football360 logo

میادین جام جهانی؛ لوسیل، مهم‌ترین ورزشگاه رقابت‌ها

28 آبان 1401 ساعت 08:462 نظر
میزبان فینال جام جهانی با 80 هزار نفر گنجایش تدارک دیده شده است

به گزارش فوتبال 360، همه بزرگان فوتبال دنیا از مسی و آرژانتین گرفته تا برزیل و تیم پر ستاره‌اش و از پرتغال و کریستیانو رونالدو تا فرانسه و آلمانِ مدعی قهرمانی آرزو می‌کنند در روز پایانی رقابت‌های جام جهانی 2022 درون میدان لوسیل باشند. این ورزشگاه ملی قرار است فینال رقابت‌ها را میزبانی کند و از همین رو هر آنچه شکوه و زیبایی و مدرنیزه و امکاناتی که در سایر ورزشگاه‌های کشور میزبان به کار رفته در لوسیل به شکل اغراق آمیزی توسعه یافته و در بالاترین سطح ممکن قرار دارد. لوسیل اتفاقات و خاطرات مهمی از از جام جهانی 2022 را به تاریخ این رقابت‌ها اضافه خواهد کرد و با توجه به مسابقاتی که قرار است در آن برگزار شود و حضورش در تمام مراحل جام، بدون تردید مهم‌ترین ورزشگاه جام جهانی خواهد بود. 

بیوگرافی ورزشگاه؛ یک پروژه بزرگ و خاص


80 هزار صندلی در لوسیل آماده میزبانی از تماشاگران می‌باشند. این استادیوم در سال 2014 رسما شروع به ساخته شدن کرد و با مشارکت چندین شرکت بزرگ و معتبر سازنده از چین و آسیا گرفته تا انگلیس و اروپا به اتمام رسیده است. لوسیل در مورد هر فاکتوری که سایر استادیوم‌های میزبان جام جهانی دارند، با توسعه بیشتر و هزینه گزاف‌تری ساخته شده و با توجه به مسابقاتی که برای آن در نظر گرفته شده از اهمیت ویژه‌ای برای میزبان برخوردار می‌باشد. قرار است در پایان جام جهانی 40 هزار از صندلی‌های لوسیل برداشته شود و فضای سایر قسمت‌های آن با کاربری تجاری، فرهنگی و ورزشی به کار گرفته شود. قطری‌ها در ساخت لوسیل حتی در فاکتورهای محیط زیستی هم بیش از سایر ورزشگاه‌ها از هواداران محیط زیست دلجویی کرده‌اند. صرفه‌جویی آب در این ورزشگاه تقریبا 40 درصد از سایر استادیوم‌های جام جهانی بیشتر است و تجهیزات خنک کننده آن کاملا خورشیدی می‌باشند و سوخت کربنی برای این منظور به طور کامل کنار گذاشته شده است. میزبان رقابت‌ها برای جلوگیری از ورود غبار و گرد و خاک به لوسیلِ با شکوه و بزرگ هم تدارک ویژه‌ای دیده و با آخرین دست‌آوردهای علمی ماده تترا فلوئورو واتین را به کار گرفته و تلاش می‌کند تا با استفاده از آن جلوی بادهای گرم را بگیرد و نور ورزشگاه را هم به اندازه ایده‌آل ارتقا ببخشد. لوسیل که از سیستم ارزیابی پایداری جام جهانی نشان 5 ستاره دریافت کرده یک شاهکار فنی مهندسی در زمنیه ساخت اماکن ورزشی به شمار می‌رود و چگونگی ساختن آن می‌تواند حتی برای پیشرفته‌ترین کشورهای دنیا نیز الهام‌بخش قرار بگیرد. در مورد زیبایی ظاهری این استادیوم فقط باید به تماشای آن ارجاع داده شود و شاید به گزارشی مجزا برای به وصف در آوردن جنبه‌های زیبایی شناسانه به کار رفته در آن احتیاج داشته باشیم. همینقدر کافی است که بدانیم لوسیل مثل یک پاره جواهر در کشور قطر می‌درخشد و به تمام ساختمان‌های ورزشی و غیر ورزشی مجهز کشور میزبان جام جهانی فخر فروشی می‌کند. 

خاطرات پیش‌رو؛ از حضور مدعیان تا فینال


لوسیل از همان اولین میزبانی خودش شخصیتی متفاوت و درخور نام و شکوهش را تداعی می‌کند. بازیکنان آلبی سلسته و لیونل مسی اولین کسانی هستند که پا به ورزشگاه میزبان فینال رقابت‌ها می‌گذارند و البته هواداران آرژانتین آرزو می‌کنند آخرین کسانی که به لوسیل می‌آیند نیز آرژانتینی‌ها باشند. پس از مسابقه آرژانتین هم بزرگی و بزرگ‌نمایی برای این ورزشگاه به دیدار حساس برزیل مقابل صربستان تعمیم داده خواهد شد. نیمار و یارانش هم به لوسیل می‌آیند تا با حال و هوای ورزشگاه فینال مسابقات بیشتر آشنا شوند. این سازه با شکوه و بزرگ فقط میزبان مسی در مرحله مقدماتی نخواهد بود و با برگزاری دیدار مهم و سرنوشت‌ساز اروگوئه مقابل پرتغال کریستیانو رونالدو را هم دعوت کرده است. با در نظر گرفتن بازی‌هایی که در مراحل یک هشتم و یک چهارم پایانی برای برگزاری در لوسیل هماهنگ شده‌اند به نظر می‌رسد جمع بسیاری از مدعیان جام حداقل یک بار به میزبان فینال رقابت‌ها سر بزنند و تجربه حال و هوای 80 هزار نفره آن را به خاطرات خود بیفزایند. لوسیل می‌تواند تا چند روز دیگر تبدیل به میدان تلاش پرتغالی‌ها برای شکست دادن زوج سوارس و کاوانی در تیم ملی اروگوئه شود. شاید باز هم در صحنه‌ای مشابه جام جهانی قبل شاهد کنار هم قرار گرفتن رونالدو و کاوانی باشیم؛ اما احتمال دارد این تصویر به خوش‌آیندی و مسالمت دوره قبل نباشد. شاید مسی و نیمار در لوسیل برای آقای گلی در مسابقات تلاش کنند و شایدهای متعدد دیگری که قرار است خاطران جذاب این ورزشگاه را بسازند. با این حال خاطره ویژه این استادیوم به روز پایانی مسابقات مربوط می‌باشد و لوسیل مفتخر ابه این است که تاریخ جام جهانی فوتبال در آن ثبت و ضبط خواهد شد. جیانی اینفانتینو در این استادیوم به گردن بازیکنان تیم نایب قهرمان مدال نقره می‌آویزد ور در همین میدان بزرگ و زیبا پیش چشم تیم بازنده فینال، جام طلایی قهرمانی فوتبال جهان را به تیم برنده اهدا خواهد کرد. برزیل، آرژانتین، پرتغال، فرانسه، آلمان، هلند، انگلیس و همه تیم‌هایی که آرزوی قهرمانی در قطر را دارند، رویاهای خود را در روز پایانی مسابقات و در ورزشگاه بزرگ لوسیل در سر می‌پرورانند.

*حسین سعیدی نیکو

برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری