football360 logo

داوران اروپایی و بازی‌های ایران؛ بد، جنجالی و تاریخی!

07 آذر 1401 ساعت 15:0039 نظر
تیم ملی ایران در دیدارهایی که با قضاوت داوران خارجی برگزار شده، عملکرد متفاوتی داشته است.

به گزارش فوتبال 360، کمیته داوران فیفا روز گذشته اسامی داوران روز دهم جام جهانی 2022 قطر را اعلام کرد و مشخص شد که متئو لاهوز داور نام‌آشنای اسپانیایی مصاف تیم‌های ملی ایران-آمریکا را سوت می‌زند. داور باتجربه‌ای که سابقه قضاوت در ال‌کلاسیکو را هم دارد و حالا در جام جهانی 2022 باید مصاف شاگردان کارلوس کی‌روش و گرگ برهالتر را قضاوت کند.

لاهوز در شرایطی مصاف ایران-آمریکا را قضاوت کند که پیشتر در ادوار جام جهانی، 7 داور از قاره اروپا دیدارهای تیم ملی ایران را قضاوت کرده‌اند و اتفاق مهم اینکه 2 پیروزی قبلی ایران در ادوار جام جهانی در حالی به‌دست آمده بود که داوران اروپایی مصاف ملی‌پوشان را در مقابل آمریکا و مراکش قضاوت کرده بودند.

خاطرات تلخ و جنجالی؛ از پرو تا بوسنی

شاگردان حشمت مهاجرانی بعد از باخت مقابل هلند و تساوی برابر اسکاتلند در آخرین گام با قضاوت الویجی جرگاز از کشور لهستان برابر تیم ملی پرو قرار گرفتند و با نتیجه 4 بر یک مغلوب شدند تا پایان تلخی در جام جهانی 1978 داشته باشند. تیم ملی ایران در جام‌های جهانی 2006 و 2014 هم تجربه بازی با قضاوت داوران اروپایی را دارد.

در جام جهانی 2006، تیم ملی ایران در نخستین گام با قضاوت روبرتو روزتی از کشور ایتالیا مقابل تیم ملی مکزیک قرار گرفت که شاگردان برانکو ایوانکوویچ شکستی 3 بر یک را مقابل مکزیک متحمل شدند. در دومین مسابقه هم تیم ملی ایران با قضاوت اریک پولات از کشور فرانسه مقابل تیم ملی پرتغال قرار گرفت و با نتیجه 2 بر صفر شکست خورد.

ملی‌پوشان فوتبال ایران در جام جهانی 2014 هم در مصاف با تیم ملی آرژانتین با قضاوت جنجالی میلوراد ماژیچ به میدان رفتند. داور جنجالی که یک صحنه مشکوک به پنالتی را به سود ایران اعلام نکرد و در نهایت با گل مسی در واپسین لحظات، آرژانتینی‌ها برنده از میدان مسابقه خارج شدند. نکته مهم درباره قضاوت ماژیچ، محرومیت او از قضاوت تا پایان جام جهانی 2014 بود که نشان می‌داد اشتباهات تاثیرگذاری در تقابل ایران-آرژانتین داشته است!

تیم ملی ایران در آخرین بازی خود در جام جهانی 2014 هم با قضاوت یک داور اسپانیایی برابر تیم ملی بوسنی قرار گرفت. شاگردان کی‌روش بعد از باخت مقابل تیم ملی آرژانتین نتوانستند نمایش خوبی برابر تیم ملی بوسنی داشته باشند و در نهایت با شکست 3 بر یک از میدان مسابقه خارج شدند تا دومین شکست سنگین ایران با قضاوت داوران اروپایی به‌ثبت برسد.

نقطه امیدواری؛ خاطرات شیرین گذشته تکرار می‌شود؟

اولین برد تیم ملی ایران در ادوار جام جهانی در سال 1998 به‌دست آمد، در مسابقه مقابل تیم ملی آمریکا که شاگردان جلال طالبی موفق شدند در یک بازی فراموش‌نشدنی تیم ملی آمریکا را با نتیجه 2 بر یک شکست بدهند. بردی که با قضاوت اورس مایر از کشور سوئیس برای ایران به‌دست آمد و حالا بعد از 24 سال یک داور اروپایی قرار است تقابل تیم‌های ایران و آمریکا را قضاوت کند.

ملی‌پوشان فوتبال ایران دومین پیروزی‌شان در تاریخ جام جهانی را هم با قضاوت یک داور اروپایی به‌دست آوردند؛ مصاف با تیم ملی مراکش در دوره قبلی جام جهانی که با برتری یک‌گله شاگردان کارلوس کی‌روش به پایان رسید و جونیت شاکر، داور نام‌آشنای ترکیه‌ای آن مسابقه حساس را قضاوت کرد.

شاگردان کارلوس کی‌روش فردا (سه‌شنبه) از ساعت 22:30 به وقت تهران باید به مصاف تیم ملی آمریکا بروند، مسابقه‌ای با قضاوت متئو لاهوز که باید دید سریال خاطرات شیرین ایران از داوران اروپایی تکمیل خواهد شد یا یک خاطره بد و تلخ دیگر به آلبوم خاطرات فوتبال ایران افزوده می‌شود.

نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری