football360 logo

قطر 0 -2 اکوادور؛ «سوپرمن»، بلای جان میزبان بی‌تجربه!

29 آبان 1401 ساعت 21:3074 نظر
میزبان جام جهانی 2022، شروعی ناامیدکننده در رقابت‌ها داشت.

به گزارش فوتبال 360، بازی افتتاحیه جام جهانی 2022 میان قطر و اکوادور در ورزشگاه البیت (الخور) برگزار شد که این مسابقه با برتری 2 بر صفر میزبان به پایان رسید.

قطر و اکوادور، در حالی برگزارکننده بازی افتتاحیه جام بیست‌ودوم بودند که پیش از این، تنها 3 بار در تاریخ فوتبالشان مقابل هم صف‌آرایی کرده بودند. در 3 بازی، هر تیم یک بار به برد رسیده، یک بازی مساوی شده و هر تیم نیز 6 بار موفق به گلزنی شده بود. بازی آخر دو تیم در اکتبر 2018، با برتری 4 بر 3 قطر به پایان رسیده بود

قطر که برای اولین بار در جام جهانی حضور یافته، در حالی امیدوار به کسب نتیجه از این بازی بود که می‌دانست از 11 تیم آسیایی، 10 تیم در اولین بازی تاریخ‌شان در جام جهانی شکست خورده‌اند (استثنا، کویت در جام جهانی 1982 و تساوی مقابل چکسلواکی). در حقیقت، سنگال جام جهانی 2002 آخرین تیمی بوده که موفق شده، اولین بازی در جام جهانی را با برد پشت سر بگذارد (1-0 بازی افتتاحیه مقابل فرانسه). 4 بازی افتتاحیه جام جهانی اخیر 17 گل داشته و آمار خوب قطر در ورزشگاه البیت (3 برد در 3 بازی و 9 گل زده) عنابی‌ها را به این بازی امیدوار می‌کرد. 

دو تیم با این ترکیب ابتدایی به میدان رفتند:

قطر:

سعد الشیب؛ بسام الراوی، بوعلام خوخی، عبدالکریم حسن؛ پدرو میگل، حسن الهیدوس، کریم بوضیاف، عبدالعزیز حاتم، همام احمد؛ اکرم عفیف، المعز علی

سرمربی: فلیکس سانچز

اکوادور:

هرنان گالیندز؛ آنخلو پرسیادو، فلیکس تورس، پیه‌رو هینکاپیه، پرویس استوپینیان؛ گونزالو پلاتا، جگسون مندز، مویزس کایسدو؛ مایکل استرادا، روماریو ایبارا، انر والنسیا

سرمربی: گوستاوو آلفارو

در حالی که قطر اولین توپ بازی را به محوطه دفاعی اکوادور رسانده بود، «ال‌تری» خیلی زود و در همان دقیقه 3 به گل رسید. توپ ارسالی روی یک ضربه ایستگاهی، به درون محوطه جریمه رسید و اشتباه فاحش سعد الشیب، موجب سرگردانی توپ و اثرگذاری بازیکنان اکوادور شد. برگردان ناقص فلیکس تورس به دهانه دروازه رسید تا انر والنسیا از درون محوطه شش‌قدم و جلوتر از 2 مدافع قطر، دروازه خالی از دروازه‌بان را باز کند. 

با این حال، مکس دنیله اورساتو نشان از بازبینی این گل توسط VAR داشت. سرانجام، با بالا رفتن دست اورساتو، این گل به علت آفساید تورس مردود اعلام شد. پس از چند دقیقه مشخص شد تکنولوژی VAR نیمه خودکار، آفساید میلیمتری تورس را تشخیص داده و موجب رد این گل شده است.

در حالی که قطر با این تصمیم، فرصتی دوباره برای زندگی یافته بود، حرکات پراسترس آن‌ها میدان را برای اکوادور باز گذاشت تا آن‌ها در دقیقه 15 و هجوم دیگری به سمت دروازه قطر، صاحب پنالتی شوند. والنسیا با پاس جگسون مندز، با الشیب تک‌به‌تک شد و در حالی که قصد عبور از او را داشت، توسط الشیبب نقش بر زمین شد. در حالی که استرادا به توپ رسیده و ضربه او از روی خط دروازه برگشته بود، اورساتو نقطه پنالتی را اعلام کرد. والنسیا پشت این توپ ایستاد و با اعتماد به نفس، ضربه خود را به سمت چپ دروازه الشیب فرستاد تا ضمن فریب او، بالاخره اولین گل جام جهانی را به نام خود ثبت کند. 

والنسیای 33 ساله که در جام جهانی 2014 سه‌بار برای اکوادور گلزنی کرده بود، با به ثمر رساندن چهارمین گل و عبور از آگوستین دلگادو (3)، به برترین گلزن تاریخ تیم ملی اکوادور در جام‌های جهانی تبدیل شد. این اولین بار در تاریخ جام‌های جهانی است که اولین گل دوره، از روی نقطه پنالتی به ثمر می‌‍رسد.

این گل، سرگردانی و اضطراب قطر را بیش از قبل کرد. اشتباهات فردی قطری‌ها زیاد شده و آن‌ها حتی در ساده‌ترین حرکات نیز اشتباه می‌کردند. یکی از این اشتباهات، منجر به خطای المعز علی روی والنسیا، و کارت زرد برای آقای گل جام ملت‌های آسیا 2019 شد. سرانجام، اکوادور در دقیقه 31 به گل دوم نیز دست یافت.

حرکت کایسدو در زمین قطر با ارسال نصفه و نیمه او و بلوکه شدن توپ همراه شد. کایسدو توپ را در سمت راست به پرسیادو رساند و او نیز با ارسالی تماشایی و دقیق، توپ را به محوطه جریمه فرستاد. در حالی که استرادا با وجود پرش بلند خود نتوانست به این توپ برسد، والنسیا پشت سر او حاضر بود تا با ضربه‌ سری محکم، توپ را به گوشه سمت راست دروازه الشیب فرستاده و اختلاف را به 2 گل برساند.


با احتساب این گل، اکنون هر 5 گل آخر اکوادور در جام‌های جهانی توسط انر والنسیا به ثمر رسیده که اتفاقی بی‌سابقه در تاریخ حضور تیم‌های آمریکای جنوبی در جام‌های جهانی محسوب می‌شود.

پس از این گل و در دقیقه 33، سرانجام عبدالکریم حسن با ضربه‌ای بی‌دقت از راه دور، اولین شوت قطر در این بازی را ثبت کرد. در دقایق پایانی نیمه اول، مصدومیت والنسیا از ناحیه زانو پس از برخورد با کریم بوضیاف، موجب مصدومیت و توقف بازی شد تا موجی از نگرانی اکوادوری‌ها را در بر گیرد. با این حال، پس از دو دقیقه و با بهبود والنسیا بازی به جریان افتاد. 

اورساتو برای نیمه اول بازی، 5 دقیقه وقت اضافه اعلام کرد و در آخرین لحظات، المعز علی فرصت داشت با ضربه سر روی ارسال الهیدوس، یکی از گل‌ها را جبران کند اما ضربه سر او (که بدون مزاحمت در محوطه حضور داشت) از کنار دروازه بیرون رفت تا قطر جدی‌ترین موقعیت گلزنی‌اش را از دست بدهد. با این فرصت سوزی، نیمه نخست بازی با برتری 0-2 اکوادور خاتمه یافت.

برخلاف انتظارات، قطر نتوانست با رویکردی تهاجمی نیمه دوم را آغاز کند و این اکوادور بود که در دقیقه 55، به نخستین موقعیت نیمه رسید. توپ لو رفته الراوی، در نهایت به ایبارا رسید اما ضربه پای راست او با واکنش ناقص الشیب راهی به دروازه نیافت. 

پس از گذشت بیش از 15 دقیقه از آغاز نیمه دوم، قطر بالاخره با ارسال حسن و ضربه سر بلند پدرو میگل به موقعیت رسید اما گالیندز، تنها شاهد بیرون رفتن این توپ بود. دقیقه 75 نیز ضربه اکرم عفیف پس از همکاری با حاتم از بالای دروازه بیرون رفت. 

والنسیا که پس از مصدومیت نیمه اول، با تشخیص آلفارو همچنان در زمین مانده بود، با تشدید مصدومیت بالاخره در دقیقه 77 و در تعویضی اجباری جای خود را به خوزه سیفوئنتس داد تا اشتباه سرمربی آرژانتینی در نگه داشتن کاپیتنش در زمین روشن شود. 

پس از خروج والنسیا، بازیکنان اکوادور هنوز هم در گسستن خط دفاعی قطر و نفوذ به محوطه جریمه موفق نشان می‌دادند. در این بین، دقیقه 86 محمد مونتاری روی توپی بلند و در حالی که گالیندز از دروازه خارج شده بود، با یک ضربه قصد مغلوب کردن دروازه‌بان را داشت که این توپ روی سقف دروازه فرود آمد.

سرانجام، و در شرایطی که تماشاگران قطری از مدت‌ها قبل صندلی‌های ورزشگاه را ترک کرده بودند، بازی با برتری 0-2 اکوادور به پایان رسید. با این شکست، قطر به نخستین میزبان تاریخ جام‌های جهانی تبدیل شد که در اولین بازی جام شکست می‌خورد. هر دو تیم، دومین بازی‌شان در جام جهانی را در روز جمعه 4 آذر برگزار خواهند کرد. قطر از ساعت 16:30 و در ورزشگاه الثمامه به مصاف سنگال می‌رود و اکوادور از ساعت 19:30 و در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در مقابل هلند قرار می‌گیرد.


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری