football360 logo

قوانین میزبان و صدای بلند اعتراضات؛ چرا قطر به میهمانانش احترام نمی‌گذارد؟

05 آذر 1401 ساعت 02:2436 نظر
اعتراض تیمی آلمانی‌ها به قوانین سخت‌گیرانه قطر، صحنه جالبی را رقم زد.

به گزارش فوتبال 360، از همان زمان اهدای میزبانی به قطر در سال 2010، بسیاری فساد مالی فیفا را عامل اصلی این تصمیم دانسته و به انتخاب کشوری در خاورمیانه با پتانسیلی کاملاً محدود برای برگزاری تورنمنت بین‌المللی، اعتراض کردند.

قطر اما در طول 12 سال، از کشوری بیابانی در حاشیه خلیج فارس تبدیل به یکی از کشورهای دارای پیشرفته‌ترین امکانات در خاورمیانه شد و در این راه، بسیاری را قربانی کرد. از هزاران کارگر مهاجری که به سبب کار طولانی مدت در شرایط طاقت‌فرسا، جانشان را از دست دادند تا خیانت به محمد بن همام، زمانی که خیالشان از بابت دریافت میزبانی راحت شد. هرچند قطر محدودیت‌های چندان زیادی را بر پوشش هواداران تیم‌ها در جام‌جهانی اعمال نکرده اما ممنوعیت مصرف نوشیدنی‌های الکلی، ممنوعیت حمایت از جنبش اقلیت‌ها، ممنوعیت ورود پرچم‌های غیررسمی به استادیوم و سطح ضعیف اسکان هواداران، صدای اعتراض همگان را بلند کرده و در این شرایط، رئیس فیفا نه تنها از اهدای امتیاز میزبانی به قطر حمایت می‌کند، بلکه در کمال تعجب از بابت امکان اهدای میزبانی به کره شمالی سخن به میان آورده و از آن استقبال می‌کند.

کسب درآمد، حتی در کره‌شمالی

بعید نیست در سال‌های آینده، پس از اهدای میزبانی به کره شمالی و زمانی که صدای اعتراضات از بابت قوانین محدود کننده این کشور سر به فلک می‌کشد، اینفانتینو در مصاحبه‌ای اعلام کند «چرا به قوانین کشور میزبان احترام نمی‌گذارید؟ چون صرفاً با شما متفاوت هستند؟ نه! هر عقیده‌ای شایسته احترام است. اتفاقی نخواهد افتاد اگر در مدت زمان حضور در کره‌شمالی، موهایتان را آنگونه که دیکتاتور این کشور می‌پسندد، کوتاه کنید!» حتی اگر قوانین کشور کره‌شمالی، هواداران فوتبال را که از سراسر جهان به این کشور آمده‌اند، مجبور کند زمانی که در اجتماع، چشمشان به تصاویر کیم جونگ اون می‌افتد، گریه کنند و در صورت گریه نکردن و عدم ادای احترام، سر از زندان در خواهند آورد. در این صورت به احتمال فراوان، اینفانتینو بهانه‌ای برای توجیه خواهد داشت.

خلف وعده در آستانه سوت آغاز

دولت بریتانیا پیش از آغاز جام‌جهانی، زمانی که هنوز مصرف نوشیدنی‌های الکلی توسط دولت این کشور رسما ممنوع نشده بود، به شهروندانش که قصد سفر به قطر برای تماشای جام‌جهانی را داشتند، هشدار داده بود «استفاده از نوشیدنی‌های الکلی و حتی آبجو در مکان‌های عمومی از جمله استادیوم، در کشور قطر ممنوع بوده و می‌تواند به قیمت 6 ماه زندان یا جریمه نقدی به ارزش 3000 ریال قطری (معادل 824 دلار) تمام شود.» این درحالی است که ماه سپتامبر، قطر رسماً اعلام کرده بود صرفاً فروش نوشیدنی در استادیوم ممنوع است و هواداران می‌توانند آن را خارج از ورزشگاه تهیه کرده، با خود به داخل ببرند اما 2 روز مانده به آغاز رسمی مسابقات، آنها برخلاف وعده ورود هرگونه نوشیدنی الکلی یا آبجو را به درون استادیوم‌ها ممنوع اعلام کردند!

لزوم رعایت حقوق میهمانان

درحالی که هواداران بسیاری درحال حمل مخفیانه نوشیدنی به استادیوم در جلد نوشابه یا آلات هواداری، بازرسی و از ورودشان جلوگیری می‌شود، مسئولان تامین امنیت استادیوم حتی هوادارانی که پرچم‌های دلخواهشان را به استادیوم برده‌اند را هم تا ساعت‌ها بیرون از استادیوم معطل و گاهاً بازجویی می‌کنند! بدون شک موضوع اصلی، ممنوعیت ورود نوشیدنی به استادیوم نیست. در این میان، جلوگیری از آزادی بیان و همکاری قاطع فیفا با کشور میزبان مبنی بر جلوگیری از انجام هرگونه حرکت خارج از قواعد، حتی بستن بازوبند خاص که در این صورت جریمه نقدی و کارت زرد را برای بازیکنان به همراه دارد، صدای اعتراضات را بلند کرده است. درحالی که بسیاری هواداران قطر را تحریم کرده و حاضر به حضور در این کشور نبوده‌اند، مشکلات بسیاری از جمله اسکان نامناسب هواداران در کمپ‌های هواداری در عین گران قیمت بودن امکانات، این نکته را بیش از پیش یادآور می‌شود که به جای تکرار کردن «به قوانین کشور میزبان، احترام بگذارید»، بهتر نیست قطر به عنوان کشوری که میزبانی بزرگ‌ترین رویداد ورزشی جهان را دریافت کرده است، کمی به «حقوق میهمانانش» احترام بگذارد؟

کاسه داغ‌تر از آش!

بهتر نیست رئیس فیفا که خود در یکی از مجلل‌ترین اتاق‌های هتلی لوکس در دوحه اقامت دارد و هنگام پاسخ دادن به سوالات خبرنگاران از سپ بلاتر بهانه‌های بیش‌تری برای دفاع از امتیاز میزبانی قطر دارد، کمی چشمانش را روی واقعیت باز کرده و برای دادن امتیاز میزبانی به کره شمالی اعلام آمادگی نکند؟ هرچند او بهتر از هرکس دیگری واقعیت را می‌داند و بدون شک مصاحبه سپ بلاتر مبنی بر اعتراف به پشیمانی از اهدای میزبانی به قطر به اطلاعش رسیده است! شاید برایتان جالب باشد حتی ورود نوشیدنی الکلی به استادیوم، برای برخی هواداران کاملاً آزاد است. هوادارانی که پکیج ویژه هواداری در قطر را به ارزش 950 تا 4950 دلار تهیه کنند، این اجازه را خواهند داشت تا در استادیوم، آزادانه به مصرف نوشیدنی‌های الکلی مشغول شوند. در چارچوب قوانین قطر، اگر به مقدار کافی هزینه کنید، دیگر هیچ قانونی از آزادی عمل و بیان شما جلوگیری نخواهد کرد. همانگونه که بستن بازوبند خاص در جایگاه ویژه استادیوم، در صندلی کناری رئیس فیفا کاملاً آزاد است. فیفا در جام‌‎جهانی 2022، به خوبی از پس به تصویر کشیدن «تبعیض طبقاتی» برآمده است.


برچسب‌ها

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری