football360 logo

آرژانتین امروز برای اعاده حیثیت به میدان می‌رود؛ خیز عربستان و فرانسه برای صعود

05 آذر 1401 ساعت 10:582 نظر
امروز تیم‌های حاضردر گروه‌های سوم و چهارم هم دور دوم دیدارهای گروهی را به سرانجام خواهند رساند.

به گزارش فوتبال 360، پس از حذف قطر از دور رقابت‌ها و کشیده شدن کار صعود هلند، سنگال و اکوادور به روز پایانی، همچنین زنده ماندن امید ایران برای صعود و پیچیده‌تر شدن معادلات رسیدن به جمع 16 تیم از گروه دوم، امروز دور دوم دیدارهای 4 گروه نخست به پایان می‌رسد.

درحالی که ابتدا تونس و استرالیا مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند، در دومین بازی عربستان و لهستان با 2 شرط متفاوت راهی میدان می‌شوند و پس از نبرد جذاب دانمارک و فرانسه، آرژانتین و مکزیک دیدارهای روز هفتم را به سرانجام خواهند رساند. در این راه، عربستان سعودی شانس قطعی کردن صعود را خواهد داشت، آرژانتین برای اعاده حیثیت به میدان خواهد رفت و درحالی که مدافع عنوان قهرمانی تنها یک پیروزی تا حضور در جمع 16 تیم برتر جهان فاصله دارد، دانمارک  سرشار از اشتیاق برای تکرار روزهای شیرین یورو 2020، در آوردگاه جهانی است.

مانع آفریقایی مقابل آخرین امید کانگورو

استرالیا - تونس

شنبه 5 آذر

ساعت 13:30

استادیوم الجنوب (الوکره)

داور: دانیل زیبرت (آلمان)

استرالیا و تونس، در نخستین دیدار روز شنبه به مصاف یکدیگر خواهند رفت. این در شرایطی است که استرالیا در دور نخست با 4 گل مغلوب فرانسه شد و تونس توانست یک امتیاز ارزشمند از تقابل با دانمارک کسب کند. استرالیا برای زنده ماندن امیدهایش به صعود، چاره‌ای جز کسب امتیاز ندارد و پیش‌بینی می‌شود تونس از حمایت بیش‌تری در استادیوم برخوردار باشد. بنابراین، شاگردان گراهام آرنولد کار چندان آسانی برای زنده نگه داشتن امیدهایشان نخواهند داشت. تونس که در دیدار مقابل دانمارک با تکیه بر حمایت هوادارانش توانست برای دومین مرتبه در تاریخ جام‌جهانی دروازه‌اش را بسته نگه دارد (از مجموع 16 دیدار)، در صورت کسب پیروزی مقابل استرالیا، تا یک قدمی صعود از گروه برای اولین مرتبه در تاریخ خواهد رسید. هرچند استرالیا هم با پیش افتادن مقابل فرانسه، نشان داد کاملاً آماده رقابت است؛ البته اگر حریفش مدافع عنوان قهرمانی نباشد! استرالیایی‌ها از مجموع 17 دیدارشان در تاریخ جام‌جهانی، 11 شکست را تجربه کرده‌اند و در صورت ناکامی مقابل تونس، طلسم عدم پیروزی‌های متوالی‌شان در ادوار این تورنمنت به عدد 8 خواهد رسید. تونس که نشان داد دفاع کردن مقابل تیم‌های بزرگ را خوب بلد است، برای تجربه اولین صعود تاریخش از دور گروهی، باید گلزنی و در نهایت، برد را تجربه کند. تساوی در این دیدار، باتوجه به آن که آخرین دیدار تونس در دور گروهی مقابل فرانسه است، سودی برایشان نخواهد داشت. هرچند هواداران خوش‌ذوق این تیم آفریقایی، با دستکاری صفحه ویکی‌پدیای تیم ملی کشورشان، پیش از به صدا درآمدن سوت آغاز 2 دیدار باقی مانده در این تورنمنت، نه‌تنها نتایج این دیدارها را برتری 5 بر صفر مقابل استرالیا و 3 بر 2  مقابل فرانسه به ثبت رسانده، بلکه نام گلزنان هر دیدار را هم به صورت جداگانه پیش‌بینی کرده‌اند تا در دنیای موازی و ذهنیت هواداران تونس، این تیم با 7 امتیاز به عنوان صدرنشین گروهش به دور بعد صعود کرده باشد؛ پیش از آن که بازیکنان به میدان رفته و 180 دقیقه باقی مانده را بازی کنند. طبق آمار به دست آمده از اوپتا، تونس در این دیدار 47.3 درصد شانس پیروزی خواهد داشت و سهم کانگوروها، تنها 25.6درصد شانس کسب پیروزی است.

رویای صعود، مقابل چشمان سعودی‌ها

لهستان – عربستان سعودی

شنبه 5 آذر

ساعت 16:30

استادیوم اجوکیشن سیتی (الریان)

داور: ویلتون سامپایو (برزیل)

درحالی که لهستان با از دست رفتن پنالتی لواندوفسکی بهترین فرصت از بابت نزدیک شدن به عربستان سعودی و امیدوار ماندن به صعود را از دست داد؛ یاران یاسر الشهرانی پس از کسب پیروزی تاریخی مقابل آرژانتین تک و تنها در صدر جدول گروهی که پیش‌بینی می‌شد آرژانتین مجالی برای نفس کشیدن به سایر اعضایش ندهد، ایستاده‌اند. عربستانی‌ها به خوبی با کیش و مات کردن آرژانتین، شانس‌هایشان برای صعود از گروه را بالا بردند و حالا این لهستان است که باید برای کسب پیروزی مقابل شاگردان هروه رنار، به آب و آتش بزنند. هرچند این تیم با کسب 2 تساوی هم صعودش به دور بعدی رقابت‌ها را قطعی می‌کند اما عربستان سعودی، قصد تاریخ‌سازی نصفه و نیمه را ندارد. شاگردان رنار در عین شایستگی، با تنها 2 شوت در چارچوب موفق شدند نتیجه دیدار مقابل آرژانتین را به سود خود بازگردانده و بخت اول صعود از گروهشان لقب بگیرند. از این ماراتن جذاب اما بیش از 180 دقیقه باقی مانده و هنوز هیچ چیز قطعی نیست. در 10 دیدار تاریخ عربستان مقابل اروپایی‌ها، این تیم 9 مرتبه و از جمله با نتایج 8 بر صفر و 5 بر صفر، شکست خورده از زمین مسابقه خارج شده اما این عربستان، بدون شک فرق می‌کند. در صورت کسب پیروزی مقابل لهستان، سعودی‌ها برای اولین بار در تاریخ جام‌جهانی موفق به کسب 3 پیروزی متوالی خواهند شد (با احتساب پیروزی مقابل مصر در آخرین دیدار دور گروهی 2018). این در شرایطی است که آمار این تیم در تاریخ مسابقات تا به این جای کار، کسب تنها 4 پیروزی و 2 تساوی در برابر 11 شکست بوده است. در صورتی که سالم الدوساری در برابر لهستان هم موفق به گلزنی شود، به رکورد سامی الجابر، برترین گلزن تاریخ عربستان در جام‌های‌جهانی خواهد رسید. البته که شکستن رکورد الجابر از نظر تجربه گلزنی در جام‌جهانی به فاصله 12 ساله (1994 تا 2006)، رکوردی که تنها در اختیار بزرگانی چون پله، مارادونا، مسی، کلوزه و کریستیانو رونالدو بوده است، کمی غیرممکن به نظر می‌رسد. درحالی که لهستان در دیدار برابر مکزیک 6 شوت روانه دروازه حریف کرد و عربستان بازی قابل قبولی مقابل یکی از مدعیان اصلی قهرمانی انجام داد، ابر کامپیوترهای آنالیز داده‌ها، شانس پیروزی لهستان در این دیدار را بیش‌تر از عربستان سعودی می‌دانند. 24.5 درصد احتمال کسب تساوی در این دیدار وجود دارد و این در شرایطی است که لهستان با کسب تساوی مقابل مکزیک به ششمین تساوی بدون گل در تاریخ جام‌جهانی از مجموع 35 بازی رسید و رکورد کسب تساوی بدون گل در تاریخ جام‌جهانی را (در میان تیم‌هایی که حداقل 15 بازی در این تورنمنت انجام داده‌اند) به نام خود زد.

دینامیت آماده انفجار زیر پای مدافع عنوان قهرمانی

فرانسه – دانمارک

شنبه 5 آذر

ساعت 19:30

استادیوم 973 راس ابو عبود (دوحه)

داور: شیمون مارچینیاک (لهستان)

فرانسه که در نخستین دیدارش، خط و نشان جدی برای تمامی رقبا کشید و نشان داد نگرانی از بابت جایگزینی کریم بنزما و سایر مصدومان ندارد، دیدارهای پرتکرارش مقابل دانمارک را این بار در جام‌جهانی تکرار خواهد کرد. این سومین دیدار رودرروی 2 تیم در سال 2022 است که در هر 2 دیدار گذشته، دانمارک پیروز میدان بوده است. ضمن اینکه فرانسه و دانمارک در جام‌های‌جهانی 2002 و 2018  مقابل یکدیگر به میدان رفته بودند که در این دیدارها هم دانمارکی‌ها شکست ناپذیر بوده‌اند. در همین حال، فرانسه با درخشش بازیکنان هجومی از جمله اولیویه ژیرو که تنها یک گل تا تبدیل شدن به برترین گلزن تاریخ فرانسه فاصله دارد و سایر بازیکنان از جمله کیلیان امباپه، آنتوان گریزمان و عثمان دمبله در صورت کسب پیروزی به عنوان اولین تیم مجوز حضور در جمع 16 تیم برتر جهان را کسب خواهد کرد (در شرایطی که عربستان پیش از این دیدار موفق به کسب 3 امتیاز نشود). فرانسه که باتوجه به پیروزی قاطع مقابل استرالیا، تبدیل به اولین مدافع عنوان قهرمانی از سال 2006 (برزیل) شد که اولین دیدارش در جام‌جهانی را با در دست داشتن همین عنوان با پیروزی پشت سر می‌گذارد، می‌خواهد به رکورد کسب 2 پیروزی متوالی در دیدارهای نخست به عنوان مدافع عنوان قهرمانی برسد. رکوردی که تنها در اختیار 4 تیم در تاریخ این مسابقات است.  فرانسه 5 پیروزی متوالی در جام‌جهانی را تجربه کرده و تا رسیدن به رکورد اسپانیا 2010، تنها یک پیروزی فاصله دارد. دانمارک، حریف سرسختی برای رسیدن به ششمین پیروزی متوالی خواهد بود؛ تیمی که 3 دیدار اخیرش در تورنمنت را با تساوی به اتمام رسانده. 

همه برای لئو، لئو برای همه

آرژانتین - مکزیک

شنبه 5 آذر

ساعت 22:30

استادیوم لوسیل

داور: دنیله اورساتو (ایتالیا)

شکست آرژانتین مقابل عربستان، باعث شده سنگربان این تیم دیدار مقابل مکزیک را به عنوان «اولین فینال پیش روی آلبی سلسته در جام‌جهانی 2022» یاد کند. دیداری که یاران مسی در آن محکوم به کسب پیروزی هستند و هرگز نمی‌خواهند در تورنمنتی که به عنوان قهرمان کانمبول به آن پا گذاشته و یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به حساب می‌آمدند، حذف زودهنگام را تجربه کنند. در بررسی تاریخ تقابل‌های 2 تیم آرژانتین و مکزیک، کفه ترازو به سود جنوبی‌ها سنگینی می‌کند و در شرایطی که آرژانتین در 10 دیدار اخیر شکست‌ناپذیر بوده است، آخرین شکستش مقابل مکزیک به کوپا آمریکای 2004 بازمی‌گردد. مکزیک تنها 5 پیروزی مقابل آرژانتین کسب کرده که به جز پیروزی سال 2004، هیچ‌کدام از پیروزی‌ها در چارچوب بازی‌های رسمی به دست نیامده‌اند و هر 3 تقابل 2 تیم در تاریخ جام‌های‌جهانی 1930، 2006 و 2010 با برتری آلبی سلسته همراه بوده‌اند. درحالی که مسی نمی‌خواهد آخرین جام‌جهانی‌اش با حذف در دور گروهی همراه شود، گی‌یرمو اوچوآ مایل نیست در تورنمنتی که پنالتی لواندوفسکی را مهار کرده و پنجمین حضورش در ادوار آن را پشت سر می‌گذارد، به بهترین رکورد تاریخ کشورش که صعود به دور یک چهارم نهایی است، نرسد. جایی که آنها در سال 2010 شانس رسیدن به آن را داشتند اما در مرحله یک‌هشتم، آرژانتین با درخشش پرحرف و حدیث کارلوس تبس، مانع از تکرار رکورد عملکرد این تیم در تورنمنت‌های خانگی 1970 و 1986، این بار خارج از خانه شد. مکزیک از سال 1994 تاکنون، همواره در جمع 16 تیم برتر تورنمنت حضور داشته و باید دید در هشتمین دوره متوالی قادر به حفظ این رکورد خواهد بود یا نه! 


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری