football360 logo

خاطرات تلخ‌وشیرین از داوران آمریکای‌جنوبی؛ اولین داور برزیلی در انتظار بازی ایران

30 آبان 1401 ساعت 13:0019 نظر
تیم ملی فوتبال ایران برای ششمین‌بار قرار است با قضاوت داوری از آمریکای جنوبی در جام جهانی به میدان برود.

به گزارش فوتبال 360، کمیته داوران فیفا اسامی داوران روز دوم مسابقات جام جهانی 2022 قطر را اعلام کرده که یکی از دیدارهایی که قرار است در روز دوم برگزار شود، تقابل تیم‌های ملی ایران و انگلیس است؛ مسابقه‌ای که امروز (یکشنبه) از ساعت 16:30 به وقت تهران آغاز خواهد شد و رافائل کلاوس از برزیل قرار است نبرد شاگردان کی‌روش و ساوت‌گیت را قضاوت کند.

کلاوس اولین داور برزیلی است که در جام جهانی برای ایران قضاوت کند، پیش از او 5 بار داورانی از آمریکای‌جنوبی برای ایران در ادوار جام جهانی قضاوت کرده بودند که آن 5 مسابقه با 3 شکست و 2 تساوی برای تیم ملی ایران خاتمه یافت.

آلبرتو تجادا (پرو)

داور اهل کشور پرو در جام جهانی 1998 مصاف تیم‌های ایران و یوگسلاوی را قضاوت کرد. مسابقه‌ای که اولین دیدار ایران در جام جهانی 1998 بود و شاگردان جلال طالبی با یک گل برابر حریف خود شکست خوردند و با باخت کار خود را در جام جهانی 1998 آغاز کردند.

اپیفانیو گونزالس (پاراگوئه)

جام جهانی 1978 در حالی برای ایران به پایان رسید که هیچ داوری از محدوده آمریکای‌جنوبی برای ایران قضاوت نکرد، اما از میان 3 بازی ایران در جام جهانی 1998، 2 مسابقه با قضاوت داورانی از این منطقه خاتمه یافت. دیدار اول برابر یوگسلاوی بود و مسابقه دوم برابر تیم ملی آلمان برگزار شد که با شکست 2 گله ایران خاتمه یافت.

کارلوس ورا (اکوادور)

تیم ملی ایران به مانند جام جهانی 1998، در جام جهانی 2014 هم کارش را با قضاوت داوری از آمریکای‌جنوبی آغاز کرد؛ کارلوس ورا از کشور اکوادور. ملی‌پوشان در آن مسابقه با هدایت کارلوس کی‌روش نمایش خوبی از خود نشان دادند و موفق شدند یک امتیاز ارزشمند را در مقابل حریف سختکوش خود به‌دست آورند.

آندرس کونا (اروگوئه)

ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 2018 با تیم‌های ملی مراکش، اسپانیا و پرتغال هم‌گروه بودند و نکته جالب‌توجه قضاوت 2 داوری از منطقه آمریکای‌جنوبی در بازی‌های ایران بود. آندرس کونا دومین بازی ایران در جام جهانی 2018 را قضاوت کرد، مسابقه‌ای که با باخت یک‌گله ایران خاتمه یافت و شاید بحث‌برانگیزترین تصمیم کونا، لحظه مردود اعلام کردن گل سعید عزت‌اللهی توسط (VAR) به دلیل آفساید بود.

انریکه کاسرس (پاراگوئه)

کاسرس شاید جنجالی‌ترین داور از منطقه آمریکای جنوبی باشد که بازی‌های ایران را قضاوت کرده است. او که در آخرین بازی ایران در جام جهانی 2018 مصاف شاگردان کی‌روش برابر پرتغال را قضاوت کرد، در طول 90 دقیقه 2 ضربه پنالتی اعلام کرد، یک ضربه به سود پرتغال که با واکنش استثنایی بیرانوند مهار شد و یک ضربه به سود ایران که باعث شد تا شاگردان کی‌روش به تساوی ارزشمند برابر پرتغال دست پیدا کنند. عملکرد این داور اهل کشور پاراگوئه به شدت مورد انتقاد سرمربی تیم ملی ایران قرار گرفت و او بارها به سوت‌های او اعتراض می‌کرد و شاید جنجالی‌ترین تصمیم داور پاراگوئه‌ای، عدم اخراج کریستیانو رونالدو بود.

تیم ملی ایران کار خود را در جام جهانی 2018 با قضاوت کاسرس به پایان برد و حالا ملی‌پوشان باید با قضاوت داوری دیگر از منطقه آمریکای‌جنوبی کار خود را در جام جهانی آغاز کنند که باید دید رافائل کلاوس از برزیل چه عملکردی از خود در مصاف تیم‌های ملی ایران و انگلیس به جای می‌گذارد.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری