football360 logo

نگاهی به دیدار ایران – آمریکا؛ به امید دومین 8 آذر تاریخی فوتبال

08 آذر 1401 ساعت 10:0041 نظر
تیم ملی در دیداری که می‌تواند مهم‌ترین بازی تاریخ فوتبال ایران باشد، برای صعود به مرحله حذفی جام‌جهانی به دیدار تیم ملی آمریکا می‌رود.

به گزارش فوتبال 360، تیم ملی ایران در سومین بازی خود در جام‌جهانی به مصاف تیم ملی آمریکا می‌رود. این بازی که به خاطر مسایل سیاسی بین 2 کشور همیشه حساسیت ویژه داشته، این‌بار از اهمیت مضاعف برخوردار است و ایران و آمریکا برای راهیابی به مرحله حذفی با یکدیگر نبرد می‌کنند و حداکثر یکی از این دو تیم در مرحله یک هشتم نهایی حاضر خواهد بود.

این دو تیم روز سه‌شنبه 8 آذر از ساعت 22:30 در ورزشگاه الثمامه به دیدار هم می‌روند. 8 آذر روز تاریخی در فوتبال ایران محسوب می‌شود و تیم ملی در این روز در یک بازی دراماتیک با حذف استرالیا پس از 20 سال موفق به صعود به جام‌جهانی 1998 فرانسه شد و حالا امیدوار است در سالگرد این مسابقه تاریخی برای نخستین‌بار به مرحله حذفی جام‌جهانی صعود کند. متئو لاهوز داور مشهور اسپانیایی که سابقه قضاوت در چندین ال‌کلاسیکو را دارد، این مسابقه را سوت خواهد زد.

در یک قدمی پایان طلسم

یکی از طلسم‌های مهم فوتبال ایران، طلسم عدم راهیابی به مرحله حذفی جام‌جهانی است. تیم ملی 5 بار در جام‌جهانی شرکت کرده اما هرگز به مرحله حذفی راه نیافته است. تیم ملی این‌بار نزدیک‌تر از همیشه به صعود به مرحله حذفی است. ایران با شکست سنگین در روز نخست مقابل انگلیس و پیروزی شیرین برابر ولز با 3 امتیاز در رده دوم جدول گروه جای دارد. آمریکا هم با 2 تساوی مقابل انگلیس و ولز 2 امتیازی و سوم است.

ایران با پیروزی مقابل آمریکا به مرحله بعد صعود خواهد کرد و با کسب تساوی هم شانس زیادی برای قرار گرفتن در جمع 2 تیم اول گروه دارد و تنها در صورت غلبه ولز بر انگلیس تیم ملی حذف خواهد شد. ایران با باخت مقابل آمریکا حذف خواهد شد.

همین روند را حفظ کن

تیم ملی در طول تاریخ 2 بار با تیم ملی آمریکا دیدار داشته است که در هیچ کدام بازنده نبوده و حالا امیدوار است با حفظ این روند به جمع 16 تیم برتر جام‌جهانی صعود کند. ایران برای اولین بار در جام‌جهانی 1998 با آمریکا دیدار داشت و در یک بازی تاریخی موفق شد که به نخستین برد خود در تاریخ جام‌جهانی دست یابد و حالا امیدوار است دیدار دوباره با این تیم به اولین صعود ایران به مرحله حذفی بیانجامد. ایران تقریباً یک‌سال پس از غلبه بر آمریکا در دیداری دوستانه در خاک این کشور به میدان رفت که به تساوی 1-1 دست یافت. کارلوس کی‌روش یک‌بار به همراه تیم ملی پرتغال مقابل آمریکا قرار گرفته که در سال 1992 از این تیم یک بر صفر شکست خورده است. آمریکا در تاریح جام‌جهانی برابر آسیایی‌ها آمار خوبی ندارد و به جز یک باخت مقابل ایران، در جام‌جهانی ۲۰۰۲ مقابل کره‌جنوبی به تساوی 1-1 دست یافت و تاکنون در جام‌جهانی برابر تیمی از آسیا به پیروزی نرسیده است.

یانکی‌ها 5 بازی بدون برد

تیم ملی آمریکا در رده شانزدهم ردهبندی فیفا و در جایگاه دوم قاره آمریکای شمالی است. آمریکا در مرحله انتخابی جام‌جهانی در رتبه سوم منطقه کونکاکاف جای گرفت. آمار امیدبخش برای تیم ملی، فرم اخیر تیم ملی آمریکاست. این تیم در 7 بازی گذشته خود تنها یک برد مقابل تیم گمنام گرانادا داشته و 5 تساوی و یک شکست برابر ژاپن نصیبش شده است. در ترکیب این تیم بازیکنان سرشناسی نظیر سرجینیو دست بازیکن فعلی یوونتوس و سابق بارسلونا، تیموتی وه‌آ و کریستین پولسیچ به‌چشم می‌خورد. آمریکا در دوره قبل موفق به صعود به جام‌جهانی نشد و در 4 حضور قبل از آن 3 بار به یک هشتم‌نهایی صعود کرد.

تقابل جوانی و تجربه

تیم ملی فوتبال ایران با میانگین سنی ۲۹ سال، مسن‌ترین تیم جام است. در سمت مقابل تیم ملی آمریکا با میانگین سنی ۲۵ سال دومین تیم جوان این دوره از رقابتهاست. فاصله سنی ۴ سال، اختلاف کمی نیست ولی از طرف دیگر تیم ملی ایران از حریف کاملاً باتجربه‌تر است و بسیاری از بازیکنان تجربه ۲ یا ۳ دوره حضور در جام‌جهانی را دارند.

اما و اگرهای ترکیب اصلی

دقایق پایانی بازی ایران با ولز به شیرین‌تر نحو ممکن برای تیم ملی سپری شد ولی این دقایق به قیمت مصدومیت ۳ بازیکن و محرومیت بازیکن دیگر تمام شد. علیرضا جهانبخش با دریافت کارت زرد غایب قطعی دیدار با آمریکاست. احمد نوراللهی، سعید عزت اللهی و سردار آزمون به دلیل آسیب‌دیدگی تعویض شدند ولی ظاهراً مصدومیتشان چندان جدی نیست و قادر به بازی در این مسابقه خواهند بود البته بازیکنان جایگزین این ۳ بازیکن هم چهره موفقی از خود به نمایش گذاشتند تا انتخاب ترکیب اصلی مشکل شود.

دیگر ابهام ترکیب ثابت ایران در درون دروازه است. علیرضا بیرانوند دروازه‌بان اول ایران در این مسابقات بود که در بازی اول با انگلیس مصدوم شد و پس از آن حسین حسینی درون دروازه قرار گرفت و در یک روز بد ۶ گل دریافت کرد. بیرانوند در بازی دوم همچنان آسیب‌دیده بود و حسینی این بار در بازی با ولز نمره قبولی گرفت. خبرها از اردوی تیم ملی حاکی از آن است که بیرانوند بدون مشکل در تمرینات حاضر بوده و باید دید که کی‌روش این‌بار به کدام دروازه‌بان اعتماد می‌کند. 

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری