football360 logo

آغاز دور پایانی مسابقات گروهی با دیدارهای همزمان؛ شانس صعود، برای 27 تیم

08 آذر 1401 ساعت 11:1825 نظر
امشب، رده‌بندی نهایی گروه‌های اول و دوم مشخص خواهد شد.

به گزارش فوتبال 360، با پایان دور دوم مسابقات گروهی و درحالی که تنها برزیل، فرانسه و پرتغال، تا به حال صعودشان به دور حذفی قطعی شده و از طرف مقابل، تنها قطر و کانادا حذف شده قطعی لقب گرفته‌اند، از امروز دور نهایی مسابقات گروهی آغاز خواهد شد و 27 تیم شانس صعود به جمع 16 تیم برتر جام را دارند.

از این پس، دیگر هیچ دیداری در ساعت‌های 13:30 و 16:30 به انجام نخواهد رسید و درحالی که تا جمعه شب دور گروهی به پایان می‌رسد، تیم‌های هر گروه در بازی‌های همزمان به میدان خواهند رفت که 2 بازی ساعت 18:30 به وقت تهران برگزار خواهد شد و سوت آغاز 2 دیدار همزمان دیگر نیز از ساعت 22:30 به صدا در خواهد آمد. امشب، تیم‌های حاضر در گروه‌های اول و دوم به مصاف یکدیگر خواهند رفت و پس از انجام بازی‌ها، 2 تیم صدرنشین هر گروه به صورت ضربدری در دور یک هشتم نهایی که از شنبه (12 آذر) آغاز شده و تا سه‌شنبه (15 آذر) ادامه خواهند داشت، مقابل یکدیگر صف‌آرایی می‌کنند. پس 2 روز وقفه، دیدارهای دور یک‌چهارم نهایی در روزهای جمعه و شنبه (18 و 19 آذر) برگزار خواهند شد و با ادامه مسابقات و انجام دیدار فینال از ساعت 18:30 روز یکشنبه (27 آذر)، در نهایت پرونده بیست‌ودومین دوره از برگزاری مسابقات جام‌جهانی به میزبانی قطر، بسته خواهد شد.

نبرد فیزیکی برای صعود

گروه اول

اکوادور – سنگال

سه‌شنبه 8 آذر

ساعت 18:30

استادیوم خلیفه (دوحه)

داور: کلمان تورپن (فرانسه)

اکوادور که شروعی فوق‌العاده در این مسابقات داشت و قطر میزبان را کیش و مات کرده بود، در دور دوم موفق شد از هلند نیز امتیاز بگیرد و امروز برای تثبیت صعود، به مصاف سنگال خواهد رفت. قهرمان آفریقا که غایبان سرشناسی هم دارد، در مصاف دور نخست اگرچه مقابل هلند شکست خوردند اما با کسب پیروزی ارزشمند مقابل قطر، امیدوار به صعود ماندند. تیم پیروز در این دیدار، حضورش در دور یک هشتم نهایی قطعی است و تساوی، بدون شک اکوادور را راهی دور حذفی خواهد کرد. در شرایطی که هلند نیز امتیاز از دست دهد، اکوادور یا سنگال در صورت پیروزی قادر خواهند بود به عنوان تیم صدرنشین راهی جمع 16 تیم برتر شوند. شاگردان آلیو سیسه که عنوان قهرمان آفریقا را هم یدک می‌کشند، برای رقم زدن اولین صعودشان به دور حذفی پس از سال 2002 که تا یک چهارم نهایی نیز بالا رفتند، محکوم به پیروزی خواهند بود و به تبع، این تیم تغییراتی را در ترکیبش خواهد دید. سنگال در 2 دیدارش مقابل اهالی آمریکا جنوبی، تا به حال پیروزی را تجربه نکرده است و درحالی که سال 2002 مقابل اروگوئه شکست را پذیرفت، سال 2014 نیز مغلوب کلمبیا شد. سنگال برای اولین بار در تاریخش، 3 گلزن متفاوت در یک دیدار را به خود دید که این موضوع، نشان از تقسیم وظایف در فاز تهاجمی در غیبت مانه دارد. از طرف مقابل، اکوادور با خط دفاع رسوخ ناپذیر موفق شده دست بالاتر را نسبت به رقیب امشب داشته باشد و آنها تا به اینجای کار، تنها 7 مرتبه به تیم‌های حریف اجازه شوت‌زنی داده‌اند. اکوادور که در 3 حضور قبلی‌اش در جام‌جهانی، یک مرتبه موفق به صعود از گروه شده، برای اولین بار به مصاف یک تیم آفریقایی خواهد رفت و در این راه، روی درخشش انر والنسیا، حساب ویژه باز کرده است. بهترین گلزن تاریخ اکوادور که تا به اینجای کار 3 مرتبه گلزنی را به تیمش هدیه داده، در صورت ادامه روند و گشودن دروازه سنگال، تبدیل به دومین بازیکن خواهد شد که در تاریخ این تورنمنت، 7 گل متوالی به ثمر خواهد رساند و شاگردان گوستاوو آلفارو برای رکورد شکنی کاپیتان، لحظه‌شماری می‌کنند. طبق پیش‌بینی ابر کامپیوترها، شانس پیروزی اکوادور در این دیدار 42.4 درصد و شانس کسب امتیازات کامل برای سنگال، 30.1 درصد است.

میزبان به دنبال اعاده حیثیت

گروه اول

قطر – هلند

سه‌شنبه 8 آذر

ساعت 18:30

استادیوم البیت (الخور)

داور: باکاری پاپا گاساما (گامبیا)

تشریفاتی شدن آخرین دیدار دور گروهی برای قطر؛ این هرگز اتفاقی نبود که میزبان با رقم زدن گران‌قیمت‌ترین تورنمنت تاریخ فوتبال، انتظار رخ دادنش را داشته باشد. قطر با تجربه کامل‌ترین پروسه آماده‌سازی در میان 32 تیم حاضر، به استقبال این مسابقات آمده بود و سرانجام با قبول 2 شکست متوالی که هرگز نشانی از بازی آبرومندانه هم نداشت، اولین حذف شده جام لقب گرفت. این تیم که در نهایت 12 سال تدارک برای برگزاری جام‌جهانی، به تماشای درخشش سایر تیم‌های آسیایی نشسته، امشب در دیداری تشریفاتی به مصاف هلند خواهد رفت اما از طرف مقابل، شاگردان لوئی فن‌خال نمی‌خواهند با از دست دادن شانس صدرنشینی، در دور بعد به مصاف بهترین تیم گروه دوم بروند. هرچند در شرایطی، خطر حذف هم لاله‌های نارنجی را تهدید می‌کند. در صورتی که هلند با تفاضل 3 گل از قطر شکست بخورد و در دیدار همزمان، اکوادور و سنگال به تساوی رضایت دهند در این صورت هلند از دور مسابقات کنار خواهد رفت. کسب یک مساوی اما حضور نارنجی‌ها در جمع 16 تیم برتر جام را قطعیت خواهد بخشید. شاگردان فلیکس سانچس، قادر خواهند بود به عنوان تنها دستاورد، این اتفاق را رقم بزنند که به عنوان تنها میزبان تاریخ مسابقات که از کسب امتیاز در تورنمنت خانگی عاجز می‌ماند، شناخته نشوند. در تاریخ جام‌جهانی، هلند تنها سال 1978 مقابل اسکاتلند، آخرین دیدار دور گروهی را واگذار کرده است. همچنین در 6 دوره اخیر مسابقات (با احتساب نتایج هر 2 تیم کره و ژاپن در تورنمنت 2002) میزبان 5 مرتبه موفق به کسب پیروزی درآخرین دیدار دور گروهی شده است و تنها روسیه 2018 مقابل اروگوئه شکست را پذیرفته.

پیش از آغاز مسابقات همزمان، جدول رده بندی گروه به شرح زیر است:

1- هلند: 4 امتیاز (تفاضل 2+)

2- اکوادور: 4 امتیاز (تفاضل 2+)

3- سنگال: 3 امتیاز (تفاضل صفر)

4- قطر: صفر امتیاز (تفاضل 4-)

صعود، تنها سهم یک بریتانیایی

گروه دوم

ولز – انگلیس

سه‌شنبه 8 آذر

ساعت 22:30

استادیوم احمد بن علی (الریان)

داور: اسلافکو وینچیچ (اسلوونی)

درحالی که هر 4 تیم گروه دوم امشب شانس صعود خواهند داشت، همزمان با دیدار ایران مقابل ایالات متحده که با قضاوت آنتونیو متئو لاهوز اسپانیایی و در استادیوم الثمامه دوحه برگزار می‌شود، ولز و انگلیس نیز به مصاف یکدیگر خواهند رفت. انگلیس که پس از پیروزی پر گل مقابل ایران، شانس قطعی کردن صعودش به عنوان اولین تیم را داشت، پس از یک بازی کاملاً متفاوت از دیدار نخست، به تساوی بدون گل مقابل ایالات متحده رضایت داد تا با توجه به پیروزی ایران مقابل ولز، معادلات این گروه به جز در هفته آخر حل نشود. انگلیس برای قطعی کردن صعود، به تنها کسب تساوی مقابل ولز نیاز دارد اما پیروزی، ضامن صدرنشینی «سه‌شیر» است. ولز نیز با نیم‌نگاهی به دیدار همزمان و امید به تساوی ایران و آمریکا، در صورت کسب پیروزی مقابل انگلیس، برای صعود شانس خواهد داشت. در غیر این صورت، اگر از دیدار همزمان یک تیم به عنوان تیم برنده از میدان خارج شود، حذف یاران گرت بیل قطعی است؛ مگر اینکه ولزی‌ها با تفاضل بیش از 6 گل، انگلیس را شکست دهند و شاگردان ساوتگیت را از دور مسابقات کنار بزنند! به احتمال فراوان، سرانجام فیل فودن به بازی گرفته خواهد شد و شانس پیروزی انگلیس طبق محاسبه ابرکامپیوترها، 66 درصد است؛ هرچند ولز با احتمال تنها 13.1درصد شانس پیروزی، تقریباً حذفش از دور مسابقات را قطعی می‌داند.

پیش از آغاز مسابقات همزمان، جدول رده بندی گروه به شرح ذیل است:

1-انگلیس: 4 امتیاز (تفاضل 4+)

2-ایران: 3 امتیاز (تفاضل 2-)

3- ایالات متحده: 2 امتیاز (تفاضل صفر)

4 - ولز: یک امتیاز (تفاضل 2-)


نظرات کاربران

برای ثبت نظر خود وارد شوید.

درحال بارگذاری