‌ها در ترکیب خود بازیکنان بزرگی دارند.

لوکا مودریچ، ایوان پریشیچ، متئو کواچیچ، مارسلو بروزوویچ و آندره‌آ کراماریچ مهمترین بازمانده‌های تیم 2018 هستند و در کنار آنها بازیکنانی چون یوسکو گواردیول، یوسیپ استانیسیچ،  لوورو مایر و ... حضور دارند. آیا دالیچ می‌تواند برای اولین‌بار کرواسی را 2 مرتبه‌ی متوالی از گروهش صعود دهد و تا مراحل پایانی برساند یا قرار است مانند تیم 98، شاهد افت بلیزرها باشیم؟

مراکش؛ شیرهای اطلس به دومین صعود فکر می‌کنند

شیرهای اطلس را برای ششمین‌بار در جام جهانی خواهیم دید. آن‌ها برای دومین مرتبه در حال تجربه‌ی 2 جام جهانی متوالی هستند. مراکش به نوعی مقتدرانه‌ترین صعود را بین تمامی تیم‌های قاره‌ی آفریقا به قطر داشت. آن‌ها در دور دوم هر 6 مسابقه‌ی خود را با برد پشت سر گذاشتند و با 18 امتیاز، بالاتر از تیم‌های گینه بیسائو، گینه و سودان به دور نهایی انتخابی راه یافتند. حریف بعدی کنگو بود. بازی رفت با نتیجه‌ی یک بر یک به اتمام رسید اما در دیدار برگشت مراکشی‌ها با 4 گل به برتری رسیدند و مجوز حضور در جام بیست‌ودوم را کسب کردند.

سال 1970، اولین حضور شیرهای اطلس در جام جهانی بود. آن‌ها با یک تساوی و 2 باخت به خانه برگشتند. 16 سال بعد قرمز و سبزها تبدیل به اولین تیم آفریقایی شدند که از گروه‌شان صعود می‌کنند. آن‌ها پس از تساوی بدون گل مقابل لهستان و انگلیس با حساب 3 بر یک از سد پرتغال گذشتند و راهی دور یک‌هشتم نهایی شدند. نماینده‌ شایسته‌ قاره‌ سیاه در این مرحله با یک گل به آلمان غربی باخت و حذفی آبرومندانه را تجربه کرد. ژرمن‌ها هم مقام دوم جام را مال خود کردند.

جام‌های 1994، 1998 و 2018 برای مراکش با 3 حذف از مرحله‌ی گروهی همراه شد. آن‌ها در 9 بازی به 6 باخت، یک برد و 2 مساوی دست یافتند. آخرین حضور آن‌ها با باخت یک بر صفر مقابل ایران همراه شد. در ادامه شاگردان هروه رنار علی‌رغم انجام بازی‌های جذاب، برابر پرتغال باختند و با اسپانیا به تساوی رضایت دادند.

سرمربی کنونی شیرها ولید الرکراکی 47 ساله و فرانسوی‌الاصل است. البته او تیم را به جام جهانی نیاورد و وحید هلیل هودزیچ کهنه‌کار بود که موفق شد صعودی شیرین را برای مراکش رقم بزند ولی سرانجام خودش پست سرمربیگری را از دست داد. رکراکی سال‌ها در فوتبال فرانسه بازی کرد و تجربه‌ی بازی در تیم راسینگ سانتاندر را هم در اسپانیا دارد. او پس از موفقیت در تیم‌های الرباط، الدحیل و ویداد که با قهرمانی‌های زیادی همراه شد به سمت سرمربیگری مراکش منصوب شد و باید دید چه نمایشی در قطر خواهد داشت.

در ترکیب مراکش شاهد حضور بازیکنانی چون یاسین بونو، اشرف حکیمی، نصیر مزروعی، سفیان آمراباط، امین حاریث، یوسف النصیری و حکیم زیاش هستیم. ستاره‌هایی که باید دید می‌توانند دومین صعود مراکش را رقم بزنند یا خیر.

کانادا؛ بازگشت قرمزها به جام جهانی پس از 36 سال

بلژیک در جام جهانی 1986 مقام چهارم جهان را کسب کرد. مراکش موفق شد در همین سال به اولین و آخرین صعود خود از دور گروهی برسد. کانادا هم دیگر تیم گروه ششم است که از مکزیک و جام 86 خاطرات خوبی دارد. آن‌ها برای اولین‌بار در آن دوره راهی جام جهانی شدند و در سال 2022 قرار است دومین تجربه‌ی خود را داشته باشند.

حضور قرمزها در جام 86 شیرین بود اما نتایج آن‌ها به هیچ‌وجه خاطره‌انگیز نبود. آن‌ها با یک باخت در ابتدا مغلوب فرانسه شدند و در ادامه شکست 2 بر صفر مقابل مجارستان و شوروی باعث شد تا کانادایی‌ها با صفر گل زده و صفر امتیاز به خانه برگردند. 36 سال گذشت تا آن‌ها بازهم بتوانند رنگ جام جهانی را ببینند.

جان هِردمَن، سکاندار نماینده‌ی کونکاکاف است. او تبدیل به اولین مربی تاریخ می‌شود که هم در جام جهانی زنان و هم در جام جهانی مردان شرکت می‌کند. این سرمربی انگلیسی پس از چند سال درخشان با تیم زنان نیوزیلند و حضوردر 2 جام جهانی، سرمربی تیم زنان کانادا شد و 2 مدال برنز المپیک برای آن‌ها به ارمغان آورد. از سال 2018 هردمن، هدایت تیم مردان کانادا را در دست گرفت. او و شاگردانش زودتر از هر تیم دیگری مجوز حضور در جام بیست‌ودوم را به‌دست آوردند و بالاتر از مکزیک، آمریکا و کاستاریکا صدرنشین منطقه شدند.

حالا باید دید تیمی که آلفونسو دیویس و جوناتان دیوید ستاره‌های اصلی‌اش به‌شمار می‌روند در گروه ششم مقابل سه رقیب باتجربه‌تر و شاید قدرتمندتر چه عملکردی را از خود نشان می‌دهد. آن‌ها گل زده و امتیازی تا به حال نداشته‌اند و می‌بایست طلسم‌های زیادی را بشکنند.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری