football360 logo

کرواسی 0-0 مراکش؛ نمایشی که شایسته نایب‌قهرمان جهان نبود!

02 آذر 1401 ساعت 15:38
نایب‌قهرمان جام جهانی 2018، کار خود در قطر را با تساوی آغاز کرد.

به گزارش فوتبال 360، اولین بازی روز چهارم جام جهانی 2022 در گروه F و در ورزشگاه البیت الخور میان مراکش و کرواسی برگزار شد که این مسابقه در نهایت با تساوی بدون گل دو تیم همراه شد.

کرواسی، نایب قهرمان جام جهانی 2018، در حالی کار خود در جام بیست‌ودوم را در مقابل رقیبی آفریقایی آغاز می‌کرد که در 2 بازی مقابل رقبای این قاره در ادوار قبلی، با نتیجه مجموع 6 بر صفر به پیروزی رسیده بود (4-0 کامرون 2014، 2-0 نیجریه 2018). تنها رویارویی دو تیم، به رقابتی دوستانه در دسامبر 1996 و به میزبانی مراکش بازمی‌گشت که این بازی پربرخورد با 3 کارت قرمز، بعد از تساوی 2-2 با برتری 7-6 کرواسی در ضربات پنالتی به پایان رسید. کرواسی در 5 دوره حضور در جام جهانی، 3 بار بازی اول را باخته و در دو مرتبه‌ای که مغلوب نشده، به نیمه‌نهایی (1998) و فینال (2018) رسیده است!

ترکیب ابتدایی دو تیم به شرح زیر است:

کرواسی

دومینیک لیواکوویچ؛ یوزیپ یورانوویچ، دژان لوورن، یوشکو گواردیول، برنا سوسا؛ لوکا مودریچ، مارسلو بروزوویچ، متئو کواچیچ؛ نیکولا ولاشیچ، آندری کراماریچ، ایوان پریشیچ

سرمربی: زلاتکو دالیچ

مراکش

یاسین بونو؛ اشرف حکیمی، نایف اکرد، رومن سایس، نصیر مزراوی؛ عزالدین اوناهی، سفیان آمرابات، سلیم املاح؛ حکیم زیاش، یوسف النصیری، سفیان بوفال

سرمربی: ولید الرکراکی

ترکیب اصلی کرواسی نسبت به آخرین بازی رسمی، برابر اتریش، با 3 تغییر مواجه شده و سوسا، یورانوویچ و کراماریچ به ترکیب ثابت آمده بودند. مودریچ با حضور در این بازی به نخستین بازیکنی تبدیل شد که جام جهانی و یورو را در 3 دهه مختلف تجربه کرده است. الراکرکی نیز نسبت به بازی دوستانه برابر گرجستان آمرابات و مزراوی را به ترکیب اصلی تیمش اضافه کرده بود. 

کرواسی در دقایق ابتدایی با در اختیار گرفتن مالکیت توپ، سعی در نفوذ به عمق دفاع مراکش داشت و اولین موقعیت قابل ملاحظه مسابقه نیز دقیقه 17، روی ضربه ایوان پریشیچ به دست آمد. یک دقیقه بعد، ارسال تماشایی زیاش بدون اصابت به سر النصیری به شکلی نفسگیر بیرون رفت. 


«شطرنجی‌ها» که کانال چپ، موقعیت قرار گیری اشرف حکیمی، را هدف ترتیب حملات و انجام کارهای ترکیبی قرار داده بودند، در وقت‌های اضافه مهم‌ترین موقعیت نیمه را با حرکتی از همین سمت شکل دادند. ارسال سوسا از سمت چپ درون محوطه شش قدم به ولاشیچ رسید و او نیز با پرتاب کردن خود به سمت توپ، آن را روانه دروازه کرد که این توپ با جاگیری و واکنش درخشان بونو مهار شد. یک دقیقه بعد، کروات‌ها به موقعیت دیگری نیز رسیدند اما ابتدا والی ولاشیچ توسط سایس بلوکه شد و در ادامه ضربه مودریچ از بالای دروازه بیرون رفت تا نیمه نخست با تساوی بدون گل خاتمه یابد.

کرواسی نیمه دوم را با یک تعویض اجباری آغاز کرد و نیکولا ولاشیچ به دلیل مصدومیت، جای خود را به ماریو پاشالیچ داد. دقیقه 51 ضربه از راه دور بوفال بعد از برخورد به لوورن بلوکه شد تا صدای اعتراض هواداران مراکش به گمان برخورد توپ به دست لوورن، به هوا بلند شود؛ هرچند، بازی با تشخیص فرناندو راپالینی ادامه یافت. دو دقیقه بعد، کرنر مودریچ قبل از رسیدن به گواردیول با اثر بونو دفع شد و سایس، در ادامه این توپ را دورتر کرد. 


دقیقه 55، نصیر مزراوی که بعد از ضربه سر قبلی نتوانسته بود بازی را دنبال کند، دوباره روی زمین افتاد تا پزشکان برای مداوای او به زمین بیایند. او بازی را ادامه داد اما فقط 4 دقیقه بعد و با اشارات دست، به نیمکت تیمش اعلام کرد که قادر به ادامه بازی نیست. به این ترتیب دومین تعویض بازی نیز تعویضی اجباری و ورود یحیی عطیه الله به جای مزراوی بود.

دقیقه 64، مراکش به ضربه‌ای ایستگاهی رسید. حکیم زیاش با حرکت دادن توپ آن را برای اشرف حکیمی کاشت و اشرف نیز با شلیکی محکم آن را روانه دروازه کرد اما لیواکوویچ با مشت، این توپ را از دروازه‌ دور کرد. 

به شکلی باورنکردنی، همین ضربه حکیمی جدی‌ترین موقعیت مسابقه تا پایان آن بود. ورود عبدالصمد الزلزولی به زمین، با حرکات تند و سریع و البته، تصمیمات بد او در پایان همراه بود و ورود عناصر تهاجمی نظیر لیوایا، حمدالله و اورشیچ نیز نتوانست گره‌ای از این بازی باز کند.

سرانجام بعد از گذشت 7 دقیقه وقت اضافه، بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید تا کرواسی برای سومین بار، یک دوره جام جهانی را بدون باخت آغاز کند. هر دو تیم، تنها 2 ضربه در چهارچوب داشتند تا مشخص شود همین تساوی، عادلانه‌ترین نتیجه برای این پیکار بوده است. 

بازی‌های بعدی دو تیم، روز یکشنبه 6 آذر برگزار می‌شود. مراکش در ورزشگاه الثمامه به مصاف بلژیک می‌رود و کرواسی در ورزشگاه بین‌المللی خلیفه در مقابل کانادا می‌ایستد. با توجه به قدرت دو تیم بلژیک و کانادا، به نظر می‌رسد رقابت بر سر جایگاه دوم گروه F تا روز پایانی بین کرواسی و مراکش ادامه داشته باشد. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری